Problemele legate de protectia mediului domina lumea la ora actuala, toate masurile economice luate la nivel global fiind conditionate de respectarea normelor ecologice. Tocmai de aceea, Romania este pusa in situatia de a gasi solutiile optime pentru asigurarea echilibrului intre dezvoltarea economica si pastrarea mediului.
Legislatia nationala si cea comunitara au impus conditii severe in domeniul protectiei mediului, astfel ca este nevoie de un corp de inspectori care sa vegheze la respectarea regulilor. La noi, misiunea este indeplinita de Garda Nationala de Mediu (GNM), la conducerea careia se afla Silvian Ionescu. El a mai ocupat aceasta functie si in Guvernul Tariceanu, dar, odata cu iesirea de la guvernare a PD, a parasit postul. La "Intalnirile ZIUA" a fost invitat comisarul general al Garzii Nationale de Mediu, Silvian Ionescu, cu care am discutat despre unele dintre cele mai arzatoare probleme din domeniu.
Garda Nationala de Mediu a suferit mai multe transformari, ultima, operata de fostul comisar general, care a desfiintat comisariatele regionale, considerand ca reduce numarul sefilor. La ora actuala, cum functioneaza GNM?
Am fost acuzat ca administrez Garda ca pe o mosie personala. Eu cred ca aceasta institutie a fost administrata ca pe o mosie personala in perioada 2007-2008. Si am sa argumentez. Intr-un dispretul total al legii, GNM a fost administrata in baza unei hotarari de guvern ilegale – HG 1224/2007. Aceasta contravenea Ordonantei nr. 17/2005, care dadea cadrul general de organizare a GNM. Aici se vorbeste despre comisariatele generale si unde sunt ele, despre nivelul de conducere in judete, care este echivalent cu functia de sef de serviciu si nu de director executiv asa cum prevedea HG 1224. S-au incalcat legi cu ghiotura. Acesta este motivul pentru care, in calitatea mea de cetatean, am chemat in judecata Guvernul Romaniei in 2007, la sfarsitul anului; am ajuns pana la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Acum am renuntat la actiune, intrucat actualul Guvern a facut ordine in domeniul organizarii si functionarii GNM.
Aceasta este pentru perioada trecuta. Pentru viitor ce preconizati?
O sa reorganizez Garda de Mediu foarte rapid. Structurile exista. Exista functii publice libere care imi permit sa fac mutarile necesare organizarii pe regiuni (n.r. – potrivit legislatiei UE, activitatea de mediu este structurata piramidal, pe judete, regiuni si la nivel national). Actuala structura a GNM, reglementata prin HG nr. 112/18 februarie 2009, prevede cu pana la 10% mai putine functii de conducere decat a aprobat Executivul. La ora actuala, GNM functioneaza cu acelasi numar de posturi de pe vremea fostului comisar general. Eu am redus numarul functiilor de conducere si nu l-am majorat.
Va asigur cititorii ca am eficientizat munca GNM creand sute de posturi de executie, in plus, in contradictoriu cu vechea guvernare. Eu fac in practica ceea ce pune in vorbe premierul. Reduc functiile de conducere la minim, iar fondul de salarii este judicios administrat. De fapt, respect situatia de criza in care ne aflam.
Care sunt prioritatile GNM in aceasta perioada?
Nu exista o prioritizare a actiunilor, toate sunt importante. Acum ma preocupa foarte mult, si pe mine si pe ministrul Mediului, situatia Planului National de Gestiune a Deseurilor. Termenele scadente incep, din iulie, sa curga in avalansa. Sunt termene de conformare la normele de mediu, potrivit Tratatului de aderare. S-au facut extrem de putini pasi inainte in acest domeniu. Vin dintr-un turneu din toata tara, unde am stat de vorba cu toata lumea, de la presedinti de Consilii Judetene, la prefecti si primari. Cred ca au inteles importanta situatiei.
Cum am venit la GNM, prima circulara pe care am dat-o a fost ca fiecare primar din Romania sa fie atentionat de responsabilitatile pe care le are in legatura cu aceasta problematica a deseurilor. Toate vechile gropi comunale se inchid pe 16 iulie si trebuie facute gropi de transfer conforme. Probleme sunt si la depozitele municipale ecologice – din cele 64 necesare, vreo 20 sunt conforme acum. La acest lucru se referea ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, care a facut un calcul economic – daca am ramane in situatia actuala, suntem pasibili de o penalitate, pe infringement, de vreo 200.000 de euro pe zi. Va asigur ca nu vom ramane in situatia actuala. Si va asigur ca in toate discutiile cu toti factorii de raspundere, de la vladica la opinca, am vazut vointa politica si administrativa sa se rezolve aceasta problema. Asta este problema nr.1.
Ce urmeaza?
Cea de a doua problema este o problema socio-economica. In perioada prin care trecem, GNM nu trebuie sa fie un jandarm orb la ceea ce se intampla in tara. Ea trebuie sa aplice cu foarte mult discernamant politicile de control si trebuie sa actioneze in sensul prevenirii mult mai mult decat pana acum. Acesta este motivul pentru care trebuie discutat cu agentii economici in asa fel incat sa nu devenim noi institutia care sa isi aduca o contributie la presiunea economica ce exista si asa in tara. Trebuie sa judecam cazurile bine si cred ca solutia este sa ne adresam direct persoanelor responsabile de neconformari si nu catre instalatiile neconforme. N-o sa fiu niciodata adeptul vechii guvernari de a inchide Arpechim pentru ca este neconform. La Arpechim trimiti in cercetare penala directorii responsabili care n-au facut in decursul timpului angajamentele asumate. Dar nu lasi pe drumuri 6000 de oameni. Acesta este modul in care am gandit intotdeauna.
Politica aceasta ati mai aplicat-o.
Da, la Mittal Steel, combinatul siderurgic de la Galati, am procedat asa. Am comunicat in fata directorilor de la combinat ca ei sunt responsabili penal pentru neindeplinirea masurilor de conformare la normele de mediu. Va anunt o veste buna. Angajamentul asumat de Mittal Steel fata de comisarul general de atunci, fata de mine, se va transpune in practica in martie. Instalatia de desprafuire, care este cea mai poluanta din Galati, incepe sa functioneze.
Totusi, Mittal mai are multe alte conformari de realizat sau chiar puneri in intarziere. De exemplu, intra in intarziere la o alta instalatie de desprafuire, la turnarea continua, pentru ca nu mai au timp sa realizeze investitia. Sunt doua solutii legale pentru rezolvarea situatiei. Combinatul poate cere revizuirea autorizatiei de mediu – pentru ca se poate oriunde in UE -, daca nu depaseste termenul final de conformare, 2014. A doua modalitate este ca GNM sa ceara din nou cercetarea penala a responsabililor de la combinat, pentru neindeplinirea angajamentelor de mediu.
Si Protan are probleme legate de nerealizarea investitiilor de mediu, care au dus la suspendarea activitatii.
Prin hotarare presedentiala data de tribunal, Protan se afla in suspendarea deciziei de inchidere a instalatiei. La ora actuala functioneaza in baza acestei hotarari judecatoresti. Nu am comentat si nici nu voi comenta niciodata hotararile de instanta. Le voi pune in practica pe toate. De altfel, de cand am venit la GNM, am pus in aplicare 14 repuneri in functie de comisari sefi si alte functii, ca urmare a deciziilor de suspendare emise de fostul comisar general. Sunt decizii ilegale, iar repunerile in functie le-am facut in baza unor sentinte judecatoresti.
Alta problema de autorizare o reprezinta cazul Kronospan.
Problema la fabrica de la Brasov, a Kronospan, a pornit de la constructia pe un aviz de mediu expirat, dat in 2002. Judecand tot pe principiul socio-economic, Kronospan, in loc sa se ambitioneze sa poarte prin judecata Garda si sa piarda cu siguranta procesul, mai bine s-ar fi apucat sa depuna documentatia de autorizare; ar fi fost in procedura de autorizare si, potrivit legislatiei comunitare, ar fi functionat legal. Daca este depusa documentatia de avizare se considera ca sunt indeplinite conditiile legale de functionare din punct de vedere al mediului pana la comunicarea deciziei, de aprobare sau respingere. Pana atunci, esti conform pentru ca prezumptia de nevinovatie functioneaza. Bineinteles, daca ti se respinge cererea, atunci nu mai este nimic conform.
Acum ce se intampla?
Se pare ca Kronospan a depus cererea de autorizare. Ceea ce este foarte bine pentru ca nu am in obiectiv ca orasul Brasov sa ramana fara 1000 de locuri de munca.
La fabrica de la Sebes se pune problema altfel (n.r. – au fost proteste din cauza folosirii in productie a unei substante cu potential cancerigen). Trebuie sa vorbim cu cartile pe masa. Trebuie sa-l intrebam si pe domnul primar de ce a autorizat in gardul unei instalatii industriale, punerea in posesie si construirea de vile. Pentru ca acolo sunt protestele. Aici se pune problema "cine s-a nascut primul – oul sau gaina?".
Romania are nevoie de balast, dar toata lumea a casunat pe balastiere. Dar vrem autostrazi. Dar cu ce balast?! Probabil importat de la Viena. Balastiere trebuie sa existe. Ele sunt o necesitate si multe dintre ele functioneaza legal. Dar cand pui arie protejata langa o balastiera care functioneaza de 8 ani, cu toate autorizatiile necesare… Este cazul balastierei de la Mures, unde a fost suprapusa aria protejata peste aceasta. Apoi se cere autorizarea balastierei pentru arii protejate. In acest caz, cine pe cine autorizeaza, cand balastiera functioneaza de 8 ani, iar aria a fost desemnata acum 2 ani? La ora actuala, ariile protejate acopera 28% din suprafata tarii, in conditiile in care legislatia comunitara impune doar 15%.
Vine primavara si romanii ies la iarba verde. Intotdeauna, dupa un gratar raman mormane de gunoi. Ce preconizati ca sa descurajati acest fenomen?
Am scris la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, la CFR Infrastructura si, ca in fiecare an cand am condus GNM, ne vom adresa si Patriarhiei pentru ca sa ne dea o mana de ajutor in campania de primavara de curatat drumurile, caile ferate. Ca pe langa curatenie spirituala ne trebuie sa curatenie fizica.
Lansam si doua programe de twining privind perfectionarea comisarilor de mediu impreuna cu agentiile de mediu din Regiunea Reggio Emilia si Veneto. Sunt bani pe care i-am luat eu inca din 2007 si nu au fost folositi inca. Pe 12 martie este Ziua Nationala a Garzii de Mediu, ocazie cu care lansam aceasta campanie de primavara, cu voluntarii de mediu. S-au facut multe lucruri pentru apropierea de societate civila.
Amenzi pentru gunoi veti da?
Generatia mea este responsabila pentru situatia mediului de acum. Vom da amenzi tuturor, si primarului, si firmei de salubritate si celui care arunca gunoiul unde nu trebuie. Va primi amenda oricine este surprins cu asa ceva. Functie de responsabilitati.
Acum cautam lista de proprietari din padurea Scrovistea impreuna cu primaria si cu Agentia Nationala de Cadastru pentru a-i amenda pe proprietari pentru ca si-au lasat in paragina proprietatea. In padure sunt mormane de moloz si de gunoaie. Daca-i proprietar, este obligatia lui sa-si pazeasca proprietatea. Frica pazeste bostanii. Peste tot in tara se intalnesc astfel de situatii.
Totusi, primarii se feresc sa dea amenzi oamenilor pentru ca reprezinta voturi.
In 2006, incepand cu septembrie, am instruit, la nivel national, toate corpurile de control de la nivelul primariilor cu privire la Legea Garzii de Mediu. Am luat bob cu bob toti inspectorii. Le-am explicat modalitatile de amenda si de aplicare a sanctiunilor. Toate acestea le-am facut. Terenul este pregatit, iar ei vor trebui sa le aplice.
Ca o noutate, in unul dintre programele cu italienii, una dintre masuri este un training comun cu magistratura din Romania. Vom cere prin Institutul National al Magistraturii organizarea, pana in iunie, a unor cursuri comune a GNM cu magistratii. Tocmai pentru a le explica mai bine cum am dori aplicarea cat mai justa a legislatiei de mediul si a sanctiunilor din domeniu, iar ei sa ne explice cat mai bine unde gresim.
Care este politica GNM fata de marile instalatii poluatoare, mai ales fata de termocentrale?
Termocentralele au termenul de conformare cel mai lung. Mai exista si termene intermediare, pe care domnii directori cu salariile alea de 200-300 milioane de lei vechi pe luna le-au impins catre final. Eu cred ca la marile instalatii poluatoare, la termocentrale, va trebui sa revizuim in jos autorizatiile de mediu, astfel incat termenele de conformare sa fie cat mai aproape. Initiativa revizuirii unei autorizatii poate fi a proprietarului sau a Agentiei de Protectia Mediului. Am reusit sa construiesc impreuna cu presedintele Agentiei Nationale de Protectia Mediului, de la PSD, o relatie destul de buna (n.r. – agentia emite autorizatia de mediu, iar GNM controleaza ca ea sa fie respectata). Ne consultam de fiecare data. Tara nu poate fi guvernata altfel.
Cum vedeti respectarea masurilor de protectie a mediului in sectorul constructiilor, in special in orase, dar si demolarile vechilor cladiri pentru a face loc altora noi?
De cateva zile, Ministerul Mediului a trimis in circuitul de avizare un proiect de hotarare de guvern privind demolarile. Aici sunt cuprinse responsabilitatile autoritatilor locale, modul de refolosire a molozului. De exemplu, in autorizatia de demolare trebuie sa intre cantitatea estimata de moloz si unde se depoziteaza, cu trasabilitate finala si cu descarcare pe tonaj la groapa de gunoi.
Asta ca sa nu se mai produca ce s-a intamplat in 2007, cand malul drept al Dambovitei a fost curatat de moloz. La ora actuala este la fel. O sa radeti, dar de la iesirea din Bucuresti si pana la pancarda de intrare in Popesti Leordeni nu exista proprietar, nimeni nu-si asuma responsabilitatea. Este vorba de 1,5 km, acolo unde se gaseste molozul. Mi se pare de neacceptat ca in fiecare an sa reluam aceeasi problema.
Exista ONG-uri care sustin ca noile pungi degradabile de la supermarketuri sunt in realitate cancerigene. Cum vedeti indreptarea situatiei?
Alta este problema – anume ca au marcaje false, cum ca ar fi biodegradabile. Am descoperit acest lucru in trei judete si am trimis dosarele la politie pentru cercetari, pentru ca acest lucru reprezinta o inselaciune.
Dar cum ati descoperit ca nu sunt biodegradabile, pentru ca spuneati ca nu sunt laboratoare specializate.
Daca ii dai foc unei astfel de pungi biodegradabile ar trebui sa miroasa a amidon, daca miroase a plastic ars, atunci este facuta din plastic. Pe de alta parte, aceste pungi aveau o simpla stampila care spunea: "Produs biodegradabil", pe cand ar fi trebuit sa aiba marca de recirculabilitate oficiala a Uniunii Europene, cele trei sageti verzi in triunghi.
Cum vedeti relocarea activitatilor industriale in afara oraselor? Spre exemplu, chiar langa platforma IMGB din Bucuresti a fost construit un complex rezidential. Ati avut reclamatii din partea celor care locuiesc in acele blocuri?
Vor veni astfel de reclamatii, pentru ca omul care s-a mutat intr-un astfel de bloc nu are nicio vina, insa se pune problema de ce a aprobat autoritatea locala constructia unei astfel de proiect langa gardul IMGB? Din punct de vedere moral, cum putem sa ii cerem IMGB-ului sa plece? Sunt construite locuinte in zone industriale, trece un an de zile, apoi incep reclamatiile. Cine are dreptate? Din punct de vedere al cetatenilor simpli…
Cetateni sunt si cei 2000 de oameni care lucreaza pe platforma IMGB si familiile lor.
Puteti controla calitatea apei furnizata consumatorilor casnici? Ma refer la risipa de apa.
Inspectia de Stat a Apelor controleaza acest aspect. Exista multi economisti de nivel mondial, castigatori ai premiului Nobel, care au afirmat ca al treilea razboi mondial va fi cel al apei. Romania are un debit urias de apa potabila, mai bine spus potabilizabila, fata de nivelul populatiei. In consecinta, ne-am obisnuit sa risipim apa de o maniera inimaginabila. Am participat la un congres in SUA, unde am aflat despre un proiect al Departamentului de Stat al SUA pentru constructia unei conducte paralele cu Nabucco care sa duca apa catre Irak, Anatolia si Georgia. Daca nu ma insel, Romania are un debit de 82 de milioane de metri cubi pe minut, ceea ce e enorm.
Aveti competente in ceea ce priveste desertificarea din sudul judetului Dolj?
Numai in masura in care activitatile umane sunt ilegale. Dar o alta problema de mediu ce face parte din prioritatile noastre, si care evolueaza foarte rapid, este cea a nitratilor. Spre exemplu, in judetul Timis, la prima inventariere de soluri afectate de nitrati era vorba de 16 comune, acum avem 92, din cele 101 din tot judetul. Exista un ordin de ministru de anul trecut care mentioneaza ca din 3200 de localitati din Romania, peste 1900 sunt afectate de poluarea cu nitrati. Acest ordin mentioneaza ca inventarierea acestor localitati va fi continuata de institute specializate. Nitratii afecteaza panza de apa freatica, problema fiind cauzata de supra-folosirea ingrasamintelor in perioada comunista.
Exista o disputa in legatura cu o contaminare radioactiva in judetul Caras-Severin, de la dezafectarea minelor, care in loc sa fie zidite, au fost inundate. Considerati ca afecteaza sau nu populatia?
Cand au fost inundate, a existat o comisie academica care a luat aceasta decizie. Dar, exista o problema in judetul Constanta, nu pot spune localitatea, unde a fost semnalata o radioactivitate crescuta. Am trimis deja comisari de la Garda sa verifice. Pot fi puncte spontane, cauze istorice, trebuie masurat nivelul radioactivitatii. Respect situatia de criza in care ne aflam. Nu am comentat si nici nu voi comenta niciodata hotararile de instanta. Le voi pune in practica pe toate. Pe langa curatenie spirituala ne trebuie si curatenie fizica. Pe malul Dambovitei, de la iesirea din Bucuresti si pana la pancarda de intrare in Popesti Leordeni nu exista proprietar, astfel ca nimeni nu-si asuma responsabilitatea pentru molozul depozitat acolo.
Problema incompatibilitatii dintre functia de comisar general si cea de actionar la o firma de consultanta pe mediu nu exista, a declarat Silvian Ionescu. "Orice om are dreptul sa fie actionar, iar eu la firma nu am avut functie de conducere. Ca sa nu fie niciun fel de probleme, actiunile pe care le detin la aceasta firma le-am dat in administrare unei case de avocatura. Mai mult, azi (n.r. – ieri) nu exista nici un contract semnat intre firma si OMV-Petrom. Este adevarat, firma a participat la o selectie de oferte organizata de OMV-Petrom, dar a fost aleasa din 11 concurente", a spus Ionescu.
El a tinut sa precizeze ca "un consultant nu intra in contact cu institutiile statului si nici nu deruleaza bani publici". "Garda de Mediu verifica actele de conformare ale companiilor, nu documentele de consultanta. In plus, de mai multi ani eu mi-am suspendat dreptul de control", a completat comisarul general Silvian Ionescu. Recent, Silvian Ionescu a fost acuzat de conflict de interese, pentru ca este si actionar la firma KVB Economic SRL, companie de consultanta in domeniul protectiei mediului.