Text de ALEX BARA
Zeci de milioane de euro sunt, in sfarsit, investite in construirea de rampe ecologice de deseuri menajere, statii de transfer si colectare, precum si pentru inchiderea depozitelor urbane neconforme. Programarea proiectelor este dezvoltata de POS Mediu pe un orizont de 30-35 de ani, si competitia pentru implementarea sistemelor integrate pentru judete este mai mult decat acerba. Cu toata aprecierea eforturilor sustinute necesare pentru programarea, dezvoltarea aplicatiei stufoase, depunerea la UE in vederea aprobarii si incheierii contractului de finantare, dosarele de licitatii, achizitia serviciilor de constructie si supervizare a acestor proiecte, o companie aeriana ne pune in fata unui paradox real.
British Airlines isi va alimenta avioanele cu biocombustibil produs din deseurile de la rampa Londrei, fara emisii de dioxina, furanilor, NOx, gaze si cenusa de ardere. In timp ce orizontul de 30-35 de ani al rampelor ecologice de deseuri menajere pe care Romania le dezvolta pierde deja teren, precum si valoarea adaugata de convertire in biocombustibil a continutului deponeurilor sau a capitalului investit.
ISTORIE RECENTA ROMANIA
2009: PIB 145 mld. euro, buget 46 mld. euro…
Un roman din mediul urban genereaza 340 de kilograme/an de deseuri menajere, 14,6% (circa 50 kg) din aceasta cantitate reprezentand deseuri de ambalaje.
2002: 51% din deseurile menajere generate in Romania sunt deseuri organice biodegradabile. Cantitatea de deseuri menajere generate s-a estimat la 1,04 kg/locuitor/zi in mediul urban si 0,15 kg/locuitor/zi in mediul rural, deci 0,53 kg deseuri organice/locuitor/zi in mediul urban si 0,076 kg deseuri organice/locuitor/zi in mediul rural.
2010: majoritatea deseurilor organice din mediul urban romanesc ajung la depozite (ne)ecologice de deseuri.
Strategia nationala de gestionare a deseurilor prioritizeaza abordarea gestionarii deseurilor mai mult in favoarea valorificarii energetice. Curgerea anilor a aratat ca importanta depozitarii a sporit mai ales odata cu incalcarea termenelor din vara 2009, cand si-au facut efectul lipsa abordarii strategice locale si regionale, imixtiunea politica, necunoasterea si nefinantarea solutiilor alternative inovative si viabile. Fapt neschimbat, rampele de gunoi sunt responsabile pentru 3% de emisiile de gaze cu efect de sera in UE.
ISTORIE RECENTA BA
2009: profit operational de 39 de milioane de dolari in trimestrul al III-lea, in urma reducerii cheltuielilor cu 10,5%. Datele Eurostat din martie 2009, arata ca, la nivelul UE, un cetatean genereaza o jumatate de tona de deseuri/an. Februarie 2009 – BA e inclusa pe lista companiilor aeriene care vor trebui sa-si reduca emisiile de CO2 incepand din 2012 pentru a putea opera in UE si care vor trebui sa plateasca 15% din permisele de poluare tarilor europene. Drept raspuns, printr-un parteneriat cu o firma producatoare de biocombustibil, BA isi va alimenta avioanele cu biocombustibil produs din deseurile Londrei, incepand din 2014, tintind 10% din necesarul sau de combustibil din deseuri pana in 2050.
Fabrica londoneza de biocombustibil va converti anual 500.000 de tone de deseuri in 60 de milioane de litri de combustibil, tintind astfel reducerea emisiilor GES impuse avioanelor de catre UE atat pentru kerosene, cat si, indirect, pentru emisiile deponeelor londoneze determinate de 3 milioane de tone de deseuri organice/an. Altfel spus, reducerea de combustibil in emisiile de carbon ar fi echivalentul indepartarii a 48.000 de masini de pe sosea anual.
Asa, da, energie verde
Biomasa este tratata cu un reactor plasmatic la 5000 C. La aceasta tem-peratura, elementele organice sunt convertite intr-un gaz sintetic curat (syngas), compus in principal din CO si H.
Beneficiile revolutionare ale sistemului:
- converteste combustibili cu valoare scazuta, precum biomasa, deseuri, cocs de petrol, deseuri de carbune in combustibil verde
- consuma mai putin de ¼ din energia pe care o produce
- produce de patru ori mai multa ener¬gie decat tehnologia standard de incinerare
- economii gaze cu efect de pana la 95 de procente fata de combustibili fosili derivate cu jet de kerosen
Alternativ, un reactor plasmatic poate produce energie verde pe baza de biomasa din alge fotosintetizate artificial la lumina. Aceasta combinatie genereaza de 400 de ori cantitatea de materii prime de biomasa la hectar fata de culturile standard, economisind astfel suprafete pretioase pentru productia de alimente.
Mi se pare mie sau inovatia poate duce la reducerea dependentei de combustibilii fosili, elimina emisiile provenite de la combustibili de transport – 2/3 din totalul emisiilor globale -, dar si GES de la rampe?