Auchan, Mega Image, Lidl, Kaufland și Selgros au comercializat anul trecut mai multe produse certificate sau locale decât anii anteriori. Astfel, au reușit să obțină punctaje de peste 50% în evaluarea realizată de WWF România, pentru elaborarea raportului Retailer Scorecard 2016.
Prin Retailer Scorecard, WWF încearcă să evalueze performanţa de mediu a portofoliului de produse al retailerilor de top din ţară. Pentru realizarea raportului, specialiștii organizației au analizat cât de multe produse locale sunt pe rafturile a 11 magazine din România și câte dintre acestea au certificate de sustenabilitate. Bazându-se pe un chestionar completat de companii și de observația directă pe teren, aceștia au constatat o îmbunătățire față de anii anteriori.
5 din 11 retaileri au obținut scoruri mai mari de 50%. Este vorba despre Auchan, Mega Image, Lidl, Kaufland și Selgros. La ediția anterioară, un singur retailer reușea această performanță (Kaufland). Billa, Carrefour, Cora, Metro, Penny Market și Profi au avut performanțe mai slabe de 50% în 2016.
Ce produse sustenabile întâlnim în supermarketuri
Potrivit raportului, există mai multe legume și fructe românești pe rafturile magazinelor decât în trecut. Cu toate acestea, fructele românești de sezon reprezintă doar 42% din oferta retailerilor, iar legumele românești se întâlnesc în proporţie de 65%.
S-au înregistrat îmbunătățiri și în ceea ce privește prezența în magazine a produselor din pește certificat MSC. Acestea se regăsesc pe rafturile tuturor celor 11 retaileri, însă în procente foarte diferite de la un magazin la altul și de la un sortiment la altul (pește conservă, congelat, fructe de mare).
Trei retaileri (Lidl, Mega Image și Selgros) au în politica de achiziţii criteriul produselor din hârtie reciclată și/sau certificată FSC. Patru respondenţi (Lidl, Mega Image, Selgros și Carrefour) au menţionat că aceeași politică exclude achiziția de hârtie și lemn din surse necunoscute, controversate ori ilegale. Un singur retailer a obţinut un scor aproape maxim în analiza produselor din hârtie certificată FSC sau reciclată, următorii cinci – în jur de 60%, iar restul s-au situat sub jumătate din scorul maxim posibil.
Potrivit raportului, a crescut numărul retailerilor care oferă produse ecologice. 5 din 11 au o gamă variată de astfel de produse. Este vorba despre Auchan, Carrefour, Mega Image, Metro, Selgros. Mai mult, 8 din 11 oferă consumatorilor detergenţii de rufe cu certificare ecologică.
Performanțe relativ bune, transparență slabă
Conform raportului, niciun retailer nu comunică în mod transparent și complet clienţilor despre politicile de achiziţii de produse responsabile față de mediu. Un singur retailer a obţinut aproape de 50% din scorul maxim și alţi 4 – scoruri apropiate de 30%.
Găsim doar pe paginile lor web menţionate unele iniţiative punctuale pentru piaţa din România, majoritatea retailerilor fac referire la cele ale grupului internaţional din care fac parte. Astfel, sunt puţine informaţiile care pot ajuta consumatorul să ia decizia de cumpărare.
Chiar dacă nu comunică suficient, retailerii care au declarat că au politici de achiziţii sustenabile au și produse relevante la raft, potrivit autorilor. Puteți afla mai multe informații despre practicile companiilor FMCG, consultând Retailer Scorecard 2016.