Primăria Capitalei va acorda 5.000 de eco-vouchere în valoare de câte 9.000 de lei pentru achiziţionarea unor maşini noi, cu nivel redus de emisii, non-diesel sau electrice, ce se oferă în schimbul predării spre casare a unui autovehicul vechi. Eco-voucherele vor putea fi folosite și pentru achiziționarea produselor electronice și electrocasnice.
„Dat fiind faptul că traficul urban este unul dintre cei mai importanți factori de poluare a aerului, în Planul Integrat privind Calitatea Aerului, adoptat de Consiliul General al Municipiului București este prevăzută limitarea circulației autovehiculelor poluante, care degajă în atmosferă cantități mari de gaze toxice și cu efect de seră”, a explicat primarul Gabriela Firea importanța proiectului de hotărâre numit „Program de stimulare a eliminării din traficul bucureștean a autoturismelor cu grad ridicat de poluare prin acordarea de eco-vouchere”.
Potrivit acesteia, voucherele vor putea folosite pentru achiziționarea mașinilor Euro 6, non diesel, electrice, dar şi motorete, motociclete sau biciclete electrice. Proiectul a fost votat în ședința de joi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu 29 de voturi pentru și 20 împotrivă.
„Având în vedere că în anul 2017, la nivelul municipiului Bucureşti, prin programul Rabla Clasic, au fost scoase din circulaţie 7.470 autovehicule vechi prin achiziţia autovehiculelor noi, încadrate în norma de poluare Euro 6, în ceea ce priveşte măsura de eliminare a autovehiculelor vechi din parcul auto bucureştean, se impune intensificarea eforturilor de stimulare a achiziţionării pe scară largă atât a autovehiculelor noi cu norme de poluare (…), cât şi a altor mijloace de locomoţie «prietenoase» cu mediul, non diesel şi electrice”, arată proiectul.
La începutul ședinței, Firea a declarat că va aduce un amendament la proiect prin care voucherele să poată fi folosite şi pentru achiziţia de obiecte electronice şi electrocasnice. Mai mulţi consilieri au criticat acest amendament, spunând că nu are legătură cu traficul şi cu planul de mobilitate urbană.
„Efectele asupra mediului vor fi contrare sau inexistente, ca de obicei. Cum să dai vouchere pentru mașini (fie ele și pe benzină) atunci când traficul este atât de congestionat? Vei aglomera și mai mult. De ce ai dubla în București un program guvernamental deja existent? Cum să începi tu cu o astfel de măsură atâta timp cât primăria însăși operează cu mașini și utilaje disel foarte vechi, cumpără autobuze diesel, nu ia măsuri împotriva mașinilor non-euro… Acest proiect este prost fundamentat, în consecință, prost gândit. Va fi exact ca în cazul voucherelor cu bicicletele: nu va produce efectele dorite. Nu mai puțin de 45.000.000 lei tocă din buget! Iar dacă vor fi cereri, vor toca mai mulți, ca la biciclete. A început cu 5.000 și a dat 35.000!”, a comentat consilierul PNL Ciprian Ciucu pe Facebook.
Beneficiarii voucherelor pot fi persoane fizice sau juridice, cu domiciliul sau reşedinţa în Bucureşti.