Performanța furnizorilor în domeniul CSR este un aspect adesea neglijat de companii. Experții în sustenabilitate cred însă că situația se va schimba, odată cu apropierea termenului de aplicare a Directivei Europene de raportare non-financiară. Să fie 2016 un an decisiv în această privință?
Responsabilitatea companiilor față de mediul înconjurător și societate nu ar trebui să se limiteze doar la propria activitate, ci să o cuprindă și pe cea a furnizorilor și a altor stakeholderi. Din ce în ce mai multe companii înțeleg acest lucru, însă nu toate au capacitatea să evalueze și performanțele de CSR ale partenerilor. Experții în domeniu cred însă că situația se va îmbunătăți în 2016.
De exemplu, compania britanică de telecomunicații BT a lansat recent un ghid cu ajutorul căruia va putea evalua sustenabilitatea furnizorilor din lanțul de producție. Gândită ca un proces în 7 pași, evaluarea se bazează pe un set de întrebări simple. Acestea vizează măsurile adoptate de companiile situate de-a lungul lanțului de producție pentru îmbunătățirea performanțelor de CSR.
Pe lângă setul de întrebări, ghidul conține și exemple de bune-practici. Astfel, dezvoltatorii instrumentului de evaluare încearcă să ofere furnizorilor posibilitatea de a realiza o analiză comparativă între propriile rezultate și cele ale unor eventuali competitori, dar și de a adopta recomandări privind modalitățile în care își pot îmbunătăți practicile de business.
Primul furnizor care îl va testa va fi compania franceză Sagemcom, care a dezvoltat pentru BT routere wireless pentru sectorul rezidențial.
Va deveni inițiativa BT un „trendsetter”?
Compania de consultanță în atragerea de fonduri FrontStream estimează că practica evaluării performanțelor de sustenabilitate ale furnizorilor va fi din ce în ce mai populară în rândurile companiilor, în anul 2016. Acestea încep să înțeleagă faptul că impactul lor asupra mediului și asupra societății nu se limitează la propria activitate, ci o cuprinde și pe cea a colaboratorilor din amonte (furnizorii) și a celor din aval (distribuitorii și consumatorii).
Cu toate acestea, nu putem estima măsura în care companiile vor reuși să își asume responsabilitatea pentru impactul întregului lanț de furnizori. O spun dezvoltatorii platformei TradeShift, al cărei scop este facilitarea colaborării cu furnizorii din diverse domenii: „Pentru unele companii, care au lanțuri de furnizori masive și complexe, se poate dovedi provocator să ajungă la sursa originală”.
Verificarea sustenabilității furnizorilor și colaborarea în scopul îmbunătățirii performanțelor acestora rămâne un punct important în orice standard de raportare de CSR. Prin urmare, ne putem aștepta la popularizarea acestei practici, având în vedere că, începând cu anul financiar 2017, toate companiile cu peste 500 de angajați din Uniunea Europeană vor fi nevoite să publice informații non-financiare.
Citește și:
Cât de importantă este dezvoltarea sustenabilă pentru companiile din România. Barometrul GBI
Doar 5% din companiile din România au bugete de dezvoltare durabilă
Specialiștii în CSR din România, printre cei mai optimiști din Europa Centrală