Reintroducerea culturii bicicletei in Romania din cadrul primei etape a proiectului "Velorutia in scoli", derulat pe parcursul anului 2008, a reprezentat o premiera in Romania, mai exact a marcat un prim pas facut in acest sens de o organizatie non-guvernamentala.
In decembrie 2008, a luat sfarsit programul "Velorutia in scoli", program de informare, educare si promovare a beneficiilor mersului pe bicicleta derulat de asociatia "Bate Saua sa Priceapa Iapa” in scolile, liceele si facultatile bucurestene.
"Velorutia in scoli", a demarat un proces care sa contribuie la realizarea urmatoarelor lucruri: o schema simpla de retele de benzi si alei de bicicleta care sa le permita elevilor si studentilor sa pedaleze in siguranta spre cursuri. O reteta simpla de programe de stimulare si incurajare pentru folosirea bicicletei ca mijloc de deplasare spre scoala, o programa care sa includa initierea in mersul pe bicicleta inca din clasele primare.
O modificare a codului rutier care sa permita copiiilor sa utilizeze bicicleta pe drumurile publice in conditii de siguranta si confort. O adaptare a strazilor secundare de acces catre scoli, licee si facultati, cu rezultat final incurajarea accesului bicicletelor si descurajarea accesului autovehiculelor.
Prezenta in mijlocul copiiilor, bicicleta a revelat un lucru foarte evident: copiii din Romania au mare mare nevoie de activitate, de miscare si de competitie, fara de care nu isi pot consuma energia debordanta.
Bicicleta: jucarie pentru adulti sau mijloc de transport pentru copii?
In urma unui sondaj realizat de organizatia Bate Saua in randul adultilor si copiilor in ceea ce priveste insemnatatea bicicletei pentru fiecare dintre generatii rezultatul a fost unul surprinzator. Pentru majoritatea adultilor, bicicelta nu este decat o jucarie. Paradoxul este evident si frustrant: 99,99% dintre copii vad in bicicleta ceea ce adultii refuza sa mai vada: un mijloc foarte inteligent de deplasare.
Bicicleta se adapteaza foarte usor si foarte repede mediului inconjurator. Prin puterea exemplului, s-a demonstrat ca acolo unde exista conditii propice ca bicicleta sa devina o alegere convenabila, utilizarea ei a crescut foarte repede.