Numărul vehiculelor electrice a urcat anul trecut cu 54% pe plan global, ajungând la nivelul record de 3,1 milioane, dar pentru a stimula creşterea vânzărilor sunt necesare mai multe subvenţii şi investiţii în cercetare, se arată într-un raport publicat de Agenţia Internaţională a Energiei (IEA).
În această categorie sunt incluse automobile electrice hibride, cele care folosesc baterii electrice şi baterii de combustie.
În 2017, pe piaţa chineză au fost livrate 40% dintre vehiculele electrice comercializate la nivel mondial, însă cota de piață a rămas la un procent modest de 2,2%.
În Norvegia, vehiculele electrice au de departe cea mai mare cotă de piață pe plan mondial, dar chiar și acolo aceasta se situează la doar 6,4%, potrivit IEA.
Cu toate acestea, agenția de la Paris este optimistă cu privire la perspectivele sectorului de mașini electrice.
„Politicile de sprijin și reducerile de costuri vor conduce probabil la o creștere semnificativă a consumului pe piață (vehiculele electrice) în perioada de perspectivă până în 2030”, se arată în raport.
În cazul în care factorii de decizie își onorează angajamentele actuale față de mediu, numărul vehiculelor electrice ar ajunge 125 milioane până în 2030. Iar dacă aceste angajamente ar fi și mai ambițioase pentru a îndeplini obiectivele privind schimbările climatice, acest număr ar putea ajunge la 220 de milioane în 2030.
Dar IEA a spus că, pentru ca autovehiculele viitorului să depășească concurenții pe benzină și motorină, guvernele vor trebui să preia conducerea.
„Privind în perspectivă, semnalele cele mai puternice ale politicii actuale față de mediu și mașinile electrice provin din din China și California, precum și din propunerea recentă a Uniunii Europene privind emisiile de dioxid de carbon (CO2) pentru anul 2030.”
UE s-a angajat să reducă cu 40% emisiile sale de gaze cu efect de seră din 1990 și să-și intensifice utilizarea energiei regenerabile cu cel puțin 27%.
Franța, care găzduiește cea de-a doua mare industrie a automobilelor după Germania, a anunțat un plan de a pune capăt vânzărilor de autovehicule pe benzină și motorină până în 2040, ca parte a unui plan ambițios de a-și îndeplini obiectivele conform acordului climatic de la Paris.
Vehiculele electrice folosesc baterii în loc de benzină sau motorină, reducându-le astfel în mod considerabil daunele aduse mediului. Dar nici acest domeniu nu este ocolit de controverse.
Trecerea la vehicule electrice va majora cererea pentru anumite materiale, în special cobalt şi litiu, folosite la bateriile litiu-ion. O mare parte din aceste materiale provin din Congo, țară unde există îngrijorări serioase cu privire la corupția din industria cobaltului și, adesea, iar condițiile de muncă sunt proaste pentru mineri.
Potrivit sursei citate, cheltuielile de cercetare-dezvoltare (R&D), politicile de sprijin, investiţiile în infrastructura de încărcare a bateriilor şi îmbunătăţirea producţiei vor sprijini vânzarea de vehicule electrice şi vor duce la scăderea costurilor bateriilor.
Până acum, majorarea numărului de vehicule electrice a avut un impact limitat asupra cererii de electricitate. În 2017, cerea globală de electricitate pentru toate vehiculele electrice este estimată la 54 TWh, aproape cât cererea de energie din Grecia, apreciază IEA.