Utilizatorii de trotinete sunt considerați mai periculoşi decât bicicliştii sau motocicliştii atât de șoferi, cât și de pietoni, potrivit datelor unui sondaj realizat de Asociația pentru Promovarea Asigurărilor.
Astfel, întrebaţi dacă sunt de părere că utilizatorii de trotinete pot fi un pericol în trafic, aproape 6 din 10 şoferi (57,89%) au declarat că da, mai mult ca alţi participanţi la trafic. Prin comparaţie, bicicliştii sunt percepuţi drept mai periculoşi decât alţi participanţi la trafic de către 33,45% dintre şoferi, pietonii – de către 34% dintre şoferi, iar motocicliştii – de către 27% dintre conducătorii auto.
Per ansamblu, conducătorii auto se autoevaluează drept mai informaţi în ceea ce priveşte legislaţia rutieră pentru biciclete şi trotinete, faţă de persoanele fără carnet: dintre şoferii care sunt şi utilizatori de trotinete, aproape 44% declară că ştiu foarte bine legislaţia rutieră necesară ca utilizator de trotinetă, faţă de 35% dintre persoanele fără carnet de conducere care circulă cu acest mijloc de transport. De asemenea, 51,3% dintre şoferii care merg cu bicicleta declară că ştiu foarte bine legislaţia rutieră necesară ca biciclist, faţă de 38,5% dintre persoanele fără carnet de conducere care circulă cu acest mijloc de transport.
Diferenţe apar şi în ceea ce priveşte un alt aspect deosebit de important: respectarea drepturilor pietonilor în trafic. Atunci când se află în ipostaza de pietoni, 59% dintre conducătorii auto care au participat la sondaj consideră că şoferii le respectă drepturile în trafic în majoritatea cazurilor.
De cealaltă parte, aproape 28% dintre pietoni (persoanele fără carnet de conducere) consideră că utilizatorii de trotinetă îi pot pune în pericol într-o mare măsură. Prin comparaţie, doar 15% consideră că bicicliştii îi pot pune în pericol într-o mare măsură.
Dintre persoanele fără carnet de conducere care au participat la sondaj, doar 30% se deplasează cu trotineta. Aproape 35% dintre acestea consideră că ştiu foarte bine legislaţia rutieră necesară unui utilizator de trotinetă, în timp ce aproape 34% o cunosc într-o oarecare măsură, 12% – într-o mică măsură, iar 11,4% nu pot estima. Per ansamblu, 79% dintre ei ştiu că este obligatorie casca de protecţie atunci când circuli cu trotineta electrică în trafic/ pe drumurile publice.
Bicicleta rămâne un mijloc de deplasare mai popular decât trotineta: circa 69% dintre persoanele fără carnet de conducere care au participat la sondaj declară că o folosesc – 32,5% des sau destul de des pe drumurile publice, iar 26%, rar. Dintre aceşti biciclişti, 38,5% declară că ştiu foarte bine legislaţia rutieră, iar aproape 37% o cunosc într-o oarecare măsură. Cu toate acestea, 76% afirmă că este obligatorie prin lege casca de protecţie atunci când de deplasezi cu bicicleta.
Doar 40% dintre pietonii care au participat la sondajul FII TREAZ LA VOLAN! consideră că şoferii le respectă drepturile în trafic în majoritatea cazurilor. Aproape 31% notează că acest lucru se întâmplă doar din când în când, iar 18% rar. Doar 7% îşi percep drepturile respectate de fiecare dată.
Întrebaţi dacă respectă legislaţia rutieră, aproape 64% dintre pietoni au declarat că fac acest lucru de fiecare dată, iar 31%, într-o mare măsură.
Aproape 28% dintre pietoni consideră că utilizatorii de trotinetă îi pot pune în pericol într-o mare măsură, circa 41% – într-o oarecare măsură, iar aproape 17%, într-o mică măsură. Doar 11,6% au declarat că nu consideră că utilizatorii de trotinetă îi pot pune în pericol.
Situaţia este diferită atunci când vine vorba de biciclişti: aproape 21% dintre pietoni nu consideră că bicicliştii îi pot pune în pericol. Doar 15% (aproape jumătate faţă de cei care au ales această opţiune pentru utilizatorii de trotinete) consideră că bicicliştii îi pot pune în pericol într-o mare măsură, aproape 32% – într-o oarecare măsură, iar circa 29% – într-o mică măsură.
Sondajul a fost desfăşurat online între 16 septembrie şi 2 octombrie 2022 și au răspuns 3.341 de participanţi la trafic, dintre care 52% bărbaţi şi 48% femei, cu vârste cuprinse între: 35 – 55 de ani (43%), 18 – 25 de ani (24%), 26 – 34 de ani (19%), peste 55 de ani (13%). Dintre respondenţi, 86,26% (2.882) sunt şoferi – 65% conduc zilnic, iar 24% – de câteva ori pe săptămână.