Mai mulți producători auto au încercat să manipuleze noile teste de emisii, avertizează Comisia Europeană.
Un document intern al Comisiei Europene dezvăluie că nivelurile oficiale de emisii declarate de producătorii auto ar putea fi exagerate, pentru a le permite să își stabilească ținte mai joase în testele viitoare.
Noile teste ale Uniunii Europene, Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), care au loc în condiții reale de drum, au fost adoptate după scandalul Dieselgate, când s-a descoperit că Volskwagen a manipulat intenționat testele de emisii în laborator pentru a arăta niveluri mult mai scăzute de poluare, afectând 11 milioane de mașini diesel vândute în întreaga lume, în special în Europa.
Autoritățile au avertizat că există riscul ca producătorii auto să-și mărească în mod artificial nivelurile de emisii în cadrul noului test WLTP în 2020, care este anul de referință pentru viitoarele ținte climatice.
„Drept rezultat, țintele pentru 2025 și 2030 ar fi și ele slăbite din cauza punctului de pornire exagerat din 2021. Acest lucru ar reduce nivelul de ambiție al propunerii.”, au declarat reprezentanții Joint Research Centre după realizarea unui studiu care analiza 114 seturi de date.
În luna noiembrie a anului trecut, Comisia Europeană a propus o reducere de 30% a emisiilor medii de CO2 provenite de la flotele producătorilor auto până în 2030, comparat cu nivelurile din 2021, și o țintă intermediară de 15% reducere până în 2025.
Producătorii auto au declarat emisii care erau în medie cu 4.5% mai mari, ajungând chiar și cu 13% mai mari decât cele măsurate în realitate. Cifrele oferite de producători pentru testele WLTP erau cu 4% mai scăzute decât valorile înregistrate în testele vechi de laborator. Raportul nu a menționat după nume niciun producător auto.
Majoritatea mașinilor diesel noi lansate după scandalul Dieselgate depășesc limitele de poluare
Conform raportului, testele pentru două mașini erau realizate cu o baterie consumată, pentru a folosi combustibil în plus și a spori emisiile de CO2. Funcția stop-start, care oprește motorul când nu este folosit pentru a reduce emisiile, a fost dezactivat și au fost folosite strategii de schimbare a vitezelor care cauzau o creștere semnificativă a emisiilor de CO2.
Deși legislatorii au încercat să împiedice producătorii auto să declare valori mai mici decât cele reale, legile nu conțin dispoziții specifice privind mărirea artificială a valorilor.
Comisarii Uniunii Europene pentru climă și industrie au cerut guvernelor și legislatorii Uniunii Europene să facă schimbări în legea finală privind standardele vehiculelor. Ei au declarat că punctul de pornire pentru țintele climatice ar trebui să fie bazat pe emisii măsurate, nu pe cele declarate. De asemenea, aceste valori ar trebui să fie verificate de executivul european.