Piata de apa imbuteliata din Romania atinge circa 12.000.000 hectolitri, iar ca valoare 1.400.000 mii de lei. Aceasta cantitate inseamna un consum aproximativ 54,55 litri/an/persoana, adica o crestere moderata a consumului cu 3% litri/ an/persoana fata de 2010, potrivit datelor prezentate de compania Rio Bucovina.
De asemenea, conform datelor Rio Bucovina, consumatorul roman a cheltuit, in medie aproximativ 1,16 lei/persoana in 2011. In ultimul timp pretul mediu la raft pe 2011 s-a mentinut la aproximativ 1,2 lei/litru.
Legat de preferintele de consum ale romanilor, acestia prefera in continuare marci de apa minerala naturala si/sau apa de masa romanesti in procent de peste 90% atat datorita renumelui apelor minerale naturale romanesti cat si datorita pretului prohibitiv al marcilor importate.
“Datele venite din piata arata ca, incepand cu 2009 – 2011, consumul de apa plata a avut un trend ascendent, in defavoarea celui de apa carbogazificata”, a declarat Camelia Hoinarescu, director marketing Rio Bucovina, “atat datorita cresterii folosirii apei plate in pregatirea laptelui sugarului de catre mame, dar si datorita cresterii preocuparii populatiei pentru o viata sanatoasa, hidratare corespunzatoare si mentinerea unei greutati corporale optime.”
Astfel, femeile sunt mult mai interesate de hidratare motivele fiind diverse, de la preocuparea pentru sanatate la cea pentru aspectul fizic. Peste 60% dintre consumatori sunt femei iar numai 40% sunt babrbati iar peste 80 % dintre consumatori consuma apa plata si / sau carbogazificata ca atare, combinarea acesteia cu bauturi alcoolice scazand la un procent de numai 17%.
Capitala, cel mai mare consumator de apa plata
Dupa zonele istorice, capitala este cel mai mare consumator de apa plata (minerala naturala sau de masa), peste 60% din locuitorii capitalei consumand apa plata zilnic. Analizand consumul pe regiuni, cel mai mult se consuma apa plata in sudul Romaniei si in Dobrogea, pe locul doi ca si consum fiind Moldova, urmata de Transilvania si Banat. Consumul de apa imbuteliata in zonele rurale este limitat de existenta unei surse de apa alternative, cum ar fi apa de izvor sau de fantina, aflate in apropierea gospodariei.
Din cantitatea cumparata, pe primul loc raman ambalajele tip pet, cu precadere cele la 2 litri, urmate la foarte mica distanta de cele la 5 litri.
In continuare consumul de apa plata creste in defavoarea celei carbogazificate (ne referim la apa imbuteliata). Dupa ultimele date, consumul de apa plata este de aproximativ 56 – 60 %, iar cel de apa carbogazificata la doar 40 – 44%.
Compania Rio Bucovina a luat fiinta in 2006, cu capital 100% privat, avand ca obiect principal de activitate imbutelierea apei minerale naturale Bucovina, precum și productia bauturilor racoritoare.
Foto: news.nationalgeographic.com