UE: Scutiri de taxe pentru combustibilii ”verzi”, din 2013

Combustibilii ecologici vor deveni mai ieftini in Uniunea Europeana (UE), iar diferenta de pret dintre benzina si motorina se va reduce, potrivit unui proiect al Comisiei Europene (CE) de reforma a taxarii in sistemul energetic comunitar, obtinut de Reuters.

Executivul UE vrea sa reformeze taxarea energiei, care genereza venituri de 240 de miliarde de euro. In prezent, sistemele de taxare a energiei variaza amplu de la un stat la altul si conduc des la stimularea, in mod paradoxal, a celor mai mari poluatori.

Comisarii UE vor sa dezbata planul pana la vara. Proiectul a fost deja discutat in iunie, anul trecut, si lasat in asteptare pana ce comisarul european pentru Taxe, Algirdas Semeta, a definitivat mai multe detalii.

In urmatorul deceniu, UE intentioneaza sa reduca emisiile de dioxid de carbon cu cel putin cu 20%. Obiectivul este insa subminat de un sistem care impune cele mai mici taxe celor mai importante surse de poluare, precum carbunele, si cele mai mari asupra unui combustibil cu emisii reduse de carbon, respectiv bioetanolul.

Taxa pe carbon va deveni realitate

Comisarul Semeta vrea sa schimbe aceasta situatie propunand o noua taxa pentru combustibili, formata dintr-o taxa de 20 de euro pe tona de dioxid de carbon si un impozit minim pentru carburanti si combustibilii destinati incalzirii.

Taxa pe carbon nu va fi o povara noua, mai degraba taxa existenta ar urma sa fie impartita in doua componente: energie si carbon, noteaza Reuters.

Proiectul prevede ca taxele pe carbune, cea mai poluanta forma de energie folosita in Europa, sa urce de cinci ori, la 0,15 euro pe gigajoule de energie, insa aceasta ar putea fi efectuata treptat.

Companiile care achizitioneaza permise pentru emisii de carbon prin sistemul de tranzactionare al UE vor primi scutiri. La fel si o parte a populatiei.
Combustibilii obtinuti din biomasa, ca biodisel, bioetanol sau peleti vor suporta o taxa energetica redusa si vor fi scutiti de la cea pentru carbon.

Beneficiile vor viza cei mai sustenabili biocombustibili, fata de cei mai controversati, care concureaza productia de cereale sau determina o utilizare intensiva a terenurilor agricole.

Daca vor fi aprobate de liderii UE, noile reguli vor intra in vigoare in perioada 2013-2020.

Concurenta din afara UE, frana pentru masurile verzi

Precedenta tentativa a comisarului pentru Taxe de a reforma sistemul a fost amanata din cauza temerilor membrilor executivului UE privind impactul asupra industriei.

Noul proiect include, insa, masuri sporite de protectie pentru companiile aflate in competitie acerba cu rivali din afara UE, care beneficiaza de costuri mai reduse pentru ca pot polua fara sa plateasca.

Au fost incluse, de asemenea prevederi pentru a ajuta o parte a populatiei in privinta costurilor de incalzire a locuintelor. Un deceniu de taxe reduse pentru carburantii folositi in agricultura, sectorul piscicol si cel silvic ar putea fi reanalizat.

Statele europene opun, traditional, o rezistenta ridicata implicarii Bruxelles-ului in probleme de taxe, insa reforma acestora ar putea deveni posibila ca urmare a contextului favorabil, deoarece ar ajuta state ca Italia, Spania sau Grecia sa-si reduca deficitele publice fara sa mareasca impozitele pe venit.

Taxarea consumului si nu cea a veniturilor este considerata de multi analisti ca o strategie buna de crestere economica. Danemarca, Suedia si Irlanda utilizeaza deja taxa pe carbon, in timp ce Marea Britanie, Germania si Olanda au in vigoare diferite taxe ecologice.
 

spot_img

Ultimele știri