UE accepta reduceri de emisii mai modeste, la presiunile industriei auto

Industria automobilelor, sprijinita de guvernele Germaniei, Italiei si Frantei a reusit sa obtina modificarea unei legi europeana ce stabileste standarde ale emisiilor de CO2 pentru furgonetele noi, astfel incat sa fie acceptate furgonetele cu emisii mai ridicate, arata un comunicat al organizatiei Transport & Environment (T&E).

Intelegerea a fost agreata in spatele usilor inchise intr-o intalnire a reprezentantilor Comisiei Europene, Parlamentului si statelor membre.

Acordul va duce la cresterea preturilor combustibililor pentru milioane de mici firme europene si urmeaza o cale impotriva trendului de progres rapid in domeniul reducerii emisiilor in transporturi din ultimii ani, potrivit organizatiei Transport & Environment.

Acordul trilateral dintre reprezentantii celor trei institutii europene prevede ca o noua furgoneta de marime medie vanduta in UE sa emita maximum 175 g CO2/km in 2017 si 147 g CO2/km in 2020. Propunerea initiala a Comisiei de 135 g CO2/km in 2020 a fost diluata in urma unei presiuni din partea statelor producatoare de masini, in frunte cu Germania.

“Industria a spus ca nu poate aduce o imbunatatire de 14% la eficienta furgonetelor in urmatorii noua ani, insa, in acelasi timp, a reusit anul trecut sa imbunatateasca cu peste 300% eficienta autoturismelor. Politicienii trebuie sa faca o treaba mai buna in a responsabiliza industria cand emite astfel de pretentii“, a declarat Kerstin Meyer, senior campaigner la T&E.

Deoarece emisiile de CO2 si eficienta energetica sunt intrinsec legate, standarde mai laxe pentru emisiile furgonetelor vor duce la arderea a mai mult combustibil, arata comunicatul T&E. Combustibilul este unul dintre costurile majore resimtite de micile intreprinderi care depind de furgonete in operatiunile lor. Spre deosebire de industria automobilelor, care a primit miliarde de euro din banii contribuabililor in timpul crizei financiare, micile intreprinderi au primit sume foarte mici.

Industria vehiculelor pretinde ca va fi extrem de scump sa produca furgonete mai eficiente in privinta consumului de combustibil. Insa cercetarile TNO/CE Delft pentru T&E au aratat ca doar prin simpla revenire la nivelul puterii motorului din anul 1997, costurile combustibilului si emisiilor de CO2 ar putea fi taiate cu 16%, costul vehiculelor la cumparare cu 10%, iar costul total al proprietatii unei furgonete cu pana la 12%. Schimbarile cerute ar putea fi introduse rapid in modelele deja existente.

Campania este derulata la Bruxelles de organizatia Transport & Environment in cadrul programului “Winning over the Member States“, la care, din partea Romaniei, participa si Fundatia Terra Mileniul III.

 

spot_img

Ultimele știri