Turbulențele potențial periculoase devin din ce în ce mai frecvente pe zborurile transatlantice din cauza schimbărilor în curenţilor de jet cauzate de schimbările climatice, arată un nou studiu.
Curenții de jet sunt curenți puternici de aer la altitudinile care zboară avioanele. Ei rezultă din gradientul de temperatură al aerului dintre poli și tropice și ating viteze de până la 400 km pe oră.
Turbulența când cerul este senin, care este mai greu de prevăzut în comparație cu golurile de aer cauzate de nori, apare atunci când vântul variază în viteză sau direcție cu înălțimea.
Un nou studiu, publicat în jurnalul Nature, a detectat o creștere semnificativă a forfecării verticale a vântului asupra Atlanticului de Nord din 1979. Forfecarea vântului constă într-o schimbare rapidă a vântului în direcţie sau/și intensitate pe o porțiune mică din atmosferă.
„Există o tendință clară către o forfecare verticală mai puternică… pe aproape întreg Atlanticul de Nord”, spune raportul, întocmit de meteorologii de la Universitatea Reading, Anglia. „Tendința este semnificativă statistic în centrul fluxului de jet climatologic.”
Cercetătorii spun că studiile anterioare asupra vitezei și locației celei mai rapide părți acurentului de jet din Atlanticul de Nord au descoperit doar mici schimbări de-a lungul timpului, deși există semne că acesta se deplasează lent spre nord. Experții spun că lipsa unor modificări dramatice se datorează faptului că schimbările climatice produc efecte concurente la altitudini diferite.
Cercetătorii de la Universitatea din Reading au solicitat studii mai detaliate despre efectele schimbărilor climatice asupra forfecării vântului, mai degrabă decât doar viteza vântului.
Folosind trei seturi de date diferite bazate pe observații prin satelit, echipa spune că a identificat o creștere cu 15% a forfecării verticale între 1979 și 2017, în concordanță cu ceea ce ar fi de așteptat de la schimbările climatice.
„Vânturile și temperaturile sunt într-un anumit echilibru în atmosferă”, a spus Williams. „Consecința este că este imposibil de schimbat modelele de temperatură fără a avea un efect asupra modelelor vântului.”
Creșterea forfecării verticale are consecințe importante asupra aeronavelor.
„Dacă efectul de forfecare a vântului devine prea puternic și se deplasează de la un strat [de aer] până la următorul, este un salt mare în viteză, asta este ceea ce provoacă turbulențe”, a spus Williams.
Cu alte cuvinte, schimbări mari ale vitezei vântului în raport cu înălțimea pot duce la o defalcare sau la întreruperea straturilor de aer.
Impactul depășește disconfortul pasagerilori care trebuie să își țină centurile de siguranță și să renunțe la un pahar de vin servit din plastic. Este posibil ca mai multe distorsiuni să însemne mai multe ocoluri, deoarece avioanele încearcă să le evite, ceea ce va crește timpul de călătorie, emisiile și costurile legate de combustibil.
Peste 3.000 de zboruri traversează Atlanticul de Nord în fiecare zi.