Tribunalul Suceava sesizeaza Curtea europeana de Justitie privind taxa de poluare

Tribunalul Suceava a sesizat Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) de la Luxemburg in legatura cu taxa de poluare, sustinand ca ar incalca dispozitiile Tratatului Comunitatii Europene, deoarece ar avea caracter fiscal, si nu de mediu, si ar fi discriminatorie, potrivit Mediafax.

Intrucat Curtea de Justitie a Uniunii Europene nu s-a pronuntat inca in opt cauze asupra compatibilitatii/necompatibilitatii taxei de poluare cu dreptul comunitar, iar legislatia nationala in vigoare „are un caracter fiscal, si nu de mediu, este totalmente discriminatorie, prelevarea taxei nefacandu-se asupra tuturor autoturismelor aflate in circulatie in Romania, in contradictie cu principiul comunitar «poluatorul plateste”, sustine avocatul Razvan Viorescu, citat de juridice.ro.

Tribunalul Suceava a sesizat, pe 8 noiembrie 2010, Curtea UE pentru a se pronunta asupra compatibilitatii sau necompatibilitatii taxei de poluare. Astfel, in doua dosare, instanta a dispus suspendarea judecarii lor pana la pronuntarea hotararii preliminarii de catre Curtea de la Luxemburg.

Diferentierea la care sunt supuse autovehiculele rulate importate fata de cele deja inmatriculate rezulta din obligativitatea de plata a acestei taxe odata cu prima inmatriculare in Romania, desi din preambulul OUG 50/2008 rezulta ca s-a urmarit asigurarea protectiei mediului, prin realizarea unor programe si proiecte pentru imbunatatirea calitatii aerului.

Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor a initiat, in februarie 2006, o serie de actiuni pentru introducerea unei taxe ecologice, un mecanism economico-financiar bazat pe principiul "poluatorul plateste". Aceasta urma sa fie aplicata cu ocazia primei inmatriculari in Romania a tuturor vehiculelor cu motor, atat in cazul celor noi, cat si in cazul celor rulate, achizitionate din afara tarii, dar si a celor produse in tara.

Invocand promovarea unei politici de armonizare cu legislatia si directivele Uniunii Europene in materie de protectie a mediului, Guvernul Romaniei a sustinut un act normativ care reglementa introducerea unei taxe speciale pentru masini incepand cu data de 1 ianuarie 2007.
Parlamentul, la propunerea Guvernului, a decis instituirea unei taxe speciale pentru autovehicule, platita de orice persoana fizica sau juridica care inmatricula o masina pentru prima data in Romania.

Fata de sistemul de calcul al taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule reglementat la Titlul VII din Codul fiscal, Comisia Europeana, prin avizul motivat din data de 28 noiembrie 2007, a considerat ca se incalca principiile Tratatului de instituire a Comunitatii Europene, in sensul ca se aplica un regim discriminatoriu pentru autovehiculele second-hand achizitionate din alte state membre, invitand Romania sa adopte masurile necesare pentru a se conforma avizului mentionat, in termen de doua luni de la primirea acestuia.

Pentru respectarea principiilor comunitare de impozitare si pentru stoparea continuarii procedurii de constatare a neindeplinirii obligatiilor de stat membru, s-a propus abrogarea articolelor din Codul fiscal care reglementau regimul de taxare a autovehiculelor. Executivul de la Bucuresti si-a mentinut pozitia, sustinand ca trebuie evidentiata diferenta dintre masinile high si low poluatoare si a propus un proiect de ordonanta de urgenta a Guvernului.

Administratia Fondului pentru Mediu sustine ca atata vreme cat Comisia Europeana a recunoscut ca taxa de poluare corespunde normelor comunitare, nu pot fi retinute sustinerile potrivit carora "se constituie o discriminare a regimului fiscal si ca aceasta taxa contravine dispozitiilor art. 90 din Tratatul Comunitatii Europene".

Procedura demarata de Comisia Europeana impotriva Romaniei a fost ridicata in 29 ianuarie 2009, urmare a faptului ca noua reglementare era compatibila cu articolul 90 din Tratatul Comunitatii Europene.

De la 1 ianuarie 2010, proprietarii masinilor care au motorizari conforme cu normele de poluare Euro 4 platesc si ei taxa de prima inmatriculare, nivelul acesteia fiind stabilit in functie de capacitatea cilindrica si emisiile CO2 ale modelului. Guvernul a cerut Comisiei Europene sa accepte prelungirea perioadei de exceptare de la plata taxei auto pentru masinile noi cu sase luni, pana la sfarsitul lunii iunie 2010, dar solicitarea a fost respinsa, astfel ca exceptia a fost ridicata din 1 ianuarie 2010.

Guvernul a decis, in luna aprilie 2008, introducerea taxei de poluare auto, calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon. Pe fondul cresterii numarului de masini second-hand importate, Guvernul a decis, in urma cu un an, ca taxa auto perceputa la achizitia masinilor noi sa fie suspendata incepand cu 15 decembrie 2008 si pana la sfarsitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizari de pana la 2.000 centimetri cubi inmatriculate pentru prima data in Romania si in Uniunea Europeana.
 

spot_img

Ultimele știri