Trenurile Europei uita sa mai plece din gari

Americanii investesc in transportul feroviar

55 la suta din cetatenii Uniunii Europene circula cu trenuri nationale sau regionale, iar 41 la suta utilizeaza trenuri suburbane.

Cu toate acestea, numai 46 la suta din europeni sunt multumiti de transportul feroviar din tara lor.

Aceasta realitate ingrijoratoare este demonstrata de ultimul sondaj Eurobarometru, publicat de Comisia Europeana in luna septembrie 2012.

In timp ce avioanele zboara din ce in ce mai sus, mai repede si mai elegant, trenurile Europei pufaie obosite pe sine vechi sau uita sa mai plece din gari. Potrivit ultimului sondaj Eurobarometru, mai putin de jumatate din europeni sunt multumiti de sistemul feroviar al propriei tari.

Procentul celor multumiti a fost, in anul 2012, de 46%. Aparent, imaginea cailor ferate tinde sa se amelioreze, intrucat in anul 1997 gradul de satisfactie a europenilor era de numai 41%.

Sperand, probabil, sa gaseasca un tren mai bun, 71% din europeni accepta deschiderea spre concurenta a sistemelor nationale si regionale de transport, iar 78% sunt de parere ca o concurenta mai mare va fi in beneficiul calatorilor.

Cele mai bune trenuri circula in Finlanda

In Uniunea Europeana, nivelul de satisfactie al calatorilor cu trenul variaza de la 67%, in Finlanda, pana la 18% in Bulgaria. Europenii spera ca o concurenta in domeniul feroviar va influenta pozitiv pretul biletelor (72%), calitatea serviciilor pentru calatori la bordul trenurilor (71%), confortul si curatenia in vagoane (70%), frecventa trenurilor (68%), punctualitatea circulatiei (66%), modul in care sunt administrate intreprinderile feroviare (63%) si numarul de statii sau rute asigurate (62%).

Viitorul transportului feroviar de pasageri, in Europa, poate fi intuit in baza optiunii exprimate de 70% din cetatenii Uniunii Europene. Acestia vor ca, in urma sporirii concurentei, sa beneficieze de servicii feroviare minimale, similare celor ale companiilor aeriene low-cost.

In cursul anului 2013, Comisia Europeana intentioneaza sa adopte un nou pachet de masuri, denumit „cel de-al patrulea pachet feroviar”. Acesta va urmari deschiderea catre concurenta a pietelor interne de transport feroviar de calatori, reducerea timpului necesar introducerii pe piata a materialului rulant si consolidarea rolului Agentiei Europene a Cailor Ferate.

Americanii vor sa „recicleze” energia electrica

Statele Unite cauta, la randul lor, sa creasca eficienta transportului feroviar, insistand asupra economisirii energiei electrice. Institutia aflata pe locul al saselea in randul operatorilor feroviari din SUA, Southeastern Pennsylvania Transit Authority (SEPTA), a lansat un proiect de recuperare a energiei care se pierde prin franarea trenurilor.

SEPTA consuma anual 500 de milioane de kilowati/ora pentru alimentarea garniturilor feroviare, dintre care 60% reprezinta energie cinetica. O mare parte din ea se pierde in momentul franarilor. Prin captarea si reutilizarea energiei pierdute, SEPTA estimeaza ca isi va reduce cosumul de energie, pe ansamblu, cu peste 10%.

Proiectul de reutilizare a energiei care se pierde prin franare, denumit Envistore Regenerative Energy Storage System, va fi realizat de firma ABB. Cea mai importanta componenta fizica a sistemului o reprezinta bateriile cu litiu-ion, de mare capacitate, care inmagazineaza excesul de energie pierdut la franare.

Potrivit estimarilor, sistemul va permite „reciclarea” a 1.200 MW/h de energie electrica pe an, adica o economie anuala de circa 440.000 de dolari.

Preocupare romaneasca: stoparea furturilor de combustibil

Potrivit propriilor declaratii, economia de energie reprezinta o preocupare constanta si pentru feroviarii romani.

Avem in vedere cresterea eficientei energetice privind utilizarea sistemelor de tractiune si controlul strict al consumului de energie electrica si motorina atat prin modernizarea si achizitionarea de material rulant nou, cat si prin exploatarea si intretinerea eficienta a trenurilor”, anunta directorul general al CFR Calatori, Stefan Roseanu, in octombrie 2012.

Pana la eventuala adoptare a unor solutii americane de „reciclare” a energiei, Romania are de rezolvat o problema veche de peste 20 de ani: furturile de combustibil lichid: din conducte, din vagoane – cisterna sau direct din rezervoarele diferitelor mijloace de transport.

Motorina colorata in albastru

Locomotiva istorica din Republica Moldova

Incercand sa reduca acest fenomen, compania CFR Calatori, un mare consumator de motorina, a apelat la o solutie inventata in Republica Moldova: motorina colorata in albastru.

Daca motorina gasita in rezervoarele sau canistrele altor institutii sau persoane va fi de culoare albastra, este clar ca acest carburant a fost sustras de la CFR Calatori.

In ultimele zile ale lunii octombrie 2012, compania feroviara a lansat prin Bursa Romana de Marfuri o oferta de cumparare a 14.000 de tone de motorina.

„Produsul motorina va fi livrat, de catre furnizor, pigmentat cu solvent lichid colorant albastru (destinat biocarburantilor si carburantilor)”, precizeaza Societatea de Transport Feroviar de Calatori CFR Calatori catre BRM.

Pentru perioada anilor 2012-2014, consumul estimat de motorina, la nivel national, al Societatii CFR Calatori poate ajunge pana la 106.000 de tone.

La inceputul anului 2012, aceeasi metoda, de achizitionare a motorinei colorate in albastru, fusese adoptata si in Republica Moldova.

Inventatorul acestui procedeu antifurt poate fi considerat Intreprinderea de Stat „Calea Ferata din Moldova”.

 

spot_img

Ultimele știri