text de Ecaterina Procopov
In fiecare an, navele maritime emit 1,2-1,6 milioane de tone de pulberi in suspensie (PM10), 4,7-6,5 milioane de tone de oxizi de sulf si 5 pana 6,9 milioane tone de oxizi de azot, al caror impact afecteaza mai ales zonele costale din Europa, India si Asia de Sud, potrivit cercetatorilor.
"Emisiile de sulf generate de transportul maritim reprezinta 8% din cantitatea de emisii de sulf provenite din arderea tuturor combustibililor fosili", a precizat James Corbett, unul dintre cercetatorii care au contribuit la realizarea studiului. Raportul arata insa ca, deoarece navele se afla in largul marilor si al oceanelor, departe de populatii, standardele de emisii impuse industriei maritime nu au reprezentat pana acum o prioritate, asa
cum s-a intamplat cu industria auto.
"Mult timp a existat perceptia ca emisiile provenite de la navele maritime se afla acolo, undeva, in mijlocul
oceanului si nu afecteaza pe nimeni. Acest studiu dovedeste clar ca afirmat ia este complet falsa. Emisiile de sulf exista, afecteaza si trebuie obligatoriu controlate", a spus reprezentantul organizatiei Clean Air Force din Boston, care a supravegheat desfasurarea cercetarilor pentru noul studiu.
Navele de pe mari si oceane sunt alimentate, de regula, cu combustibili nedistilati care, prin ardere, emana cantitati enorme de sulf. Inlocuirea combustibililor nedistilati cu cei distilati ar reusi sa determine scaderea ratei mortalitatii cauzate de emisiile navelor maritime, insa ar supune industria la niste costuri enorme, precizeaza James Corbett. Acesta adauga faptul ca o alta solutie pentru reducerea emisiilor de sulf ar fi curatarea noxelor inainte sa fie emanate, prin intermediul unui epurator de gaze.
Reprezentantii celui mai mare conglomerat de navigatie din China, COSCO Group, spun ca exista si alte masuri care pot ajuta la reducerea emisiilor de sulf. "In momentul in care navele ajung la tarm, oprim motoarele si le alimentam de la rezerva de energie de pe coasta. In felul acesta, nu numai ca
reducem emisiile, dar evitam si uzarea motoarelor", a precizat presedintele COSCO, Wei Jiafu.
"Discutiile pe tema metodelor de reducere a gazelor emise de navele maritime au la baza doua premise: pe de-o parte, aspectele care tin de disponibilitatea autoritatilor pentru implementarea masurilor de reducere a noxelor in functie de zona geografica a statelor respective si, pe de alta parte, costurile si beneficiile diferitelor strategii pentru diminuarea emisiilor (inlocuirea tipului de combustibil folosit versus tehnologiile de tratare sau schimbari la nivel operational)", spun autorii studiului. In orice caz, acestia concluzioneaza ca populat ia globului este in pericol, iar rezultatele raportului lor trebuie sa determine urgentarea masurilor pentru diminuarea emisiilor generate de transportul maritim.