Transparenta responsabilitatii sociale lipseste de pe piata romaneasca

In Romania se simte o lipsa de comunicare a practicilor de responsabilitate sociala corporatista. Acesta este unul dintre rezultatele studiului 24/7 privind gradul de transparenta al companiilor din cele 4 tari ale grupului din Europa Centrala si de Est, publicat recent de Braun & Partners Network.

Metodologia de studiu a evaluat performanta si comunicarea responsabilitatii sociale si a fost aplicata pentru companiile cele mai profitabile din Romania, Ungaria, Bulgaria si Polonia.

Pentru Romania s-au folosit primele 25 companii din „Top 100 cele mai valoroase companii din Romania”, publicat de Ziarul Financiar. Studiul realizat in regiune plaseaza in frunte Ungaria, urmata de companiile poloneze, in timp ce Romania si Bulgaria ocupa ultimele locuri.

Studiul regional CSR 24/7 Top100 companii publicat de Braun & Partners Network contine Top20 companii dupa venituri, incluzand primele 3 banci si 2 institutii de asigurari din Romania, Ungaria, Polonia si Bulgaria, si foloseste ca sursa de informatie website-urile companiilor studiate.

CSR 24/7 este un produs dezvoltat de catre Braun&Partners de analiza a performantei companiilor pe baza informatiilor puse la dispozitia publicului si accesibile partilor co-interesate (stakeholderi).

Metodologia de rating se bazeaza pe standardele Accountability, indicatorii GRI, principiilor si bunelor practici de responsabilitate a companiilor pentru profit, societate si mediul inconjurator. Metodologia se bazeaza pe 7 criterii, astfel: transparenta si comunicare, guvernare corporativa, relatiile cu partile interesate (stakeholderi), responsabilitate fata de mediu, responsabilitate economica, societate si resurse umane.

Indexul Compozit CSR 24/7 CEE-100 are valoarea 6 (25%) pentru anul 2009. Indexul masoara performanta la nivel regional si include rezultatele primelor 20 de companii din cele 4 tari analizate.

Rezultatele arata ca firmele romanesti (care au inregistrat o performanta de 17%) si cele din Bulgaria (cu un scor de 15%) se afla in prima faza de dezvoltare a operatiunilor responsabile social si fata de mediu, in timp ce primele clasate sunt companiile din Ungaria (cu o performanta de 33%) si cele din Polonia (26%).

In Romania, Petrom, a obtinut cel mai bun rezultat, un scor de 48% in Top 100 companii din regiune. Cea mai bine punctata companie din Polonia este Grupa Lotos, companie producatoare de petrol si gaze, cu un scor de 60%. In regiune, compania ungara de telecomunicatii Magyar Telekom (filiala a Deutsche Telekom) a obtinut un scor de 79% iar in Bulgaria, Asarel Medet (sectorul de materiale) si Kozloduy (companie energetica) s-au clasat pe acelasi loc, cu un scor de 29%.

Din cele 7 domenii de analiza ale ratingului, companiile romanesti au obtinut cele mai slabe punctaje la responsabilitate economica, resurse umane si relatia companiei cu partile co-interesate.

Companiile romanesti se pot lauda cu website-uri bine dezvoltate comercial care insa nu au informatii despre programe dedicate partilor co-interesate, relatiile cu furnizorii sau contin informatii partiale despre resurse umane. Pentru raportarea sociala sub standardele internationale GRI (Global Reporting Initiative), aceasta nu este o practica incetatenita in cultura locala de responsabilitate sociala corporativa.

In Topul 100 al companiilor din regiune, sectorul de telecomunicatii a obtinut cel mai bun scor, mai exact 34%, urmat de sectorul financiar si cel de energie si utilitati (26%).

Per total, rezultatele din regiune arata o slaba performanta in zona comunicarii bunelor practici de resursele umane, dar si in zona comunicarii despre proiectele cu societatea civila.

Din Topul 100 companii din regiune, doar 12 au publicat un raport de responsabilitate sociala sub standarde internationale in ultimii 2 ani, in timp ce doar 22 de website-uri corporate au o sectiune de responsabilitate sociala sau de dezvoltare durabila, usor de accesat.

Braun & Partners Network este primul grup de consultanta in strategie de CSR si marketing din Europa Centrala. Grupul ofera servicii strategice de comunicare de marketing de a doua generatie, atat clientilor locali cat si multinationali din Europa Centrala.

Foto: pastelblog.ro

spot_img

Ultimele știri