Taxa auto va fi din nou modificata

Ministerul Mediului va propune un nou tip al taxei de poluare auto, care sa coreleze nivelul taxei cu nivelul de poluare al unui automobil, a declarat joi, la TVR, primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu. Noua taxa va fi supusa dezbaterii publice, urmand sa intre in vigoare de la 1 iulie, iar actuala taxa auto va ramane pana atunci in valabila.

Premierul Tariceanu considera ca dezbaterile pe seama taxei auto sunt o campanie violenta de instigare la nesupunere civica

Subiectul taxei de poluare auto a fost tratat sub aspectul gresit al colectarii unor venituri suplimentare la buget, iscand o campanie care a luat forma unei instigari la nesupunere civica, a declarat joi primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu, la inceputul intalnirii consultative cu organizatiile civice pe tema taxei de poluare auto.

"Mi se pare mai grav, dincolo de o dezbatere fireasca in care criticile pot fi exprimate oricand si cred ca acesta este rolul media, ca s-a trecut cu mult peste aceasta atitudine si a fost chiar o campanie violenta de instigare la nesupunere civica, ceea ce mi se pare ca depaseste limitele rationalului", a afirmat premierul Tariceanu.

Seful Executivului a subliniat ca tema a starnit numeroase controverse si puncte de vedere critice, dar scopul taxei nu este acela de a aduce venituri suplimentare la buget, iar aceasta abordare "ingusta" a taxei de poluare auto a fost frecventa in mass-media.

"Senzatia mea este ca subiectul a fost dezbatut intr-un mod ingust. S-a avut in vedere un singur aspect, care de la inceput vreau sa va spun ca este gresit si anume acela ca taxa de prima inmatriculare este o modalitate de aducere de bani la buget. Gresit! Taxa de prima inmatriculare nu a fost asa ceva si proiectul pe care il avem de taxa de poluare a automobilelor iarasi nu vizeaza acest lucru, de a umple bugetul, cu toate ca din acest buget se fac proiectele de infrastructura, se dau fonduri la sanatate, educatie sau protectia mediului sau in alte domenii", a explicat Calin Popescu-Tariceanu.

La intalnirea consultativa cu organizatiile civice pe tema taxei de poluare auto au fost prezenti, alaturi de premier, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, ministrul Mediului, Attila Korodi, si seful Departamentului pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocanea.

Din partea organizatiilor civice, la reuniune au fost prezenti reprezentantii asociatiilor "Salvati Dunarea", "Mai mult verde", "Kogayon", "Eco Europa", "Eco Civica", ai Centrului Regional de Protectie a Mediului si Centrului de Politici Economice de Dezvoltare Durabila.

Executivul a decis, la sfarsitul lunii ianuarie, sa amane aprobarea modificarilor convenite cu Comisia Europeana referitoare la aceasta taxa pana la discutarea cu liderii partidelor parlamentare a necesitatii taxei pentru protectia mediului si realizarea de consultari cu societatea civila.

Vosganian, optimist in privinta votului din Parlament privind taxa auto

"Speram ca, in foarte scurt timp, sa avem forma finala a ordonantei, speram ca aceasta Ordonanta sa fie dezbatuta cu responsabilitate in Parlament, iar motiunea sa fie respinsa. Imi manifest speranta ca partidele vor fi responsabile, suntem foarte deschisi la orice modificare de natura tehnica ce imbunatatesc legea fara sa incalce spiritul european"’, a declarat Vosganian, joi, la prezentarea raportului Garzii Financiare, pe anul 2007.

Acesta a mai spus ca daca, pana in decembrie 2006, pentru orice masina care intra in tara, cumparatorul platea 20 la suta din valoarea masinii taxa vamala, plus trei la suta accize, iar masinile mai vechi de opt ani aveau interdictie de inmatriculare in tara, in prezent, taxa pentru masinile noi se reduce la 3-4 la suta.

"Cred ca acest lucru ar trebui prezentat mai mult opiniei publice romanesti, care poate a uitat ca o masina noua intrata in tara pana in decembrie 2006 platea o taxa de peste 20 la suta", a mai spus Vosganian.

Ministrul s-a aratat nemultumit de faptul ca parlamentari initiaza diverse proiecte de legi prin care se cere eliminarea taxei, fara a se tine cont de principiile europene si de faptul ca Romania ar putea sa fie ocolita de producatorii de autoturisme, fiind invocata populatia saraca.

"Daca am fi avut majoritate parlamentara, tema ar fi fost rezolvata… si toata lumea ar fi inteles ca singura forma de protectie pe care o permite UE este cea in care masinile mai ieftine au o taxa mai mica, opinie impartasita de majoritatea tarilor europene. In Romania nu se sufla o vorba despre faptul ca uzinele Ford au spus raspicat ca nu mai vin in Romania daca se creaza o asemenea deschidere a frontierelor, iar Renault au spus raspicat ca-si vor muta o buna parte din productie catre Rasarit".

Ministrul a adaugat ca singura problema care se invoca este ca exista oameni mai saraci, care nu au acces decat la masini mai ieftine.

"Atunci de ce nu deschidem magazine alimentare cu resturi de mancare ce raman de la mesele altora, de ce nu proliferam si magazinele cu haine second-hand. Daca second-hand este garantia viitorului Romaniei putem discuta si altfel, dar nu cu mine", a mai spus Vosganian.

Ministrul a dat exemplul Bulgariei si Poloniei, unde au intrat mult mai multe autoturisme decat in Romania. In Bulgaria, o tara cu o populatie de doua ori mai mica decat a Romaniei, au intrat anul trecut o data si jumatate mai multe masini si dintre acestea numai 2-3 la suta sunt masini noi, iar restul sunt masini vechi. In Polonia au intrat un milion de masini, a mai spus Vosganian.

Reprezentantul MEF a subliniat ca, dupa 2010, in UE vor fi interzise in circulatie masinile mai vechi de 10-12 ani si se vor pune taxe pentru scoaterea lor din circulatie (de cel putin 200 euro). Romania ar trebuie sa aloce cel putin 2-3 miliarde euro pentru respectarea acestor norme.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri