Obiceiurile alimentare s-au schimbat mai mult in ultimii 50 de ani decat in ultimii 500, iar acest lucru este generat in mare parte de dezvoltarea rapida a industriei produselor usor si rapid de preparat si a produselor profesionale pentru gatit, se arata in Raportul Global privind Meniurile, realizat de Unilever Food Solutions. Odata cu aceste schimbarile globale, a crescut si interesul fata de impactul nutritional al obiceiurilor alimentare actuale. Totodata, au aparut si primele temeri legate de sustenabilitatea pe termen lung a industriei gastronomice modern.
Raportul Global Privind Meniurile subliniaza nevoia clar exprimata a consumatorilor de a primi mai multe informatii despre preparatele pe care le consuma atunci cand mananca in oras. Fie ca este vorba despre informatii privind provenienta, modul de preparare, valoarea nutritiva sau siguranta produselor alimentare, oamenii cer mai multa transparenta.
Raportul demonstreaza ca nevoia de mai multa informatie este necesara in toate tarile.
90% din persoanele intervievate si-au exprimat dorinta de a le fi puse la dispozitie informatii suplimentare atunci cand mananca in oras, pentru a putea alege, in cunostinta de cauza, preparatele pe care le consuma. Unul dintre motivele importante din spatele acestei dorinte pare sa fie aspiratia de a avea un stil de viata sanatos”, se arata in raport.
Pentru a-si indeplini aceasta dorinta, consumatorii vor sa inteleaga mai bine informatiile nutritionale. Oamenii sunt de acord ca exista destule optiuni alimentare sanatoase, insa afirma ca nu exista suficiente informatii nutritionale despre acestea. O majoritate covarsitoare a celor intervievati in tarile occidentale si peste 70% in tarile non-occidentale, sustine ca informatiile privind continutul nutritional al preparatelor ar putea influenta alegerile pe care le fac atunci cand mananca in oras. Tot ei indica faptul ca acest lucru i-ar incuraja sa opteze pentru ceva mai sanatos. Intrebati despre informatiile nutritionale si ingrediente, cei mai multi oameni au afirmat ca ar dori sa fie informati in legatura cu continutul de grasimi, calorii, aditivi si conservanti.
In lumea occidentala, oamenii ar dori, de asemenea, indicatii mai clare cu privire la continutul de sare, in timp ce chinezii cer mai multe informatii despre vitaminele si proteinele din mancare. In ansamblu, informatiile puse la dispozitia celor care mananca in oras nu sunt atat de cuprinzatoare pe cat ar trebui.
Comparatii internationale
In toate tarile este resimtita nevoia mai multor informatii atunci cand se serveste masa in oras. Totusi, aceasta este mai stringenta in tarile non-occidentale. Primele trei lucruri pe care oamenii vor sa le cunoasca sunt: provenienta ingredientelor, modul de preparare si valoarea nutritionala a preparatelor.
In China, oamenii au fost foarte interesati atat de siguranta produselor consumate, cat si de conditiile de igiena in care au fost preparate. Principalul motiv pentru care informatiile nutritionale sunt importante tine de faptul ca ele ar putea ajuta oamenii sa faca alegeri mai sanatoase. Astfel, aproximativ doua treimi dintre cei intervievati au declarat ca le-ar placea sa gaseasca in meniu informatii despre continutul de grasimi si de calorii.
In prezent, informatiile nutritionale dorite par sa lipseasca in toate tarile participante la studiu. Majoritatea celor care cred ca trebuie saexiste mai multa transparenta cu privire la continutul preparatelor cand servesc masa in oras considera ca operatorii de restaurante si cantine sunt responsabili pentru furnizarea acestor informatii”, spun realizatorii studiului.
In toate tarile participante, grasimile, caloriile, conservantii si aditivii alimentari se afla pe primele locuri in topurile de nutrienti si ingrediente de care oamenii sunt interesati si vor sa afle mai multe atunci cand servesc masa in oras.
Citeste mai mult in noul numar al revistei Green Report.