Obiectivul Comisie Europene în privința mobilității îl reprezintă schimbarea paradigmei si trecerea de la combustibilii clasici către electromobilitate, a declarat, joi, Richard Ferrer, Head of Innovation Team, Innovation and Networks Executive Agency (INEA), în cadrul celei de-a doua zile de dezbateri găzduite de Sustainable Mobility Forum.
Vrem să schimbăm paradigma, însă va dura. Partea bună este că știm unde ne aflăm. În urmă cu doi ani, electromobilitatea nu se afla la nivelul actual. Am putut observa o dezvoltare accelerată pe segmentul de clasă medie”, a declarat Richard Ferrer.
Potrivit acestuia la nivelul Uniunii Europene există un interes crescut și pentru folosirea motoarelor pe hidrogen, în special a autobuzelor pentru transportul public, însă în momentul de față nu există o infrasctructură de încprcare pentru acest tip de combustibil.
Tocmai din acest motiv, Comisia Europeană a inițiat Directiva pentru dezvoltarea unei infrastructuri pentru necesare combustibililor alternativi pe care statele membre trebuei să o transpună în legislația națională.
Parcul vostru auto este de 5 milioane de automobile. Dintre acestea doar 0,2%, poate 0,3%, folosesc combustibili alternativi. Este important să se stabilească un cadru legislativ pentru ca investitorii și municipalitățile să aibă o viziune pe termen lung. România nu mai este o junglă, drumul este deja stabilit”, a mai spus reprezentantul INEA.
România restantă la absorbția fondurilor europene pentru mobilitate
Fondurile de coeziunie din 2014 – 2016 nu au fost absorbite de România la nivelul pe care l-am fi vrut. Pentru următoarea perioadă, România trebuei să aibă programe pentru absorbția fondurilor”, a mai spus Ferrer.
Acesta a explicat că pentru perioada 2020 – 2027 Comisia va sprijini financiar cercetarea, dezvoltarea și decarbonizarea mobilității. Fondurile estimate sunt de 42 de miliarde de euro.
La finalul lunii ianuarie 2018, Comisia Europeană a sesizat Curtea de Justiţie a UE în privința României, deoarece aceasta nu a reușit să transpună în legislația națională Directiva privind infrastructura pentru combustibili alternativi.
Cadrul politic naţional constituie principalul instrument pentru asigurarea unor măsuri coordonate în sensul construirii infrastructurii necesare pentru combustibili alternativi, inclusiv puncte pentru încărcarea acumulatorilor vehiculelor electrice şi staţii de realimentare cu gaz natural şi hidrogen. Construirea acestui cadru contribuie şi la evitarea fragmentării pieţei interne, datorită introducerii în mod coordonat a combustibililor alternativi”, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.