Impulsul de a cumpăra mereu lucruri inutile sau o casă plină de obiecte nefolositoare nu sunt în concordanță cu mentalitatea de ecologist. Pune în practică metodele de mai jos ca să te oprești din aceste comportamente care dăunează portofelului tău și mediului înconjurător.
Cunoaște strategia comercianților
Sigur nu este o surpriză pentru tine să auzi că retailerii apelează la tot felul de trucuri și jocuri în care mintea ta este prinsă imediat. Prin aceste trucuri psihologice, prin așezarea produselor pe raft, prin culoarea ambalajelor și a etichetelor, magazinele au scopul de a vinde cât mai mult. Cum poți tu să te aperi de aceste strategii? Cunoscându-le.
- De exemplu, creierul tău reacționează foarte bine la culoarea roșie, trecând direct la fapte, așa că una dintre strategiile magazinelor este să folosească această culoare pentru reduceri și publicitate. Când vezi etichete roșii, amintește-ți că nu trebuie să cumperi ceva doar pentru că e la reducere, deși nu ai nevoie.
- În cele mai multe magazine mari, raioanele de mâncare sunt la capăt, așa că ești nevoit să te plimbi prin toate sectoarele. Asta e o altă strategie de a-ți scoate în cale ceva de care nu ai nevoie și să te facă să cumperi. Arma ta? Lista făcută de acasă și bugetul alocat strict pentru ce e pe listă.
- Magazinele așază produsele pe care vor să le vândă la îndemână, la nivelul ochilor. Caută pe rafturile de jos și nu lua niciodată în mână un produs doar din curiozitate, căci îți crești simțitor șansele de a-l cumpăra.
Scapă de lucruri inutile
Este absolut necesar să iei la mână toate lucrurile din casă și se le notezi pe cele inutile, pe care le-ai cumpărat din impuls sau pe care le-ai folosit foarte rar. Dacă ți-e greu să faci diferența între lucrurile pe care ți le-ai dorit (nu că ai fi avut nevoie) și de care ai avut uneori nevoie, răspunde pentru fiecare obiect la următoarele întrebări:
- Când l-am folosit ultima dată?
- Când o să-l mai folosesc?
- Mă bucură când îl văd/port/folosesc?
Fă un loc pentru acele lucruri inutile, fă-le o poză pe care printeaz-o sau salveaz-o undeva de unde să o poți accesa ușor, apoi decide ce faci cu fiecare obiect. Vezi dacă pe unele le poți transforma în ceva cu adevărat folositor. Dacă nu, vinde-le sau donează-le.
Calculează câți bani arunci pe lucruri inutile
Uită-te pe lista cu lucruri inutile și în dreptul fiecăruia notează suma pe care ai dat-o (dacă sunt cadouri, treci 0). La final, fă o sumă totală și scrie această sumă pe fotografia cu grămada de lucuri inutile. Această imagine ți se va întipări în minte. Data viitoare sigur te vei întreba: va ajunge și acest obiect în cutia cu lucruri inutile?
Inventează un test „Ar trebui să cumpăr asta?”
Înainte să cumperi un produs, acesta ar trebui să treacă prin toate întrebările pe care tu le-ai stabilit pentru testul „Ar trebui să cumpăr asta?”. Aceste întrebări diferă în funcție de obiceiurile pe care le ai tu la cumpărături, dar iată câteva sugestii:
- Este o cheltuială prevăzută?
- O să ajungă în cutia cu lucruri inutile într-o zi?
- Unde o să îl așez în casă?
- De ce îl vreau/am nevoie de el?
- Am ceva asemănător acasă?
- Îl pot înlocui cu ceva din ce am acasă?
Amână nevoia de a cumpăra imediat
Nevoia de a cumpăra din impuls are explicații psihologice. Printre acestea, satisfacția imediată, dar ea are uneori efecte nefaste pe termen îndelungat (asupra portofelului și mediului înconjurător). După ce ai răspuns la toate întrebările pe care ți le-ai stabilit pentru test, du-te și plimbă-te puțin. Cumpără ce mai ai pe listă sau, și mai bine, pune-ți un reminder pe telefon să revii la acel produs peste o săptămână. Atunci vei afla dacă ai nevoie sau ți-l dorești cu adevărat.
Testul Străinului
Acest test este perfect pentru a-ți da seama în ce categorie poți să încadrezi noua achiziție (necesar, impuls, lucru inutil): Când vrei să cumperi ceva, imaginează-ți că un străin îți oferă X lei (valoarea produsului) sau produsul în sine. Care are valoare mai mare pentru tine? Ce ai alege?
Metoda HALT
Atunci când te duci într-un magazin sau faci cumpărături online, poți să pui în practică metoda care se numește HALT. Aceasta înseamnă: nu face niciodată cumpărături când ți-e foame (Hungry), când ești nervos (Angry), te simți singur (Lonely) sau obosit (Tired) pentru că atunci ești cel mai vulnerabil.