Strategia de mobilitate urbana, conditie pentru finantarea UE

Orasele vor putea obtine finantare UE numai in cazul in care detin strategie de mobilitate urbana. Carta Alba a Transporturilor din 2011 prevede ca fondurile de dezvoltare regionala si fondurile de coeziune sa fie acordate doar daca orasele si regiunile vor prezenta un certificat de audit valabil, emis in mod independent, care sa confirme performanta acestora in materie de mobilitate urbana si de sustenabilitate.

“Vom furniza asistenta tehnica pentru conceperea strategiilor de mobilitate urbana in Bucuresti si cei 7 poli de crestere”, a declarat Florina Munteanu, consilier pe POR in cadrul Ministerului Dezvoltarii in cadrul conferintei EPOMM. „Aceasta actiune reprezinta doar prima etapa de dezvoltare a Master Planului de Mobilitate Integrata, care vizeaza orasele mari.”

Ministerul Dezvoltarii beneficiaza de sprijinul BERD, prin mecanismul Jaspers (Joint Assistance to Support Projects in European Regions). Acesta este un program de asistenta gratuita pentru 12 state membre UE din zona Europei Centrale si de Est, pentru pregatirea de proiecte de anvergura care vor solicita finantare din fondurile structurale si de coeziune. Obiectivul il constituie accelerarea absorbtiei fondurilor disponibile.

Strategia de mobilitate urbana este axata pe nevoile pietonilor. Conceptul este cel mai bine surprins in sintagma "Planning for People". Aceasta strategie vizeaza participarea activa a partilor interesate si cointeresarea cetatenilor si presupune un angajament fata de sustenabilitate. Este vorba de obtinerea unui echilibru intre echitatea sociala, calitatea mediului si dezvoltarea economica.

Printre principalele beneficii ale adoptarii unei strategii de mobilitate urbana se numara imbunatatirea calitatii vietii si intarirea economiei orasului. Astfel, cetatenii se vor putea bucura de spatii publice atractive si vor avea o sanatate mai buna. De asemenea, va creste siguranta rutiera,
imaginea orasului va fi infrumusetata si vor creste oportunitatile de investitii.

Conform indicelui Mercer de calitate a vietii, orasele cu transport sustenabil ofera conditii mai bune de trai si sunt chiar mai bogate decat cele care nu dau atentie mobilitatii urbane. La polii opusi se afla orasele Istanbul si Gent. Daca in metropola turceasca domneste haosul in trafic si sunt cozi interminabile la masini, orasul belgian este un model aproape utopic de armonie pe strazi si dezvoltare sustenabila. Daca in urma cu 20 de ani, inainte de aplicarea strategiei de mobilitate urbana, transportul in Gent se realiza cu foarte mare dificultate, in prezent se circula armonios, iar veniturile din turism asigura mare parte din prosperitatea orasului.

Printre exemplele pozitive de la noi in tara se afla Craiova, care a dezvoltat o strategie integrata de transport urban, in urma fondurilor primite prin programul UE de finantare CIVITAS (Cities-Vitality-Sustainability). Un rezultat al proiectului este crearea unui nod de legatura logistic – statii speciale de autobuz si tramvai – si un program de transport pentru 4 hypermarket-uri nou construite in Craiova. Managementul mobilitatii s-a realizat prin corelarea contractelor de transport intre marile companii si regia de transport, printr-un software si un program de harti operationale.

Foto: whatinvestment.co.uk

Ileana Magureanu

Citeste:

Politicile de transport din Romania se bat cap in cap cu proiectele de urbanism

spot_img

Ultimele știri