Vitor Nogueira, Sonae Sierra: Premierea masurilor de siguranta si mediu este o datorie

Anual, Sonae Sierra, companie ce detine 52 de centre comerciale in intreaga lume, premiaza unul dintre chiriasi pentru eforturile facute in ce priveste masurile de siguranta si sanatate. Incepand cu anul viitor, compania va lansa o noua competitie, cea pentru premiul Planet Sierra, care va ajunge la chiriasul cu cele mai bune rezultate in domeniul sustenabilitatii si protectiei mediului. Ce tehnologii si ce investitii sunt necesare pentru a transforma mall-urile in locuri mai sigure si mai prietenoase cu mediul? Cum sunt chiriasii motivati sa faca imbunatatiri in magazine? Despre toate acestea cititi intr-un interviu acordat Green Report de Vitor Nogueira, Director de Dezvoltare Sonae Sierra.

Interviu de Carmen Albisteanu
carmen.albisteanu@green-report.ro

Pe 4 februarie, Sonae Sierra a acordat unuia dintre chiriasi premiul Personae. Povestiti-mi mai multe despre acest premiu. De ce ati ales sa aveti aceasta “traditie” anuala si care sunt criteriile pe care le luati in considerare la acordarea premiului?

Premiul Personae Award este acordat unuia dintre chiriasii nostri si face parte din programul nostru de responsabilitate sociala, cu componente economice, ecologice si sociale. Este important pentru noi in ce priveste managementul riscului, pentru care am si castigat un premiu anul trecut, dar si in ce priveste schimbarile climatice, consumul de apa si managementul deseurilor. Unul dintre obiectivele noastre este sa obtinem rezultate si am reusit astfel sa reducem cu 91% totalul accidentelor de munca in 2009, fata de 2008. Am fost si prima companie care a primit certificatul oficial pentru sistemul de management al sigurantei si sanatatii.

Cat de mare a fost efortul pentru a atinge aceste rezultate?

Sonae Sierra este o companie uriasa. Am implicat in aceste politici 5.000 de oameni in prima faza, oameni din centrele comerciale, chiriasi, vizitatori si asa mai departe. In cea de-a doua faza asteptam sa implicam 70.000 de persoane, un numar urias de oameni. Aceste cifre provin dintr-un total de vizitatori de peste 434 milioane pe care i-am avut in 2009.

Am decis sa promovam acest premiu pentru chiriasi pentru ca dorim sa recompensam cele mai bune politici de siguranta, sanatate si mediu din centrele noastre comerciale. Este deja o traditie acest premiu, iar chiriasii si-l doresc si fac eforturi pentru a-l obtine. Il pot folsi apoi sa isi promoveze companiile, iar in unele tari pot obtine reduceri de taxe cu acest certificat, deci este un premiu motivant. Noi avem doua clase de mall-uri, clasa A – cele cu peste 1.000 metri patrati, magazine care apartin de lanturi prezente in intreaga lume si categoria B, cele mai mici de 1.000 de metri patrati.

Cum evoluati chirasii? Care sunt criteriile pe care le luati in considerare cand acordati premiul Personae?

Avem unele criterii de precalificare – aplicatiile chiriasilor, nominalizarea de catre centrul comercial si o decizie finala a juriului din fiecare tara.

Deci nu este chiar asa usor sa intri in competitie.

Nu, nu este asa usor sa castigi premiul si nici sa intri in competitie. Este destul de complex sa fii corect. Vrem sa fim corecti si avem un proces prin care incercam sa fim transparenti. In primul rand, ei trebuie sa aplice pentru premiu, iar apoi, pe tot parcursul anului, trebuie sa se incadreze in observatiile noastre legate de siguranta, pentru ca noi vizitam mereu magazinele pentru a verifica masurile de siguranta, precum si evolutia lor. Aceste SPO (Safety Prevention Observations) inseamna analiza sigurantei, sanatatii, pregatirii pentru vizitatori, daca au fost luate toate masurile necesare astfel incat acestia sa se simta in siguranta in magazin si altele. Le evaluam si daca nu este totul ok, ne intalnim cu ei si incercam sa ii convingem sa faca imbunatatiri.

Cum ii motivati sa faca imbunatatiri?

La inceput, poate a parut un cosmar pentru ei. Dar este chiar opusul, pentru ca am avut o abordare pozitiva, le-am explicat ce au reusit sa faca bine, dar si unde mai au de lucrat si le-am facut recomandari. Majoritatea masurilor pe care le-am recomandat au fost quick-wins, adica lucruri pe care le pot face fara costuri sau la un pret foarte scazut. Este usor sa ii convingem sa faca imbunatatiri pentru ca stiu ca daca nu o fac, nu isi respecta obligatiile fata de lege. Este vorba despre lucruri simple. Ii consiliem, evaluam care sunt cele mai bune practici si oferim acest premiu ca o recunoastere a celor mai bune eforturi.

Avem situatii in care unii chiriasi participa la acest concurs si ii incurajeaza sau ii verifica si pe altii.

Practic, lucrurile pe care le verificati depasesc cerintele minime impuse de lege?

Da, facem mai mult decat atat. De exemplu, pe partea regulilor de mediu, exista reglementari de baza, cum ar fi folosirea becurilor LED, dar standardele noastre sunt mai inalte.

Care sunt, concret, asteptarile dumneavoastra de la chiriasi?

Avem o lista de lucruri de baza – exitinctoare, iesiri de incendiu, alarme, sisteme de evacuare a fumului, politici de sanatate etc. Este o lista lunga de lucruri pe care chiriasii stiu ca le vom verifica. Trebuie sa obtina, pe o scara de la 1 la 4, cel putin 3 puncte pentru criteriile pe care le verificam.

Dar cum ii motivati pe chiriasi sa ia masuri de reducere a consumului de resurse, sa fie mai atenti cu mediul inconjurator si sa polueze mai putin?

De anul viitor vom inaugura un nou premiu, Planet Sierra. Este un premiu nou, o abordare noua si va fi acordat o data la doi ani, alternand cu premiul Personae. Premiul Planet Sierra va recunoaste eforturile chiriasilor catre o excelenta a politicilor de protectie a mediului.

Si ati stabilit pasii pe care ii veti analiza?

Inca lucram la asta. Mai intai vom comunica chriasilor regulile competitiei, iar apoi o vom promova. Iar apoi, in 2011 vom anunta primul castigator. Trebuie sa avem timp sa evaluam din ianuarie, lunar si trimestrial, iar la finalul anului sa vedem rezultatele si sa lucram la raportul de responsabilitate sociala.

Credeti ca va fi o competitie mai dificila pentru premiul ecologic, avand in vedere faptul ca oricum mall-urile Sonae Sierra sunt avansate la acest capitol? Va fi o provocare mai mare pentru chiriasi sa depaseasca realizarile actuale?

Noi nu asteptam sa faca mai mult. Cred ca daca fac bine ceea ce fac in mod obisnuit, vor avea rezultate bune. Chiriasii nostri sunt foarte implicati in progresul ecologic si sunt de acord cu standardele noastre. Pentru a le indeplini, avem niste costuri. Nu avem nevoie de foarte multi bani, ci de foarte multa munca, iar acesta este principalul cost, orele de munca. Cand un chirias are practici bune in domeniul mediului si vede balanta dintre beneficiile si costurile implementarii masurilor de mediu, vede care sunt avantajele sale. Si mai este ceva: multi dintre ei, si in magazinele care nu fac parte din centrele noastre comerciale, au adoptat masurile invatate de la noi pentru protectia mediului.

Cat este de profitabil sa va pozitionati mall-urile ca fiind sigure si prietenoase cu mediul?

Nu vedem asta ca pe o sursa de profit, ci ca pe o resposabilitate fata de societate. Vrem sa imbunatatim calitatea vietii chiriasilor si a vizitatorilor. Desigur, toate masurile de mediu ne ajuta sa economisim si daca facem economii la cheltuielile comune, si chiriasii platesc mai putin. Cu premiul Persoane e acelasi lucru – asteptam ca oamenii sa mearga intr-un mall mai sigur, deci nu este ceva foarte tangibil, insa are efecte pozitive si la capitolul costuri, pentru ca, de exemplu, scad costurile de asigurare.

Cat de mult apreciaza vizitatorii imbunatatirile ce tin de siguranta, sanatate si protectia mediului? Ati facut vreun sondaj sau aveti date in acest sens?

Da, de fiecare data cand facem sondaje intrebam lucruri specifice despre cum percep ei masurile luate de noi, iar raspunsul este foarte pozitiv. Si stiti de ce? Daca intrati intr-o toaleta din unul din mall-urile noastre, veti intelege exact de ce. Avem sfaturi, promovam politicile noastre, avem evenimente cu comunitatile locale in care promovam aceste practici de mediu etc. Consideram ca aceste premii fac parte din datoria noastra fata de comunitate.

Mall-urile Sonae Sierra sunt cunoscute pentru caracterul lor ecologic si pentru solutiile inovatoare de reducere a consumului de resurse. Parcarea pentru masinile electrice si liniile de transport in comun care ajung la mall-uri sunt doar doua exemple. Ce altceva gasesc vizitatorii in mall-urile Sonae Sierra in materie de solutii ecologice de ultima generatie?

Pot gasi multe. Avem intr-un mall din Germania un acoperis din sticla, care permite patrunderea luminii naturale, iar in mall-urile noi avem sisteme de iluminare moderne prin care economisim si peste 40% din consumul de electricitate. Avem sisteme avansate de colectare a deseurilor, avem toalete cu un consum redus de apa. In cazul mall-ului despre care ziceam mai devreme, pamantul pe care este situat este umed si avem pompe care colecteaza apa, iar apoi o refolosim pentru curatenie. O pelicula de apa curge mereu pe deasupra acoperisului de sticla, avand in vedere faptul ca este aproape de rau si exista pescarusi care isi fac nevoile acolo. Astfel, nici pasarile nu sunt afectate, nici acoperisul si, mai mult decat atat, apa actioneaza ca izolator. In unele cazuri avem filtre, ca o pelicula pe care o punem deasupra sticlei, pentru a furniza lumina naturala, dar si pentru a filtra cantitatea de caldura. Si inca un lucru – coridoarele tehnice. Avem sute de metri de coridoare tehnice in mall-urile noastre, iar pentru a economisi lumina am instalat senzori de prezenta, iar becurile se aprind numai cand trece cineva pe acolo. Mai mult, am gandit si parcarile astfel incat lumea sa intre, sa parcheze si sa intre imediat in mall, fara a se plimba prea mult si a consuma.

Cat ati investit in proiectul Personae Award?

Costurile de implementare au fost de sase milioane de euro intre 2004 si 2008, insa totalul depaseste aceasta suma, pentru ca am facut investitii mari si este un proces care nu a fost finalizat pentru 2009 inca.

Si care este cel mai verde si mai sigur mall Sonae Sierra? De care sunteti cel mai mandru?

Nu pot spune ca sunt mandru de unul anume, sunt mandru de munca pe care Sonae Sierra o desfasoara si ca echipele noastre si-au indeplinit obiectivele pe 2009 si au rezultate bune. Nu pot spune ca imi place unul anume, ci respect munca echipelor, pentru ca e greu sa aplici politicile, sa incerci sa convingi chiriasii si vizitatorii, dar avem rezultate foarte bune in Germania, in Grecia si in multe alte centre. Castigatorul in 2008 a fost o echipa braziliana dintr-unul dintre mall-urile noastre, iar premiul a fost sa trimitem cate o echipa din fiecare tara pentru a invata de la ei, pentru ca au avut rezultate foarte, foarte bune. Noi asa facem: cand o echipa are rezultate bune, ii trimitem pe ceilalti sa vada cum au facut. Ca sa fiu sincer, echipa din Ramnicu Valcea a facut o treaba foarte buna, mai ales in conditiile in care politicile la nivel local nu sunt foarte dezvoltate, nu au parte de ajutor din partea autoritatilor, dar consider ca sunt una dintre cele mai bune echipe.

Cum vedeti mall-ul viitorului in ce priveste masurile de siguranta si protectia mediului?

Mall-ul viitorului va fi cel perfect. Consum redus de resurse, costuri reduse, totul sa fie automatic in ce priveste siguranta, cu noi tehnologii, mai ieftine decat cele existente si care sa fie cunoscute de chiriasi si sustinute de acestia. Noi le aratam chiriasilor si clientilor tot ceea ce facem si cred ca mall-ul viitorului va fi acela care va crea o unitate si va aduce clientii si chiriasii impreuna, in aceeasi barca.

Si care este castigatorul premiului Personae din River Plaza?

Este un magazin din clasa A, Bigotti. Au facut o treaba buna si merita premiul. Am vazut angajament fata de politici si implementarea lor. Si-au indeplinit toate cerintele de unii singuri, noi am asigurat doar consilierea. Daca as fi un alt chirias, as fi invidios pe ei. Noi acordam premiul acesta tocmai in semn de recunoastere si apreciere a eforturilor lor. Degeaba faci o treaba buna, daca nu este cunoscuta si clientii nu stiu despre asta. Va fi important si pentru centrele comerciale din Romania si sper ca in viitorul apropiat si concurentii nostri vor face acelasi lucru.
 

spot_img

Ultimele știri