ONG-urile cer declansarea unei anchete in ”scandalul gunoaielor” italiene 

Peste 60 de organizatii nonguvernamentale membre ale Coalitiei pentru Mediu din Romania au lansat ieri o scrisoare deschisa catre mai multe autoritati ale statului, solicitand elucidarea situatiei semnalate de o publicatie italiana referitoare la transportul ilicit de deseuri pe cale maritima, din Italia in Romania. 

”Societatea civila este ingrijorata si alertata, ca urmare a actiunilor de tip mafiot prezentate in acest articol si va solicita o pozitie oficiala privind aceasta problema. ONG-urile semnatare ale acestei scrisori, printre care si cele care de-a lungul timpului au realizat actiuni de curatenie cu sprijinul voluntarilor si cu sprijinul autoritatilor, solicita sa realizati o ancheta lamuritoare in acest caz, ale carei rezultate sa fie facute publice”, se arata in scrisoarea deschisa.

Potrivit publicatiei L’Espresso, ”gunoiul” ce sufoca strazile din Napoli s-a transformat in marfa de contrabanda intr-o afacere orchestrata de mafia italiana, cu acceptul autoritatilor romane. Ziarul italian mentioneaza ca acest caz este investigat de peste un an si jumatate de Interpol.

Autoritatile din Romania resping la unison ipoteza ca Romania ar fi devenit groapa de gunoi a Italiei justificand ca importul de deseuri este ilegal. Totusi, problema pusa de jurnalistii italieni este tocmai incalcarea legislatiei, cu acordul factorilor de decizie si cu castiguri grase pentru cei ce orchestreaza afacerile cu gunoi. 

Scrisoarea ONG-urile a fost inaintata Presedintiei, Guvernului, Serviciului Roman de Informatii, precum si altor autoritati centrale.  

Importul deseurilor, interzis pana in 2015. Teoretic…

Potrivit unui raspuns oficial al Ministerului Mediului remis la solicitarea ”Green Report”, legislatia romaneasca ,,interzice introducerea pe teritoriul Romaniei a oricaror tipuri de deseuri in vederea eliminarii, pana la finalizarea perioadelor de tranzitie obtinute pentru depozitarea deseurilor prin Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana”.

Cu toate ca aceasta interdictie este prevazuta clar de 2 ordonante de urgenta (OUG 78/2000, respectiv OUG 195/2005) cel putin pana la 31 decembrie 2015, cand se incheie perioada de tranzitie, in Regulamentul (CE) nr.1013/2006 privind transferurile de deseuri se mentioneaza ca Romania are dreptul sa ridice obiectii impotriva transferurilor pentru recuperare a anumitor deseuri. Acest Regulament pleaca de la premisa ca exista posibilitatea unui import de deseuri, deci, printr-o concluzie logica, ar reprezenta o exceptie de la interdictiile specificate de cele doua ordonante.

”Italia nu poate transfera deseuri in Romania fara sa primeasca din partea autoritatilor competente romane o aprobare scrisa ca urmare a transmiterii de catre Italia a unei notificari privind intentia de a efectua un asemenea transfer. In cazul in care in viitor s-ar primi o astfel de solicitare din partea Italiei sau a oricarui Stat Membru sau Stat Parte la Conventia de la Basel, Romania isi rezerva dreptul de a ridica obiectii impotriva transferului de deseuri in vederea eliminarii acestora pe teritoriul sau”, se mai arata in raspunsul Ministerului.

Garda de Mediu: Ancheta italienilor, ”o minciuna”

Chiar in ziua aparitiei anchetei jurnalistice, Silvian Ionescu, comisarul general al Garzii Nationale de Mediu (GNM), a catalogat-o drept o ”minciuna sfruntata”, in contextul in care importul de deseuri in vederea valorificarii sau eliminarii nu este ”nici legal, nici posibil”. ”In Tratatul de Aderare, transportul transfrontalier al deseurilor este interzis pana in 2012. Daca cineva ar incalca legea, ar fi pasibil de pedeapsa cu privare de libertate intre 5 si 7 ani”, a declarat comisarul GNM pentru ”Green Report”. 

”L’Espresso” scrie ca tone de deseuri italienesti sunt incarcate pe nave ce acosteaza zilnic in portul Constanta, de unde pornesc apoi spre gropile de gunoi din tara pentru a fi incinerate. ”Italienii sunt cei care le gestioneaza, din spatele companiilor romanesti de fatada”, se precizeaza in ancheta.

Contactat de ”Green Report”, directorul Serviciului de Exploatare, Siguranta si Securitate Portuara Constanta, Ambroziu Duma, spune ca, si daca ar fi adevarata afirmatia jurnalistilor italieni, transportul deseurilor nu s-ar face in niciun caz pe mare. ”Importurile se fac numai cu strictul control al Autoritatii Vamale. In momentul in care un vas acosteaza, toate persoanele sunt controlate de Politia de Frontiera si in primul rand de un medic care se asigura ca totul este in ordine, iar marfurile sunt controlate de Vama”, a declarat Duma.

Raluca Petrescu

Cititi si:

Silvian Ionescu, GNM: Informatiile saptamanalului italian L’Espresso, „minciuni sfruntate”

spot_img

Ultimele știri