Romanii care intentioneaza sa-si cumpere masini hibrid sau electrice ar putea beneficia incepand de anul viitor de subventii de la stat. Banii vor proveni de la Administratia Fondului de Mediu (AFM) si vor fi alocati pentru incurajarea vanzarilor de automobile nepoluante.
”Momentan suntem in discutii si s-ar putea ca de la anul sa inceapa demersurile pentru acordarea subventiilor”, a declarat pentru ”Green Report” presedintele AFM, Gheorghe Popescu.
Afirmatia a fost confirmata si de Ministrul Mediului si Padurilor, Laszlo Borbely, potrivit caruia si Ministerul Transporturilor lucreaza la un proiect privind subventionarea autovehiculelor ecologice.
Ministrul a anuntat si cu alte ocazii ca AFM ar putea finanta din 2011 o parte din cheltuielile romanilor care isi achizitioneaza masini electrice si hibrid, dupa modelul vest-european.
Comitetul de promovare care nu s-a intrunit niciodata
Premierul Emil Boc anunta cu hotarare anul trecut ca va mobiliza expertii din mai multe ministere pentru a elabora strategia Romaniei pentru automobilul electric, despre care a spus ca ”nu este o idee nastrusnica”.
“Maine (28 aprilie – n.r.) voi propune in Guvern infiintarea unui grup interministerial de lucru care sa pregateasca strategia Romaniei pentru ceea ce inseamna automobilul electric”, anunta Boc cu emfaza in urma cu mai bine de 10 luni.
Intrebati de ”Green Report” cine participa la reuniunile grupului strategic din partea institutiei, reprezentantii Ministerului Mediului ridica din umeri. Insusi ministrul Laszlo Borbely marturiseste ca nu stie nimic despre comisie. Nici nu ar avea ce sa stie.
Surse din Guvern confirma ca grupul interministerial nu s-a intrunit niciodata, desi a trecut aproape un an de la declaratiile premierului. Comisia ar fi trebuit sa stabileasca in acest timp ce potential are piata romaneasca pentru dezvoltarea acestui sector, ce investitii sunt necesare pentru infrastructura si cum ar putea fi stimulati romanii sa cumpere masini ecologice.
Ce subventii dau alte state europene?
Germania. Principalul program al Germaniei pentru promovarea acestor vehicule (”National Electric Mobility Platform”) este o initiativa guvernamentala ce isi propune transformarea tarii intr-o piata de top a transportului electric, cu aproximativ 1 milion de automobile electrice pe strazi, pana in 2020.
Irlanda. Irlandezii care opteaza pentru astfel de masini au subventii de 5.000 de euro si nu platesc taxa de inregistrare. Ministrul Energiei, Eamon Ryan, a anuntat dezvoltarea infratructurii dedicate automobilului electric la nivel national cu 1.500 de statii de alimentare.
In plus, irlandezii vor avea pana la sfarsitul acestui an unitati de incarcare rapida la fiecare 60 km, pe drumurile interurbane, la care alimentarea va fi initial gratuita. Un parteneriat cu alianta Renault-Nissan are ca obiectiv cresterea numarului de automobile electrice, incepand cu anul acesta. Irlanda si-a propus ca pana in 2020, 10% din soferi sa conduca masini electrice.
Portugalia. Guvernul a lansat inca din 2008 Programul National pentru Mobilitate Electrica, numit Mobi.E. Potrivit acestuia, Portugalia va avea pana la jumatatea anului o retea publica de alimentare formata din 1.300 puncte normale si 50 rapide in 25 de orase. Portugalia si-a planificat sa aiba circa 750.000 de masini electrice pe sosele pana in 2020.
Anul trecut, guvernul a dat startul pentru o subventie de 5.000 de euro pentru primii 5.000 de cumparatori care dau la schimb o masina cu un motor fabricat inainte de anul 2000. Programul ar putea fi insa continuat si dupa atingerea cifrei de 5.000 de masini.
Marea Britanie. Potrivit unui anunt facut anul trecut de guvernul Regatului Unit, cumparatorii de vehicule electrice vor beneficia anul acesta de subventii de pana la 25% din valoarea masinii (pana la 5.000 lire). In decembrie 2010, autoritatile britanice au stabilit zonele in care urmeaza sa fie implementate sisteme de alimentare: Midlands, Greater Manchester, East of England, Scotland si Northern Ireland. Acestea vor imparti bugetul de 20 de milioane de lire, alocat de Guvern, din fonduri de la Biroul pentru Vehicule cu emisii reduse.