Sondaj Wizz Air: susținere masivă pentru combustibilul sustenabil în aviație

Wizz Air a prezentat rezultatele unui sondaj realizat în rândul pasagerilor, care arată susținerea majorității acestora pentru utilizarea combustibilului sustenabil pentru aviație (SAF). Deși mulți nu erau familiarizați cu SAF, 71% consideră că acesta poate reduce amprenta de carbon a industriei. Testele operaționale recente au demonstrat fezabilitatea SAF în operațiunile aviatice.

Wizz Air, compania aeriană low-cost din Europa Centrală și de Est, a anunțat finalizarea cu succes a unui test operațional ce a implicat utilizarea combustibilului sustenabil pentru aviație (SAF), un pas semnificativ în direcția decarbonizării sectorului aviației.

Testul, realizat în colaborare cu Airbus, Moeve și Aeroportul Charleroi, a fost efectuat pe parcursul a mai mult de 50 de zboruri, utilizând un amestec de SAF și combustibil tradițional.

Această inițiativă vine în contextul implementării legislației ReFuelEU, care impune utilizarea unei proporții minime de SAF în toate zborurile care decolează din Uniunea Europeană începând cu ianuarie 2025.

Oportunitățile și provocările SAF în aviație

În cadrul evenimentului organizat la Aeroportul Charleroi, s-a discutat despre impactul SAF asupra reducerii emisiilor de carbon ale industriei aviatice.

Potrivit unui raport al companiei Wizz Air, SAF are potențialul de a reduce emisiile de CO2 cu până la 90% pe tot parcursul ciclului său de viață, comparativ cu kerosenul tradițional.

În ciuda acestui impact pozitiv asupra mediului, există în continuare provocări semnificative, în special legate de infrastructura necesară și costurile mai mari asociate cu producția de SAF.

În ciuda faptului că testele cu SAF sunt încurajatoare, aceste soluții nu sunt încă disponibile în cantități suficiente pentru a înlocui complet combustibilii tradiționali, iar prețul acestora este încă mult mai ridicat.

Julien Manhes, Head of SAF and Carbon Dioxide Removal în cadrul Airbus, a subliniat importanța creșterii cererii și ofertei de SAF, afirmând că:

În prezent, SAF este disponibil în cantități mici, astfel încât trebuie să creștem cererea și oferta și să reducem diferența de preț față de combustibilul tradițional. Datele colectate în cadrul sondajului subliniază acest lucru din perspectiva pasagerilor și importanța unei ecosistemului aviatic – incluzând companiile aeriene, aeroporturile, autoritățile de reglementare, producătorii și furnizorii de combustibil – care lucrează împreună pentru a aduce claritate și a implica activ pasagerii în eforturile de decarbonizare.

Acest lucru necesită un efort colectiv prin respectarea reglementărilor, aeronave și operațiuni mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil și inițiative de sensibilizare a pasagerilor.”

Sondajul Wizz Air: Percepția pasagerilor față de SAF

În paralel cu testele operaționale, Wizz Air a realizat un sondaj în rândul pasagerilor săi pentru a evalua gradul de conștientizare și atitudinile acestora față de SAF.

Sondajul a relevat că, deși majoritatea pasagerilor (71%) sunt de acord că SAF are un impact pozitiv asupra reducerii amprentei de carbon a aviației, doar 45% dintre aceștia erau familiarizați cu conceptul înainte de sondaj.

Aceasta subliniază necesitatea unei informări mai bune în rândul publicului larg cu privire la soluțiile de sustenabilitate în aviație.

Este încurajator să constatăm că 71% au recunoscut impactul pozitiv al SAF și sunt dispuși să se implice în practici durabile. Cu toate acestea, mulți respondenți au subliniat necesitatea unei mai mari clarități în ceea ce privește rolul SAF în decarbonizare, implicațiile sale financiare și rolul reglementărilor,” a declarat Yvonne Moynihan, Corporate & ESG Officer în cadrul Wizz Air.

Rezultatele sondajului au arătat și un interes puternic pentru opțiunile de călătorie mai sustenabile, dar și o reticență semnificativă față de costurile suplimentare.

Astfel, 58% dintre respondenți au afirmat că sunt dispuși să-și modifice obiceiurile de călătorie pentru a reduce impactul asupra mediului, iar 65% ar prefera să zboare cu emisii reduse, însă 36% dintre aceștia nu ar fi dispuși să plătească suplimentar pentru acest tip de servicii.

Rezultatele acestui sondaj evidențiază nevoia critică de acțiune atât din partea industriei, cât și a politicilor, pentru a promova adoptarea combustibilului sustenabil pentru aviație (SAF). În timp ce pasagerii sunt din ce în ce mai conștienți de compromisurile făcute pentru mediu, accesibilitatea și conștientizarea rămân bariere semnificative,” a comentat Álvaro Macarro, Director of Sustainable Aviation la Moeve.

Sprijinul guvernamental pentru extinderea SAF

Un alt rezultat important al sondajului a fost dorința puternică a pasagerilor ca guvernele să sprijine mai activ dezvoltarea SAF.

72% dintre respondenți au declarat că ar susține investițiile guvernamentale pentru creșterea producției de SAF, iar acest aspect a fost subliniat și de partenerii implicați în testele operaționale.

„La aeroportul Charleroi, dorim să încurajăm utilizarea acestuia nu numai pentru a respecta mandatul european dedicat, ci și pentru a merge mai departe și a depăși procentul minim de SAF impus.

Acesta este motivul pentru care, pe lângă faptul că lucrează la un stimulent financiar pentru companiile aeriene, BSCA și-a unit forțele cu SOWAER și guvernul valon pentru a facilita disponibilitatea SAF în Valonia prin intermediul unei unități locale de producție, un pas important către un viitor durabil pentru sectorul aeronautic,” a spus Quentin Evrard, Manager de Dezvoltare a Sustenabilităţii BSCA, Aeroportul Charleroi.

Pe măsură ce industria aviației se confruntă cu provocările legate de decarbonizare, SAF reprezintă o soluție promițătoare, dar care necesită implicare activă din partea tuturor actorilor din sector.

Colaborările între companii aeriene, producători de aeronave, autoritățile de reglementare și guverne sunt esențiale pentru accelerarea adoptării SAF și pentru îmbunătățirea accesibilității acestui combustibil ecologic.

Notă:

Combustibilii sustenabili pentru aviație (SAF) sunt combustibili alternativi, obținuți din diverse surse, cum ar fi uleiul de gătit uzat, și pot reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu până la 65% pe parcursul ciclului lor de viață, comparativ cu combustibilii convenționali pentru aeronave, conform Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA).

Astfel, pe ruta Barcelona (BCN) – Budapesta (BUD), se va utiliza un amestec de combustibil sustenabil pentru aviație de până la 5%, iar pe ruta Charleroi (CRL) – Budapesta (BUD), amestecul va ajunge până la 10%, ambele având certificare ISCC EU (International Sustainability & Carbon Certification | Certificare Internațională de Durabilitate și Carbon).

 

#aviatieverde #combustibilisustenabili #decarbonizare #sondajpasageri #transportsustenabil #SAF #ecoaviation #futureofaviation #wizzair

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri