Numărul estimat al operatorilor economici care ar trebuie să se regăsească în platforma RetuRo este de 80.000, iar cei 55.000 care s-au înscris până la data-limită reprezintă un lucru fantastic, a declarat Gemma Webb, CEO-ul RetuRO, care administrează Sistemul de Garanție – Returnare, în cadrul Conferinţei „Managementul deşeurilor: Sistemul Garanţie – Depozit şi taxa pe plasticul nereciclat”, organizată de Green Report.
„Aproximativ 80.000 de operatori economici ar trebui să se înscrie în platforma ReturRO, care gestionează Sistemul de Garanţie-Returnare. Cei 55.000 de retaileri care s-au înscris până la 28 februarie în sistem reprezintă un număr absolut fantastic. Am avut la dispoziţie şase săptămâni pentru a construi o campanie de informare şi educare… de aceea spun că 55.000 este un număr fantastic. Vom continua să informăm oamenii, iar operatorii economici se pot înregistra în continuare. Până acum, vorbim despre 27.000 de operatori economici care au finalizat toate etapele de înregistrare în ReturRO. De asemenea, pe parcursul lunii martie, vom continua campania de comunicare în mass media şi vreau să mulţumesc tuturor celor care ne-au susţinut până acum”, a spus Gemma Webb.
CEO-ul RetuRO a subliniat că cei 27.000 de operatori complet înscriși au reușit să finalizeze toate etapele, ținând cont că sunt mai mulți pași care trebuie completați, iar informațiile cerute în platformă sunt complexe. Înregistrarea obligatorie în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcţiune a SGR, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023.
„Trebuie să avem grijă ca informațiile să fie foarte precise, iar în momentul în care ne încărcăm în sistem. Platforma nu este greoaie. Sunt și tutorialele video care te conduc din pas un pas și cu explicații extrem de de simple și de utile, accesibile tuturor. Și echipa de la call-center este de asemenea disponibilă pentru a răspunde și a ghida pe parcursul înregistrării operatorii economici. Însă este deopotrivă foarte important de spus că avem nevoie sau returul are nevoie de date corecte, precise și defalcate”, a completat Webb.
Totuși, chiar dacă primul termen de înregistrare a trecut, operatorii sunt așteptați încă să parcurgă acest pas.
Consillierul ministrului mediului, Robert Raduly, a reamintit că de la 1 martie, Garda de Mediu a declanșat o campanie de verificare a modului în care au reușit producătorii, importatorii, comercianții să se înscrie în platformă pentru Sistemul de Garanție – Returnare. „Nu este o acțiune punitivă, ci mai mult de informare. (…) Sunt cuprinse amenzi între 20 și 40.000 de lei, dar nu ne gândim la amenzi”, a spus Raduly. El a subliniat că reprezentanții Gărzii vor da, cel mai probabil, un termen de 30 de zile pentru conformare agenților care nu s-au înregistrat încă în RetuRO.
Infrastructura, necesară în această etapă
Legislaţia este un detaliu la care încă trebuie lucrat şi este nevoie de sprijinul Ministerului Mediului, astfel încât să avem toată infrastructura la momentul la care va demara SGR, a punctat, în cadrul Conferinței Green Report, și Mario Creţu, membru al Consiliului de Supraveghere din cadrul RetuRO.
„Noi, retailul, şi mare, şi mijlociu, am avut foarte multe provocări. În primul rând, legislaţia la care încă trebuie lucrat, avem nevoie de sprijinul Ministerului Mediului pentru a ne ajuta, astfel încât să avem toată infrastructura „in place” la momentul la care vom da drumul la Sistemul Garanţie-Returnare. În acelaşi timp, noi suntem şi producători şi retaileri, pentru că avem şi mărcile noastre proprii, iar efortul de înregistrare a fost dublu. În al treilea rând, lucrăm la partea de contractare cu RetuRO şi iarăşi este o muncă, însă ne-am asumat-o şi o vom continua. În paralel, suntem în curs de instalare a aparaturii pentru a prelua aceste doze, sticle şi PET-uri atunci când sistemul va demara. Nu pot să spun că nu au fost probleme sau că nu vor fi probleme, însă trebuie să respectăm legislaţia”, a spus Creţu.
Acesta a adăugat că România este singura ţară din sud-estul Europei care este pe cale să aplice Sistemul de Garanţie-Returnare. El a spus că tariful de administrare pe care îl plăteşti ca producător, cât şi chiria pe care retailul o va primi pentru serviciile oferite în acest sistem nu sunt încă reglementate.
„Sunt două tarife care, după părerea mea, alături de corecta informare şi educare a populaţiei care va aduce sticlele, reprezintă elemente esenţiale ca sistemul să funcţioneze, odată ce vom avea infrastructura „in place”. Acest sistem a fost implementat cu succes în ţările cu o cultură nordică, Noi suntem singura ţară meridională şi sud meridională, din sud-estul Europei, care aplică acest sistem. Pe lângă asta, suntem cu o populaţie mai măricică decât cea a Estoniei sau Lituaniei. E o doză de realism şi trebuie să ţinem cont de faptul să suntem o ţară destul de mare şi ne comparăm cu Germania ca dimensiuni. Aşa că vom avea de lucru”, a menţionat reprezentantul ReturRO.
Filmul conferinței poate fi vizionat aici:
Citește și: Controale pentru verificarea înscrierilor în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare