Funcția start-stop, prezentă pe 65% dintre mașinile noi din SUA, ar putea fi eliminată. Șeful Agenției de Mediu susține că tehnologia este „enervantă”, nu reduce clar emisiile și nu mai merită susținută prin credite de carbon.
Șeful Agenției pentru Protecția Mediului din SUA (EPA), Lee Zeldin, a anunțat posibila eliminare a tehnologiei start-stop.
„Tehnologia Start/Stop: în care mașina ta moare la fiecare semafor roșu, astfel încât companiile să obțină un trofeu de participare climatic,” a scris Zeldin pe X, într-o postare care a adunat peste 8 milioane de vizualizări, potrivit New York Post.
„EPA a aprobat-o, iar toată lumea o urăște, deci o reparăm,”
a adăugat el în același mesaj.
Postarea vine în contextul unei revizuiri mai ample a unor politici climatice considerate de noua administrație drept „ineficiente” sau „excesive”.
Ce este tehnologia start-stop și cum funcționează
Sistemul oprește automat motorul la semafoare sau în timpul staționării, pentru a economisi combustibil și a reduce emisiile.
Tehnologia a fost introdusă oficial în SUA printr-o reglementare propusă în 2012, în timpul administrației Obama.
Ea a devenit larg aplicabilă abia în 2017, odată cu intrarea în vigoare a noilor standarde de eficiență energetică.
În 2012, doar 1% dintre mașinile produse aveau sistemul. În 2021, procentul a crescut la 45%.
Până în 2023, aproximativ 65% dintre noile modele includeau această tehnologie.
Cât economisește și de ce e contestată
Conform estimărilor anterioare ale EPA, tehnologia poate îmbunătăți economia de combustibil cu până la 4–5%.
Totuși, rezultatele în ceea ce privește reducerea emisiilor nu sunt convingătoare, a spus un purtător de cuvânt al agenției.
„Tehnologia nu a demonstrat reduceri clare în testele de emisii,” a declarat oficialul EPA.
Criticii spun că sistemul poate uza mai repede bateria și componentele motorului, mai ales în orașele aglomerate.
Ce urmează pentru producători
Dacă planul EPA va fi adoptat, constructorii auto nu vor mai putea primi credite pentru includerea acestui sistem.
Până acum, includerea funcției start-stop era recompensată cu „credite de emisii” în cadrul standardelor federale.
Reprezentanții Alliance for Automotive Innovation nu au comentat încă intenția agenției.
Aceasta este cea mai mare organizație de lobby pentru industria auto din SUA.
Context politic și economic mai larg
Decizia lui Zeldin face parte dintr-o ofensivă mai amplă împotriva politicilor climatice promovate de administrația Biden.
În ianuarie, Zeldin a declarat că a găsit 20 de miliarde de dolari din fonduri publice „parcate” la Citibank, Manhattan.
Potrivit lui, acești bani erau alocați „grupurilor activiste de stânga” prin Legea pentru Reducerea Inflației.
Într-un alt atac, Zeldin a criticat guvernatoarea statului New York pentru „renunțarea la extracția sigură” a gazului.
El a acuzat-o că a blocat construcția gazoductului Constitution și a interzis racordurile de gaze în clădirile noi.
De asemenea, a denunțat planurile de eliminare treptată a vehiculelor pe benzină și a aragazurilor pe gaz.
În Europa, funcția start-stop rămâne standard pentru reducerea emisiilor
În Uniunea Europeană, tehnologia start-stop este considerată parte esențială a standardelor Euro pentru reducerea emisiilor.
Funcția este inclusă implicit în majoritatea mașinilor noi, contribuind la respectarea limitelor impuse de legislația UE.
În 2021, peste 90% dintre automobilele vândute în Europa erau echipate cu sistem start-stop, potrivit Asociației Constructorilor Europeni (ACEA).
În unele țări, funcția nu poate fi dezactivată complet, fiind parte din pachetul de eficiență impus de producători.
Piața europeană a bateriilor pentru sistemele start-stop a înregistrat o creștere semnificativă, reflectând adopția largă a acestei tehnologii.
Potrivit unui raport Global Market Insight publicat în 2024, piața globală a bateriilor pentru sistemele start-stop a fost evaluată la 2,7 miliarde de dolari.
Se preconizează că această piață va crește cu 4,5% între 2024 și 2032.
Această evoluție este alimentată de avansurile în tehnologia bateriilor, precum cele cu plumb-acid îmbunătățite (EFB) și cu covoraș de sticlă absorbant (AGM), care au îmbunătățit fiabilitatea și performanța sistemelor start-stop, încurajând și mai mult adoptarea lor.
Strategia Fit for 55 prevede reduceri accelerate ale emisiilor până în 2030, susținând și tehnologii intermediare precum start-stop.
În Uniunea Europeană, standardele privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și autoutilitare ușoare sunt reglementate prin Regulamentul (UE) 2019/631.
Acest regulament stabilește obiective de emisii medii la nivelul flotei pentru producătorii de vehicule, cu scopul de a reduce impactul asupra mediului și de a combate schimbările climatice.
Pentru perioada 2020–2024, ținta medie de emisii pentru autoturisme a fost de 95 g CO2/km, conform procedurii de testare NEDC (New European Driving Cycle).
Începând cu 2025, standardele devin mai stricte, iar țintele sunt stabilite pe baza procedurii WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure):
- 2025-2029: 93,6 g CO2/km
- 2030-2034: 49,5 g CO2/km
- Din 2035: 0 g CO2/km
Aceste obiective sunt detaliate în decizia de punere în aplicare (UE) 2023/1623 și reflectă angajamentul UE de a atinge neutralitatea climatică până în 2050.
Între măsuri de mediu și antipatie publică
Tehnologia start-stop, cândva promovată ca soluție ecologică, riscă acum să fie eliminată sub presiunea antipatiei publice în Statele Unite.
Zeldin promite „repararea” unei măsuri pe care „toată lumea o urăște”, dar decizia ar putea avea consecințe asupra emisiilor.
Eliminarea creditelor ar schimba radical modul în care industria auto abordează strategiile de eficiență energetică.
Pentru producători globali, o eventuală decuplare a reglementărilor ar putea complica strategiile de proiectare și omologare.
Rămâne de văzut dacă măsura va reduce sau crește consumul de combustibil și emisiile în anii următori.
CITIȚI ȘI:
Impozit pe mașina electrică și hibrid – tot ce trebuie să știi
UE reformează inspecțiile auto: controale mai dure împotriva poluării