Din 2026, șoferii din România ar putea plăti o taxă de mediu pentru mașinile vechi, aliniată la cerințele europene. Modificarea impozitului auto va depinde de nivelul de poluare al vechiculului, iar măsura vizează reducerea numărului de autoturisme second hand și îmbunătățirea parcului auto.
Începând cu 1 ianuarie 2026, România ar putea reintroduce o taxă pe poluare pentru autoturisme, ca parte a unui plan mai amplu de aliniere la reglementările Uniunii Europene, potrivit unor declarații recente ale ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș.
Modificările propuse în cadrul reglementărilor fiscale vizează introducerea unui nou impozit pe mediu care nu va mai ține cont exclusiv de capacitatea cilindrică a motorului, ci va include și un calcul bazat pe nivelul de poluare emis de fiecare vehicul.
Astfel, se urmărește o reducere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră și o modernizare a parcului auto național, care, în prezent, se află într-o stare îngrijorătoare din punct de vedere al vechimii și al impactului asupra mediului.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a declarat: „Măsura va avea un impact destul de mare, fiind vorba de peste opt milioane de mijloace de transport.”
Un sistem de taxare nou, dar vechi
Taxa de poluare a fost introdusă pentru prima dată de guvernul Tăriceanu, în 2007, când vechimea medie a parcului auto din România depășea 17 ani.
Deși a fost criticată intens la vremea respectivă, măsura a avut un impact parțial pozitiv:
până în 2009, vechimea medie a autoturismelor a scăzut la 9 ani, un minim istoric care nu a mai fost atins de atunci.
Această îmbunătățire se poate atribui și Programului Rabla, lansat în mijlocul anilor 2000.
Începând cu 2013, taxa de mediu a fost înlocuită cu timbrul de mediu, declarat ilegal de Curtea de Justiție a Uniunii Europene trei ani mai târziu. Autoritățile române au fost obligate să returneze șoferilor sumele încasate.
După această decizie, Guvernul a abandonat tentativa de a impune o taxă pe mașinile second-hand, ceea ce a dus la o creștere a importului acestora în România.
Noua inițiativă de taxare va lua în considerare emisiile de dioxid de carbon, dar și alți poluanți care sunt eliberați de vehiculele cu motoare termice, inclusiv oxizi de azot și particule fine.
De asemenea, se preconizează că vor fi stabilite mai multe nivele de taxare, în funcție de norma de poluare a mașinii și de tipul acesteia.
Spre exemplu, autoturismele mai vechi, care nu respectă normele Euro 6 sau Euro 7, vor fi mai sever taxate.
Ministrul Marcel Boloș a mai declarat că o parte dintre banii colectați din această taxă se vor duce către autoritățile locale, iar o altă parte vor merge la Compania de Administrare a Infrstructurii pentru întreținerea drumurilor.
Parcul auto din România – o problemă de mediu și siguranță rutieră
România se confruntă cu un parc auto extrem de învechit.
La sfârșitul anului 2024, aproape 8,5 milioane de autoturisme erau înmatriculate în țară, dar majoritatea acestora au o vechime considerabilă. Peste 5 milioane dintre ele au o vârstă mai mare de 16 ani.
În plus, mai mult de un milion de vehicule au norma de poluare Euro 2, iar altele 1,5 milioane sunt Euro 3.
Aceste norme de poluare au fost introduse în anii ’90 și sunt depășite în comparație cu standardele actuale.
Aproape 4 milioane de autovehicule din România respectă norma Euro 4, dar și aceasta este deja învechită față de noile norme de poluare.
„Parcul auto al României are o vârstă medie care a crescut la 18 ani, ceea ce e dezastruos, nu numai pentru poluare, aerul pe care îl respirăm, ci și dezastruos pentru securitatea rutieră. Oamenii nu sunt conștienți că ești în pericol și tu și familia ta, și îi pui în pericol și pe oamenii nevinovați de pe stradă cu asemenea mașini. Vorbim de peste 60% din parcul României”, a declarat Dan Vardie, președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile.
Măsura va pune presiune pe proprietarii de mașini vechi
Noile reglementări fiscale ar putea pune o presiune semnificativă pe proprietarii de mașini vechi, în special pe cei cu venituri reduse sau pe cei care nu își permit să înlocuiască vehiculele vechi cu unele noi sau mai eficiente din punct de vedere al emisiilor.
De exemplu, în cazul în care taxa pe poluare va crește considerabil pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 2 sau Euro 3, mulți șoferi ar putea fi nevoiți să suporte costuri suplimentare semnificative, iar cei care nu își pot permite să achiziționeze o mașină mai ecologică vor fi mult mai vulnerabili la aceste reglementări.
Producătorii auto salută măsura, dar consideră că este necesar de echilibrat cheltuielile cu programul Rabla
Mihai Bordeanu, directorul Dacia România, a declarat că a trimis recent guvernului o propunere de taxare a mașinilor vechi și poluante, dar a subliniat și că programele de tip Rabla nu sunt suficiente pentru a reduce poluarea.
„Suntem ca la o inundație, scoatem apa, dar nu reparăm țeava care s-a spart. Așa e și cu Rabla. E un stimulent pentru achiziții de mașini noi, dar nu lucrăm la cauze: achiziția și deținerea de mașini foarte vechi, achiziția nefiscalizată, cu samsari, oameni care nu plătesc taxe”,
a spus Bordeanu.
Noua taxă va fi valabilă în perioada de folosire a mașinii, scopul ei fiind să descurajeze achiziția unui automobil cu emisii ridicate, fie că discutăm despre unul nou sau unul vechi.
Impactul asupra pieței auto și posibilele provocări economice
România s-a angajat prin PNRR să impună taxe pentru utilajele grele și mijloacele de transport poluante și trebuie să prezinte un plan detaliat până în iunie, când trebuie depusă cererea de plată nr. 4, în valoare de 2,7 miliarde de euro.
Acest obiectiv se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor, iar nerespectarea termenului ar putea atrage pierderea unui ajutor financiar european între 300 și 600 de milioane de euro.
Implementarea acestei taxe ar putea avea un impact considerabil asupra pieței auto, în special în ceea ce privește achizițiile de mașini noi.
În acest moment, mulți români preferă să cumpere mașini second-hand din cauza prețurilor mai mici, iar acest lucru ar putea să se schimbe în viitor, dacă măsurile fiscale vor face achiziționarea unui vehicul vechi mai puțin atractiv din punct de vedere financiar.
Mai mult, potrivit unei legi din 2023, începând cu 1 ianuarie 2026, rovinieta se va aplica numai vechiculelor de până în 3,5 tone, clasificate ca ușoare, iar vehiculele care depășesc această greutate vor plăti o taxă în funcție de numărul de kilometri, clasa de poluare și categoria acestora.
Cum stau lucrurile în blocul comunitar?
Mai multe țări din Uniunea Europeană au implementat sisteme de taxare pe baza emisiilor de CO2.
Franța taxează anual cu 160 de euro mașinile care depășesc 190 g/km de CO2 și aplică taxe suplimentare pentru fiecare gram de CO2 în plus.
De exemplu, pentru fiecare gram între 21 și 50 g/km se plătește un euro, iar pentru emisiile ce depășesc 270 g/km, taxa este de 29 de euro pe gram. Mașinile cu emisii sub 21 g/km sunt scutite de taxă.
În Germania, impozitul anual pe baza capacității cilindrice a motorului include o taxă de 2 euro pentru fiecare gram de CO2 emis peste 95 g/km.
În Belgia, cumpărătorii pot plăti o taxă de până la 2.500 de euro la achiziționarea unei mașini care emite mai mult de 146 g/km, iar impozitul anual se aplică pentru vehiculele cu emisii peste 122 g/km.
Grecia taxează vehiculele cu emisii mai mari de 90 g/km, aplicând o taxă între 90 de cenți și 3,72 euro pe gram de CO2, pe lângă o taxă de achiziție bazată pe emisiile de CO2.
În Danemarca, taxa anuală începe de la 88 de euro pentru un consum mai mare de 2 litri/100 km și poate ajunge până la 3.000 de euro pentru mașinile cu un consum de peste 22 litri/100 km. În Finlanda, taxa anuală variază între 53 și 654 de euro, în funcție de nivelul emisiilor.
Ce spun șoferii?
„Dacă se va introduce o taxă, oamenii își vor putea vinde și mai greu mașinile poluante pentru a face un efort financiar ca să-și cumpere unele noi, deci vor prefera să rămână cu cele vechi. Singura soluție care a dat rezultate foarte bune este cea cu Tichetul Rabla, în felul acesta s-au și scos din circulație efectiv mașinile poluante”, spune Alexandru A.
„Să se facă salarii ca afară și după să plătim taxe ca afară!” a spus Lucian S.
„Solicit elaboarea unei legi care obligă politicienii să meargă cu bicicleta la serviciu, dar atenție!, nu bicicletă electrică. Dacă tot le pasă de soarta lumii, să dea ei primul exemplu în loc să meargă la lucru și la afaceri cu mașini scumpe”, a punctat Viorel B.
„Cea mai ipocrită și meschină taxe din câte există. 1. Nu se oprește poluarea plătind o taxă. 2. Nu cred că folosește cineva din plăcere rable” opinionează Nicolae F.
„Susțin această inițiativă dacă toate mașinile prezidențiale-SPP-guvern-parlament vor fi Dacia Spring, maxim Logan”, spune Mircea M.
Noutățile programului Rabla 2025
Potrivit Administrației Fondului pentru Mediu, programul Rabla de anul acesta vine cu modificări importante, după cum urmează:
- Înscrierea în program se va face direct de beneficiar, pe platforma AFM.
2. Cuantumul ecotichetelor:
- 10.000 RON pentru autovehiculele cu motoare pe benzină și benzină hibrid
- 13.000 RON pentru autovehiculele PHEV
- 25.500 RON pentru autovehiculele BEV (motor full electric), cu posibilitatea de mărire a acestei valori
3. Emisii CO2:
- Maxim 145 g/km pentru autovehiculele cu motor pe benzină sau hibrid
- Maxim 80 g/km pentru autovehiculele PHEV
4. Valoarea maximă a autovehiculului nou (cu TVA inclus):
- 60.000 euro pentru autovehiculele cu motor pe benzină sau hibrid
- 70.000 euro pentru autovehiculele PHEV [Plug-in Hybrid Electric Vehicle – Vehicul Electric Hibrid Încărcabil, n.red.] sau BEV [Battery Electric Vehicle – Vehicul Electric Complet, n.red.]
Autovehiculele Diesel nu vor mai fi eligibile în noul program.
Restricție de vânzare: Autovehiculele achiziționate prin acest program nu se pot vinde de către beneficiar timp de 3 ani.
Ministerul Transporturilor are în lucru un proiect de lege prin care se va introduce această taxă de mediu.
#taxademediu #masinipoluante #mobilitateverde #vechiculeeco #transportsustenabil #rabla2025 #reducereaemisiilor #poluareaer #ecocars #sustainabletransport #zeroemissions