Fundația ADEPT acuză autoritățile locale că au permis deteriorarea unei porțiuni dintr-o pistă de biciclete pe care au construit-o cu fonduri elvețiene în zona Târnava Mare. În replică, acestea reproșează reprezentanților fundației că nu au obținut aviz de construcție pentru porțiunea deteriorată și anunță că vor cere ANAF și Inspectoratului Județean în Construcții Brașov să verifice activitatea ONG-ului.
La Viscri, autoritățile locale au permis recent exploatarea unei porțiuni de pădure în care există copaci uscați, care trebuie eliminați. Săptămâna trecută, compania care a câștigat licitația pentru exploatarea lemnului a transportat buștenii pe traseul pentru biciclete construit de Fundația ADEPT, deteriorându-l. În plus, a trecut cu utilaje de mare tonaj prin satul Viscri, sat aflat în patrimoniul UNESCO pentru construcțiile sale săsești, multe dintre ele fragile.
Primarul comunei Bunești, de care aparține satul Viscri, Mircea Pălășan, a declarat, pentru Green Report, că pista de biciclete a fost construită abuziv:
Primăria nu avea cum să împiedice tăierea. Nu este pădurea noastră, ea se află în proprietatea Direcției Silvice. Vom încerca să vedem cum rezolvăm ca mașinile de mare tonaj să nu mai treacă prin sat, însă referitor la pistă nu putem face nimic. Oricum, această pistă a fost construită abuziv, pe terenuri particulare și pe terenul statului, fără autorizație de construcție de la Romsilva.
Primarul din Bunești a adăugat că săptămâna viitoare va sesiza Inspectoratul Județean în Construcții Brașov și că îi va chema pe reprezentanții acestuia să clarifice situația. El este hotărât să ceară inclusiv ANAF verificarea fiscală a activității Fundației ADEPT, care, în opinia sa, este „în afara legii”.
Dănuț Runceanu, Directorul Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva, a confirmat, pentru Green Report, faptul că fundația nu deține autorizație pe porțiunea de pistă construită prin pădurea aflată în administrarea sa:
Când au construit pista, cei de la Fundația ADEPT nu au cerut aviz și nu ne-au înștiințat, așa cum ar fi fost normal. Asta chiar dacă avizul nu e greu de obținut. Acum, în urma exploatării, traseul s-a deteriorat. Şi, deși nimeni nu e obligat, se vor lua măsuri pentru remedierea lui.
Reprezentantul Fundației ADEPT, Cornel Stanciu, a dat o replică dură, numindu-i pe reprezentanții autorităților publice ”șpăgari”:
Dacă am fi cerut aviz, nimeni nu ne-ar fi dat. Ca să îl obțin acum, ar trebui să îmi pierd 6 luni de zile și să plătesc taxe unei comune căreia pista de biciclete îi aduce turiști. Nu pot să plătesc unor șpăgari. Cu banii ăia, mai bine construiesc alte piste.
Cum a pornit scandalul pistei de la Viscri
Pista pentru biciclete din zona Târnava Mare a fost amenajată de Fundația ADEPT, în perioada 2013-2015. Pentru construcția ei, fundația a beneficiat de o finanțare de 280.000 de franci elvețieni, dintre care 250.000 obținuți prin Programul de Cooperare Elvețiano-Român, iar restul – de la Fundația Orange.
Săptămâna trecută, o companie privată a început exploatarea legală a pădurii situate lângă satul Viscri, de unde pornește traseul pentru biciclete. Pădurea se află în propietatea Direcției Regiei Silvice și este administrată de Ocolul Silvic Făgăraș. Este singura porțiune pentru care fundația ADEPT nu a obținut aviz de construcție.
Nimeni nu a contestat motivul pentru care autoritățile au permis exploatarea pădurii. Se pare că o parte dintre copacii aflați pe această porțiune forestieră s-au uscat, iar altă parte au fost doborâți de zăpadă sau ploi. Reprezentații fundației ADEPT și autoritățile au căzut de acord că, pentru a împiedica infestarea întregii păduri cu dăunători, copacii degradați trebuie înlăturați.
Modul în care această operațiune a început să se desfășoare săptămână trecută a cauzat însă nemulțumiri. Fundația a acuzat compania că a scos buștenii pe pista de biciclete, stricând-o, și că apoi i-a transportat cu mașini de mare tonaj prin Viscri.
Însă, conform autorităților, pista ar fi fost de fapt construită pe un drum vechi de tractoare și căruțe, fiind singura cale pe care copacii pot fi scoși din pădure. Ca răspuns, Cornel Stanciu a precizat că, înainte de intervenția lor, respectivul drum era impracticabil.
În ciuda tensiunilor, conflictul pare să aibă o rezolvare. Membrii fundației ADEPT s-au întâlnit recent cu directorul companiei care exploatează pădurea, iar acesta a înțeles situația. A fost de acord să le pună la dispoziție piatra necesară refacerii traseului și combustibil, dar și să exploateze doar în timpul săptămânii. Astfel, voluntarii ADEPT vor avea timp să pregătească traseul pentru turiștii care vin în weekend.