Satul Lahou-Kpanda, de pe Coasta de Fildeș, se scufundă din cauza creșterii nivelului mării, dar și a eroziunii de coastă. În ultimii 30 de ani, sătenii au văzut cum închisoarea, spitalul și școala au fost înghițite de ape.
În fiecare an, în orașul Grand-Lahou, cel mai apropiat de satul Lahou-Kpanda, apa mai câștigă puțin teren. A trebuit să fie relocat cu 20 de kilometri mai spre mijlocul insulei din 1973 până acum. Cu o eroziune de un metru – doi, în medie, pe an, dar și cu pierderea a 10 metri în numai două zile, în 2011, vechiul oraș a dispărut în ape.
Rezidenții din Grand – Lahou au încercat să introducă localitatea pe listă siturilor protejate de UNESCO, într-un efort de a salva peninsula, dar experții locali spun că deja e prea târziu, căci clădirile istorice au fost deja înghițite de ape.
Unii locuitori din Lahou-Kpanda, satul aflat la doar 140 de kilometri în sud-estul capitalei Abidjan, au început să exhumeze trupurile rudelor, de teamă că mormintele vor fi înghițite de ape. Însă nu toți au reușit să facă asta la timp.
„Astăzi trăim în frică. Ce se va întâmpla mâine dacă nimeni nu va ajuta satul? Vom dispărea”, a spus Daniel Loha, unul dintre bătrânii satului, potrivit Reuters. „În Africa, părinții noștri, strămoșii noștri sunt foarte importanți pentru noi și să îi vedem împrăștiați în mare e foarte dureros. În fiecare zi pe care Dumnezeu ne-o aduce suntem bântuiți”.
În vestul Africii, unde o treime din populație trăiește de-a lungul coastei, la creșterea nivelului mării din cauza topirii gheții arctice se adaugă și eroziunea de coastă. Iar rezultatul este scufundarea treptată a comunităților.
Totuși, experții spun că eroziunea este amplificată de faptul că localnicii și-au construit casele prea aproape de coastă și că au folosit nisip ca material de construcție, ceea ce face clădirile vulnerabile.
Degradarea coastei a presupus cheltuieli de aproape două miliarde de dolari pentru Coasta de Fildeș, în 2017, potrivit Băncii Mondiale, făcând-o astfel una dintre țările din vestul Africii cel mai puternic lovite. Pentru tot vestul Africii, aceste costuri s-au ridicat la 3,8 miliarde de dolari.