Ministrul belgian al transporturilor, Georges Gilkinet, a anunțat semnarea declarației ciclismului unui public de sute de oameni în timpul unui discurs preînregistrat în cadrul webinarului de Ziua Mondială a Bicicletei organizat de Federația Europeană a Bicicliștilor (ECF) pe 3 iunie.
Cosemnată de miniștrii transporturilor din Austria, Danemarca, Irlanda, Luxemburg și Țările de Jos, declarația solicită Comisiei Europene „să dezvolte și să implementeze o politică strategică la nivelul UE privind ciclismul”, bazată pe Strategia UE pentru ciclism pe care ECF a dezvoltat-o în 2017 împreună cu partenerii săi.
Semnatarii îndeamnă Comisia să creeze o strategie care să le permită să-și folosească competențele existente pentru a spori ponderea modală a ciclismului în Europa și pentru a identifica politicile UE și instrumentele de finanțare în care dispozițiile pentru ciclism pot fi construite sau consolidate.
De asemenea, ei îndeamnă Comisia să evalueze măsuri suplimentare pentru a permite transportul cu biciclete pe nave maritime, autocare și autobuze; să instruiască Eurostat să dezvolte cunoștințe și date privind ciclismul și să se asigure că infrastructura pentru ciclism este inclusă în proiectele și rețelele asociate cu Rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T).
În plus, miniștrii semnatari solicită Comisiei să facă din 2024 Anul European al Ciclismului, pentru a „prezenta moștenirea culturală și rolul Europei de lider global în ciclism”.
Potențialul Declarației Europene a Bicicletei
Declarația europeană a bicicletei este cea mai recentă dintr-o serie de declarații pro-ciclism semnate de guvernele și autoritățile publice europene.
Cel mai recent este Master Planul paneuropean pentru promovarea ciclismului, adoptat în mai 2021 și care acoperă 54 de țări, inclusiv toate cele 27 de state membre ale UE. A fost dezvoltat sub umbrela Programului Pan-European pentru Transport, Sănătate și Mediu (THE PEP), care este coordonat de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) Europa și Comisia Economică pentru Europa a Națiunilor Unite (UNECE).
Planul a stabilit un obiectiv cheie de a dubla nivelul de ciclism în toate țările până în 2030 și de a avea strategii naționale de ciclism în vigoare pentru toate țările participante. ECF a avut un rol cheie în dezvoltarea mai multor părți ale acestui plan și continuă să se angajeze cu guvernele pentru a promova investițiile continue în infrastructura pentru ciclism.
În mod esențial, noua Declarație europeană a ciclismului convoacă o coaliție de guverne europene pentru a împinge Comisia Europeană și celelalte state membre ale UE, pentru a accelera planificarea politicilor, investițiile financiare și alte capacități pentru a crește ponderea modală a ciclismului cât mai repede posibil.
Miniștrii semnatari au subliniat beneficiile uriașe pe care le aduce ciclismul. Aceștia au subliniat economiile de emisii „traduse în peste 16 milioane de tone de echivalent CO2 pe an în UE” și reducerea poluării aerului care provoacă 400.000 de decese premature, precum și îmbunătățirea siguranței rutiere și a fluxurilor de mobilitate în zonele urbane. Pentru ei, valoarea bicicletei este clară: „Bicicletele sunt cel mai eficient mod de a transporta un pasager pe distanțe scurte.”
Ciclismul are nevoie de victorii politice
Ciclismul a devenit treptat parte a mai multor politici de mobilitate la nivelul UE și la nivel național. Dar fără o strategie cuprinzătoare a UE, aceste politici nu vor fi integrate în viziunea și ambiția mai largă a UE de a acorda prioritate ciclismului în strategia sa privind clima, în special atingerea obiectivelor sale de reducere a emisiilor de CO2.
De exemplu, ciclismul ocupă un loc proeminent în noul cadru de mobilitate urbană al Comisiei Europene, iar orașele care reprezintă nodurile urbane TEN-T vor trebui să crească ponderea modală a ciclismului în planurile lor de mobilitate urbană durabilă.
Ciclismul este, de asemenea, inclus în revizuirea propusă a Directivei privind performanța energetică a clădirilor, care aspiră să reglementeze mai multe locuri de parcare pentru biciclete în clădirile rezidențiale și nerezidențiale.
În plus, fondul pentru climatul social propus va include probabil sprijin financiar direct pentru europenii care cumpără sau închiriază biciclete.
Revizuirea propusă a Regulamentului TEN-T încorporează ciclismul, dar poate fi îmbunătățită semnificativ prin integrarea rețelei de trasee pentru biciclete de lungă distanță EuroVelo în TEN-T și prin stimularea dezvoltării rețelelor locale din jur.
Cel mai recent, comunicările REPowerEU și EU Save Energy ale Comisiei au subliniat capacitatea mersului cu bicicleta de a realiza economii semnificative de energie, fapt pe care ECF a făcut ecou într-o lucrare recentă care descrie modul în care UE și guvernele naționale pot adopta ciclismul ca mijloc de a obține independența energetică.
La nivel național, zeci de țări din UE au adoptat strategii naționale de ciclism sau sunt în curs de elaborare pentru prima dată. Orașele din Europa se află în avangarda creșterii cotei modale a ciclismului, cum ar fi Parisul care a suferit o transformare impresionantă datorită unui amestec de conducere politică hotărâtă și dezvoltare rapidă a infrastructurii. Multe dintre orașele care au instalat infrastructură temporară pentru ciclism în timpul pandemiei de COVID-19 blocajele erau cele care aveau strategii existente de ciclism sau mobilitate și au putut să le implementeze rapid.
Este necesar ca UE să ofere o viziune pentru ciclism în Europa
Din păcate, în ciuda noilor preocupări cu privire la creșterea prețurilor la energie cauzată de invazia Ucrainei de către Rusia, combinată cu revenirea la status quo-ul de conducere auto care exista înainte de pandemie, progresele recente ale ciclismului riscă acum să se blocheze.
Soluția la aceasta este dezvoltarea unei strategii a UE care leagă toate aceste fire și stabilește o ambiție la nivel european de a crește ponderea modală a ciclismului.
O strategie a UE, lansată odată cu Anul European al Ciclismului în 2024, ar fi o modalitate puternică de a valorifica puterea semnificativă de cheltuieli și de reglementare a UE și de a stabili obiective și obiective comune pe care să le atingă toate statele membre ale UE, astfel încât mersul zilnic cu bicicleta să fie nu doar ceva care este mare într-un oraș sau altul, ci obișnuit în toată Europa.
Între timp, ECF va continua să lucreze cu semnatarii Declarației europene privind bicicletele pentru a-și realiza ambițiile și pentru a atrage mai multe guverne UE către cauza unui ciclism mai mult și mai bun pentru toți.