Organizatia Salvati Copiii a lansat, joi, cartea ”Sa invatam sa prevenim dezastrele”. Lucrarea face parte din proiectul educativ coordonat de copii privind reducerea riscurilor in cazul dezastrelor naturale ("Child Led – Disasters Risk Reduction"), un proiect initiat si sprijinit de Salvati Copiii Suedia, implementat in tara noastra de organizatia Salvati Copiii Romania in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si Grupul la Nivel Inalt pentru Copiii Romaniei, informeaza Agerpres.
Proiectul – pilot, inovativ prin faptul ca este coordonat de copii, s-a desfasurat in trei scoli din localitati diferite – Scoala nr. 71 ”Iovan Ducici” din Bucuresti (sector 2) – zona centrala a Capitalei cunoscuta a fi cu risc foarte ridicat in caz de cutremur, Scoala cu clasele I-VIII ”Gheorghe Jienescu” din Rast, judetul Dolj, si Scoala cu clasele I-VIII nr. 1 din Chiselet, judetul Calarasi – ambele localitati afectate sever de inundatiile din anul 2006. Scopul proiectului l-a reprezentat implicarea copiilor din clasele IV-VI in activitati specifice pentru a afla care sunt cauzele si efectele dezastrelor naturale, precum si metodele de prevenire a riscurilor si masurile de urgenta ce se impun a fi luate in astfel de cazuri.
Principalele obiective au vizat informarea copiilor despre principalele dezastre care se pot produce in zonele unde locuiesc, dobandirea unor notiuni referitoare la dezastre, identificarea cauzelor si formarea de deprinderi de acordare a primului ajutor in caz de calamitati naturale, precum si formarea unei atitudini responsabile fata de mediu.
Presedintele executiv al organizatiei Salvati Copiii Romania, Gabriela Alexandrescu, a afirmat, intr-o conferinta de presa, organizata cu prilejul lansarii cartii, ca lucrarea isi propune sa acopere problematica celor mai frecvente fenomene naturale periculoase din Romania – inundatii si cutremure, dar si un fenomen provocat de om sau asociat dezastrelor naturale – incendiul.
La redactarea textelor au participat peste 60 de copii din clasele IV-VI din localitatile mentionate, in urma unor sesiuni de instruire sustinute de specialisti ai Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta si sub coordonarea a 30 de voluntari si 6 profesori. Copiii au fost incurajati sa foloseasca un limbaj accesibil varstei scolare, astfel incat lucrarea sa poata constitui un ghid pentru elevi si chiar un suport de curs pentru profesorii din scolile care doresc sa abordeze aceste teme.
”In spiritul viziunii Salvati Copiii si avand in vedere caracterul special al categoriei sociale reprezentate de copii – vulnerabilitate si o mare receptivitate -, consideram ca o astfel de lucrare, elaborata chiar de copii, este una din cele mai bune metode de a-i informa si educa pentru a reactiona corect in astfel de situatii. De asemenea, dorim sa facem astfel un demers si pentru dreptul de participare a copiilor care, adeseori, sunt lasati pe un plan secund sau chiar ignorati in timpul unor astfel de evenimente”, a afirmat Gabriela Alexandrescu.
Ea a adaugat ca necesitatea elaborarii unei astfel de lucrari vine in contextul schimbarilor climaterice globale, care au condus deseori la aparitia unor dezastre naturale, Romania confruntandu-se si ea, in ultimii ani, cu fenomene naturale periculoase, in special inundatii. ”Experienta altor state, afectate de dezastre naturale, unde asemenea proiecte educative derulate de copii s-au bucurat de un mare succes (Thailanda, Sri Lanka, India, Indonezia, Vietnam, Filipine, Pakistan sau Nepal), a condus la concluzia ca doua din cele mai eficiente metode de prevenire in cazul dezastrelor naturale sunt educatia si informarea”, a precizat Gabriela Alexandrescu.
Etapa imediat urmatoare a proiectului va consta in sustinerea de catre elevii-autori de lectii deschise pentru copiii din clasele IV-VI din 12 scoli apartinand celor trei zone – Bucuresti, Dolj, Calarasi -, avand ca suport de curs cartea realizata chiar de ei, dar bazandu-se si pe propria experienta acumulata pe parcursul redactarii lucrarii. Se estimeaza ca, pana la sfarsitul anului 2009, aproximativ 350 – 400 de elevi din clasele IV-VI vor fi informati referitor la metodele de reducere a riscurilor dezastrelor naturale.