Românii se declară conștienți de impactul pe care îl are producția și consumul de alimente asupra mediului înconjurător și asupra sănătății, dar sustenabilitatea produselor alimentare este ultimul criteriu în decizia de achiziție, arată un sondaj inițiat de Upfield. Cercetarea a avut drept obiectiv identificarea percepțiilor despre alimentația sustenabilă în rândul românilor și disponibilitatea de a deveni parte din procesul de schimbare a comportamentului de consum.
Studiul a relevat că peste jumătate din respondenți, 66,69%, își aleg produsele alimentare în funcție de cât de sănătoase sunt. Prețul ocupă locul imediat următor în decizia de achiziție, cu 64,5% dintre opțiuni, succedat de gustul alimentelor cu 58,7% dintre mențiuni. Sustenabilitatea alimentelor se plasează pe ultimul loc în argumentele de cumpărare, cu doar 15,7% dintre opțiuni.
Mai mult în prezent, decât în viitor
Întrebați cum definesc alimentația sustenabilă, 60,41% dintre respondenți au menționat folosirea resurselor naturale în mod responsabil în producerea alimentelor, în timp ce 50,8% au identificat asigurarea de produse mai sigure și mai sănătoase. Reducerea amprentei de carbon în producția de alimente a întrunit doar 36% din răspunsuri, iar preocuparea ca generațiile următoare să beneficieze de resurse alimentare a punctat 31,9% dintre răspunsuri.
7 din 10 români consideră că pot contribui la sustenabilitatea alimentației prin cumpărături responsabile, evitând risipa alimentară, iar 6 din 10 apreciază că pot contribui gătind mai responsabil și evitând risipa alimentară. 30% dintre aceștia ar dori chiar să își cultive singuri propriile legume.
Românii citesc etichetele
Românii care au efectuat sondajul de opinie au declarat că alimentația sustenabilă este foarte importantă (40,59%) și importantă (46,97%) și consideră că produsele de origine vegetală sunt foarte sustenabile (42,15%), poziționând imediat în clasament ca produse destul de sustenabile alimentele din pește, din carne și din lapte. Ca să afle cât de prietenos cu mediul este un produs din comerț, 7 din 10 români citesc eticheta, iar 4 din 10 se interesează din propria inițiativă.
Ghidurile nutriționale actuale recomandă o reducere a consumului de produse alimentare de origine animală, inclusiv lactate, în paralel cu o plasare a grăsimilor vegetale mai apropiată de baza piramidei alimentare. Acest lucru înseamnă că uleiurile din plante și produsele obținute din acestea, consumate în cantități potrivite cu necesitățile nutriționale ale fiecărei persoane în parte, contribuie la o stare de sănătate mai bună, lucru dovedit și de amplele studii efectuate pe persoanele vegetariene, care se bucură de numeroase avantaje: indice de masă corporală mai redus sau un nivel al colesterolului în limite normale. Mai mult, dacă ținem seama de faptul că producerea unei kilocalorii de aliment de origine animală consumă până la 20 de kilocalorii provenite din vegetale, este evident că hrana bazată pe alimente de origine animală este nesustenabilă, în special în condițiile creșterii populației și a nivelului de trai,” spune dr. Laura Davidescu, medic specialist în nutriție și siguranță Alimentară.
Cercetarea a fost realizată de Ivox în perioada 05- 09 aprilie 2021 pe un număr de 1535 de respondenți reprezentativi din mediul urban și rural. Studiul răspunde contextului actual al preocupării crescute față de mediu, protecția resurselor și siguranța alimentației. Upfield atrage atenția asupra faptului că produsele pe bază de plante, din agricultură gestionată responsabil, reprezintă viitorul planetei – asigură disponibilitatea alimentelor pentru o populație în creștere, protejează ecosistemele și resursele naturale și oferă nutrienții necesari unei alimentații adecvate.