Romania va trebui sa adopte sisteme de transport inteligente

Imbunatatirea performantelor ecologice ale transportului rutier, reducerea timpului petrecut in trafic si cresterea sigurantei pasagerilor sunt doar cateva din obiectivele unei noi directive europene intrate astazi in vigoare, pe care Romania va trebui sa o transpuna in legea nationala pana in februarie 2012.

Potrivit unui comunicat al Departamentului de Afaceri Europene (DAE), astazi a intrat in vigoare Directiva de instituire a cadrului pentru implementarea sistemelor de transport inteligente (STI) in domeniul transportului rutier si pentru interfetele cu alte moduri de transport.
Implementarea STI poate reduce cu 10% a costurilor aferente congestionarii traficului si poate preveni anual peste 5.000 de decese cauzate de accidente rutiere.

Sistemele de transport inteligente (STI) sunt aplicatii avansate, menite sa ofere servicii inovatoare in diferite moduri de transport si in gestionarea traficului, dar si sa permita utilizatorilor sa fie mai bine informati, utilizand mai sigur, mai coordonat si mai "inteligent" retelele de transport.
STI integreaza telecomunicatiile, electronica si tehnologiile informatiei cu ingineria in domeniul transporturilor, in vederea planificarii, proiectarii, operarii, intretinerii si gestionarii sistemelor de transport.

Abordare unitara la nivelul UE

Directiva 2010/40/EU favorizeaza dezvoltarea la nivelul Uniunii Europene a unor mijloace de transport marfa si pasageri mai sigure, mai ecologice si mai eficiente prin accelerarea utilizarii si implementarii STI. Directiva vizeaza in primul rand informatiile referitoare la trafic si la calatori, sistemul de apeluri de urgenta eCall si parcarea inteligenta a camioanelor.

STI presupun o serie de avantaje care vizeaza in principal: utilizarea mai eficienta a infrastructurii existente, reducerea aglomerarilor, reducerea timpilor de conducere, reducerea numarului de accidente si de victime ale accidentelor rutiere, imbunatatirea gestionarii cererii de transport, precum si imbunatatirea performantelor ecologice ale transportului rutier.

Unele state membre utilizeaza aplicatii ale acestor tehnologii in sectorul transportului rutier. Cu toate acestea, implementarea la nivelul UE ramane fragmentata si necoordonata si nu poate asigura continuitatea geografica a serviciilor STI pe intreg teritoriul si la frontierele externe.

Potrivit DAE, Romania a sustinut pe parcursul negocierilor necesitatea dezvoltarii STI in domeniul transportului rutier, tinand cont de stadiul actual al infrastructurii rutiere in Romania si saluta intrarea in vigoare a directivei privind sistemele de transport inteligente.

Statele membre trebuie sa transpuna directiva in legislatia nationala si sa o aplice pana la 27 februarie 2012.

 

spot_img

Ultimele știri