Romania se situeaza la jumatatea clasamentului privind atractivitatea ca amplasament investitional pentru investitorii germani, potrivit unui studiu realizat de camerele de comert si industrie germane bilaterale (AHK) din Europa Centrala si de Est (ECE) care activeaza pe aceste piete.
Cercetarea a aratat ca Romania se afla la mijlocul clasamentului, dupa Cehia, Polonia, Slovacia, Croatia, Ungaria, dar inaintea Serbiei, Bulgariei sau Ucrainei.
Tara noastra a scazut usor la acest capitol in ultimii ani. Totusi 77% din firmele chestionate ar alege din nou Romania ca amplasament investitional, ceea ce arata faptul ca in ciuda unor probleme existente, asteptarile investitorilor sunt in general satisfacute.
Chestionarul ECE a analizat mai multi factori importanti pentru firme, atunci cand vine vorba de alegerea unui amplasament investitional: administratia publica, piata muncii, particularitatile amplasamentului investitional.
Circa 1.000 de firme din 16 tari din aceasta regiune au participat la chestionar. Aportul tot mai mare al regiunii ECE la exporturile de capital germane confirma faptul ca firmele vad in aceasta regiune un potential ridicat.
Situatie economica mai buna in 2011
Ivestitorii germani din Europa Centrala si de Est se asteapta la o imbunatatire a contextului economic pentru anul 2011.
In ciuda stabilizarii conjuncturale in Europa dupa criza economica, participantii la chestionar nu considera ca situatia economica in 2010 s-ar fi imbunatatit simtitor.
In schimb s-au imbunatatit asteptarile pentru anul in curs in intreaga regiune. 38% din firmele care au raspuns la chestionar vad o imbunatatire a situatiei economice, doar 18% se tem de o inrautatire. Mult mai bine decat situatia economica este apreciata situatia propriei afaceri, pe care 42% din firme o considera buna. Pentru 2011 majoritatea firmelor in aproape toate tarile din regiune se asteapta la o imbunatatire a propriei afaceri.
In ce priveste moneda euro, aceasta a pierdut din atractivitate pentru firmele din Europa Centrala si de Est. Doar doua treimi din firme isi doresc introducerea monedei euro in tara lor – cu un an in urma erau 81%, iar 21% nu doresc adoptarea euro.
Chestionarul confirma faptul ca cel mai important criteriu in realizarea investitiilor in regiune il reprezinta forta de munca, abia apoi urmeaza factori unde statul are o influenta directa, cum ar fi impozite, birocratie, coruptie, infrastructura etc. Urmeaza factorii care au legatura cu piata si cu climatul investitional: furnizori, cererea locala si regionala sau comportamentul de plata al partenerilor de afaceri.