Primariile Ceatalchioi si Pardina au fost somate sa returneze un milion de euro pentru ca au construit cu fonduri UE un drum neutilizabil pe un dig care-i apartine lui Traian Rece.
Administratorii fondurilor SAPARD din Romania au emis ordine de returnare a fondurilor investite in comunele Ceatalchioi si Pardina din Delta Dunarii. Conform noti-ficarilor SAPARD, cele doua primarii au de returnat un milion de euro, suma care reprezinta contravaloarea investitiei "Modernizarea drumului comunal Ceatalchioi-Plaur-Pardina", realizata in urma cu patru ani din fonduri europene.
Administratorii SAPARD au constatat ca drumul pentru care UE a cheltuit un milion de euro nu poate fi utilizat. In procesele verbale de constatare se precizeaza ca "pe drumul Cheatalchioi-Plaur-Pardina nu se poate circula datorita denivelarilor foarte mari, a breselor existente in digul pe care a fost amplasat si a interdictiilor impuse circulatiei de firma Agrodelta Sireasa care pretinde ca este proprietarul digului pe care fost construit drumul".
Simion Damianov, primarul comunei Ceatalchioi, a declarat ca "am contestat decizia SAPARD de returnare a fondurilor europene alocate pentru modernizarea drumului comunal Ceatalchioi-Pardina. Acest drum a fost realizat, dar a fost distrus de utilajele grele de transport utilizate de firma Agrodelta Sireasa, iar pe unele portiuni drumul a fost afectat de inundatiile din 2006. Daca nu va fi acceptata contestatia, ne va fi imposibil sa platim impreuna cu Primaria Pardina un milion de euro, cum a solicitat SAPARD".
Constantin Cabuz, secretarul Consiliului Judetean Tulcea, a declarat ca "investitia SAPARD de la Ceatalchioi nu a fost fundamentata corespunzator. S-a omis faptul ca digul pe care s-a amenajat drumul se afla in proprietatea unei firme private, iar initiatorii proiectului nu au obtinut acordul proprietarului pentru utilizarea digului ca suport pentru drumul comunal. Exista si alte situatii similare in Delta. Digurile care au fost privatizate de AVAS au fost afectate de investitii din bani publici, iar dupa finalizarea lucrarilor proprietarii digurilor interzic accesul in zona".
Proiectul SAPARD pentru modernizarea drumului Ceatalchioi-Pardina a fost realizat in 2003 de firma Dinamic Construct, care apartine senatorului Daniel Ilusca. In nota de fundamentare a investitiei se precizeaza ca "drumul va contribui la scoaterea din izolare a localitatilor din Delta amplasate pe bratul Chilia". Ilusca sustine ca "drumul s-a degradat pentru ca nu are o structura specifica drumurilor pe care circula utilaje grele, cum sunt cele utilizate de Agrodelta Sireasa. Cu un milion de euro, cat s-a alocat pentru acest drum, nu se putea realiza unul mai rezistent".
Fostul senator PSD Traina Rece, patronul firmei Agrodelta Sireasa, a refuzat sa raspunda la intrebarile noastre privind interzicerea accesului pe drumul realizat cu fonduri UE.
Alte doua proiecte SAPARD din Delta sunt pe punctul de a fi amendate de autoritatile europene cu returnarea banilor. Drumul Crisan-Caraorman nu poate fi utilizat pentru ca proiectantul nu a prevazut un pod peste canalul Caraorman, iar instalatiile de canalizare din Jurilovca nu sunt folosite pentru ca au fost proiectate gresit. Cele doua investitii au fost proiectate tot de firma Dinamic Construct, a senatorului Daniel Ilusca.