In pragul sezonului estival, plajele romanesti nu sunt pregatite in totalitate sa primeasca turistii. Ultimul raport al Uniunii Europene privind calitatea apei si a plajelor avertizeaza ca plajele Romaniei nu corespund in totalitate standardelor de igiena.
Din perspectiva calitatii plajelor, Romania si Slovenia se situeaza mult sub media europeana, iar Italia a fost nevoita sa inchida mai mult de 300 de plaje in acest sezon. "Doar 28,6% din plajele situate pe malul Marii Negre din Romania au trecut testele UE, iar in Slovenia 68,4% din plajele Marii Adriatice au trecut baremul impus", arata raportul. Reprezentantii autoritatilor spun ca raportul UE afecteaza imaginea turismului romanesc, iar hotelierii arunca vina pe administratia de mediu.
"Calitatea si amenajarea plajelor afecteaza intr-o masura foarte mare turismul romanesc, deoarece principala motivatie in acest moment pentru turistii care petrec vacanta pe litoral o reprezinta plaja si apa marii", considera Lucia Morariu, secretar de stat pentru turism in cadrul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Cooperatie si Profesii Liberale.
Hotelierii sunt nemultumiti si considera ca administrarea defectuoasa a plajelor le afecteaza atat imaginea, cat si incasarile, deoarece calitatea plajelor este forta de atractie a litoralului romanesc. "Daca in acest moment ne adresam doar turistilor romani, iar turistii straini ocolesc litoralul romanesc tocmai din aceste motive, plaje insalubre si servicii de agrement de slaba calitate, speram ca pe parcurs se va remedia aceasta problema", a declarat Linica Stan, directorul THR Marea Neagra.
Aceasta a explicat ca hotelierii au facut in repetate randuri demersuri pe langa autoritatea care administreaza plajele, Directia Ape Dobrogea Litoral, aflata in subordinea Ministerului Mediului, ca plajele sa treaca fie in administrarea consiliilor locale, fie in administrarea hotelierilor. Cu toate acestea, la ultima licitatie organizata, contractele de concesionare a plajelor au fost atribuite unor operatori economici, care sunt direct interesati de profit si nu au nici o legatura cu turismul de calitate. "Plaja nu este corespunzator gestionata, in acest moment hotelierii sunt cei afectati, am investit in modernizarea hotelurilor si restaurantelor, pentru ca vrem sa crestem calitatea serviciilor si turismului. Insa totul pleaca de la legislatie", spune Linica Stan.
Presedintele Asociatiei pentru Promovarea si Dezvoltarea Turismului Litoral, Corina Martin, sustine ca, "desi sezonul estival a inceput pe 1 Mai, in prezent inca mai exista plaje pe litoral care nu au fost pregatite pentru primirea turistilor". Problema plajelor este veche. Desi am cerut sprijin pentru preluarea acestora, din pacate nu avem raspuns. La ora aceasta plajele nu au fost amenajate in totalitate", spune Corina Martin.In opinia acesteia, plajele au devenit doar o sursa de bani, iar opertorii care le administreaza sunt interesati doar de profit si nu de turism de calitate. "Nu intelegem de ce se incurajeaza aceasta specula; se permite incalcarea legii. Acesti operatori au ratiuni pur economice, care nu se justifica tinand cont de eforturile investitionale pe care le fac hotelierii", a adaugat Martin.
Pentru mai multe informatii viziteaza Romania libera