Organizația Națiunilor Unite recomandă integrarea ciclismului în strategiile de dezvoltare sustenabilă ale orașelor viitorului. Propunerile sunt incluse într-o nouă agendă urbană adoptată recent la nivel mondial.
După 3 ani de negocieri, statele membre ONU au agreat o nouă agendă de dezvoltare durabilă a orașelor pentru următorii 20 de ani. Se numește Noua agendă urbană și vine în completarea Agendei 2030, adoptată în septembrie 2015.
În cadrul noului document, se recunoaște pentru prima la nivel oficial rolul ciclismului în dezvoltarea sustenabilă a orașelor viitorului. Realizarea se datorează eforturilor susținute ale Federației Europene a Cicliștilor (ECF) și ale Alianței Mondiale a Ciclismului (WCA).
Cum încurajează noua agendă dezvoltarea ciclismului
Noua agendă urbană menționează 3 tipuri de beneficii asociate încurajării ciclismului. Pe de o parte, recunoaște rolul mersului pe bicicletă pentru sănătatea și bună-starea cetățenilor.
Apoi, subliniază rolul benefic pe care îl poate avea dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete asupra transportului în orașe. Folosirea bicicletei ar conduce, potrivit documentului, la crearea de spații publice „accesibile, sigure, inclusive, verzi și locuibile”. De aceea, se recomandă investițiile în infrastructură pentru bicicliști și promovarea „mersului și a ciclismului”, în detrimentul transportului motorizat. De asemenea, se insistă asupra necesității de a asigura siguranța cicliștilor și mai ales a grupurilor dezavantajate, precum copii, bătrâni sau persoane cu dizabilități.
Nu în ultimul rând, se menționează și beneficiile sociale ale mersului pe bicicletă:
Ne angajăm să promovăm spații publice sigure, inclusive, accesibile, verzi și de calitate, respectiv: străzi, trotuare, piste de biciclete, piețe, zone cu acces la apă, grădini și parcuri, spații multi-funcționale, care facilitează interacțiunea socială, incluziunea, sănătatea și bună-starea, schimburile economice, exprimările culturale și dialogul între diverse categorii de oameni și culturi, spații concepute și administrate astfel încât să asigure dezvoltarea umană, să contribuie la construirea unor societăți pașnice, inclusive și participative, să promoveze traiul în comun, colaborarea și incluziunea socială.
Agenda cere autorităților de la nivel național, regional și local să pună la dispoziția dezvoltatorilor metode de finanțare pentru dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete. Totuși, trebuie menționat că documentul nu obligă statele să implementeze măsurile sugerate. De aceea, Federația Europeană a Cicliștilor și Alianța Mondială a Ciclismului s-au angajat să facă presiuni la nivel local și regional, pentru aplicarea agendei.