Gazele cu efect de seră provenite de la autovehicule și avioane ar putea fi, într-o bună zi, reduse drastic. Într-un nou studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), o echipă de oameni de știință de la Universitatea Californiei din Berkeley a prezentat o nouă metodă de a crea kerosen și combustibil diesel, fără ardere de combustibili fosili, informează Quartz. E nevoie doar de deșeurile de la fabrica de zahăr.
Echipa de cercetare, condusă de Alexis Bell, a găsit o cale de a crea combustibili care produc doar o cincime din gazele cu efect de seră pe care le produc în mod normal arderile de combustibili fosili standard sau biocarburanții pe bază de etanol.
„Carbonul și hidrogenul necesare pentru acest combustibil sunt derivate din biomasă, în loc de combustibili fosili”, a spus Alexis Bell.
Unele dintre cele mai scumpe ingrediente necesare pentru crearea etanolului din zahăr, explică Bell, sunt enzimele care au rolul de a descompune pereții celulelor trestiei de zahăr. Aceste enzime sunt eficiente, dar sunt necesare în cantități foarte mari, iar fabricarea lor este costisitoare.
Echipa lui Bell înlocuiește enzimele cu apă caldă, împreună cu un catalizator regenerabil mai ieftin. Un catalizator e o substanță care declanșează o reacție, fără a participa direct la ea. Astfel, sunt necesare cantități foarte mici din catalizatori folosiți (oxid de magneziu și pentoxid de niobiu).
Tratamentul cu apă caldă este folosit oricum, de obicei, pentru a separa zahărul de trestie. La acest proces, echipa lui Bell nu face decât să adauge un pas suplimentar, folosind catalizatori regenerabili care transformă biomasa rămășițelor de trestie de zahăr în combustibil.
Procesul e simplu. Mai întâi, fermentarea descompune biomasa în substanțe chimice care conțin doar o mână de atomi de carbon, cum ar fi etanol, acetonă sau butanol. Apoi, catalizatori adăugați provoacă o reacție chimică care alătură molecule mai mici, așa încât acestea să formeze substanțe chimice formate din lanțuri mai lungi de atomi de carbon, care pot fi folosite apoi sub formă de motorină, kerosen sau lubrifiant.
Bell spune că arderea acestui combustibil nu adaugă daune suplimentare mediului, deoarece carbonul provine de la plante și nu de la fosile care au fost săpate, arse și adăugate la atmosferă. „E o buclă închisă”, a spus cercetătorul.
Dar este puțin probabil ca companiile petroliere să își dezmembreze platformele în viitorul apropiat. Această nouă metodă e încă în faza de cercetare, și nu se știe încă dacă producerea combustibilillor din trestie de zahăr la scară largă ar fi rentabilă din punct de vedere financiar.
Sursă foto: Flickr.com
Mai citește și: