Responsabilitatea sociala, fata umana a companiilor

 

 

 

 

 

Conceptul de responsabilitate sociala corporativa (CSR) si-a croit drum in Romania odata cu „debarcarea” multinationalelor. Implicarea companiilor in comunitatile romanesti incepe sa fie vizibila insa cativa ani mai tarziu, iar, din 2008, putem vorbi deja despre strategii de CSR, la nivelul multor companii.

Desi ne aflam in plina criza financiara, tot mai multe companii, straine sau autohtone, raman fidele activitatilor de CSR, dovedind mai ales in aceasta perioada ca sunt atente la nevoile comunitatilor din aria lor de business.
Tocmai de aceea, revista „Green Report” incearca sa faca o radiografie a fenomenului CSR in Romania, a gradului de implicare a companiilor in proiecte menite sa contribuie atat la bunastarea societatii, cat si la imbunatatirea propriei lor imagini.
Stimularea CSR in Romania, cat si in celelalte state europene vine si din partea Comisiei Europene, care a publicat in octombrie 2011 o „Comunicare referitoare la CSR” prin care le sugereaza companiilor, cu peste 1.000 de angajati, sa adopte standardul ISO 26000, ce contine principii si practici de responsabilitate sociala.

In spiritul acestei Directive, raportarea CSR ar putea sa devina o necesitate la nivel european, companiile fiind obligate sa aiba un proces formal prin care sa integreze preocuparile sociale, de mediu, etice sau ale consumatorilor in strategia si operatiunile lor de afaceri.
In articolul „Green Business Index, barometru CSR in Romania”, se regasesc detalii despre singurul instrument gratuit de evaluare a responsabilitatii de mediu din Romania, care ajuta companiile autohtone sa se alinieze normelor comunitare de CSR.
Iar noua Directiva Europeana in materie de CSR, care va intra in consultari in prima jumatate a acestui an, este prezentata pe larg in „CSR imbraca haine noi in Europa”.

„Istoria CSR este strans legata de societatea civila”, iar rolul ONG-urilor in responsabilizarea sociala a corporatiilor este major. Cu toate acestea, unele voci sustin, cu mai putin optimism, ca „CSR se dezvolta in Romania in ritmul in care se construiesc autostrazile”. Parerile par a fi intarite si de unii analisti CSR, care considera ca „Romania se numara printre codasii Europei in domeniul CSR”, cu toate ca exista si „Retete romanesti de succes”.
Inainte de a afla daca exista sau nu o reteta de succes, revista „Green Report” a descoperit „Cum isi aleg companiile proiectele de CSR”, cat si faptul ca “Indicii de sustenabilitate fac agenda investitorilor”.

Etapa de pionierat a CSR, in Romania, a trecut, iar proiectele CSR „made in Romania” sunt deja premiate in cadrul diverselor competitii internationale. „I Love Velo a castigat premiul Energy Globe, «Oscarul pentru mediu»”, iar lista succeselor CSR de sorginte autohtona poate continua.
Pe plan global, potrivit studiilor de specialitate, „Responsabilitatea corporativa atinge cel mai ridicat nivel din toate timpurile”. Iar „Topul proiectelor CSR, in lume” demonstreaza ca tari, socotite campioane la capitolul poluare, China, de exemplu, au deja proiecte ambitioase de CSR care vizeaza inclusiv protejarea mediului, prin plantari masive de copaci.

Pentru Romania, semnalele care vin in acest nou an din partea companiilor si a partilor implicate in activitatile de CSR sunt imbucuratoare, cu toate ca unele bugete au fost reduse. Exista si companii care isi pastreaza neatinse atat bugetele, cat si inten-tiile de a continua sau de a elabora noi proiecte de CSR.
In anul 2012, insa, responsabilitatea sociala corporativa va sta sub semnul eficientizarii, al reducerii si al reevaluarii!

Mihaela Pavnutescu

 

spot_img

Ultimele știri