Asociația Producătorilor și Imporatorilor de Automobile (APIA) propune ca Timbrul de mediu, care va fi eliminat începând cu 1 februarie, să fie înlocuit de un cumul de taxe, printre care și un impozit care să varieze în funcție de vechimea automobilului.
Există deja de ceva vreme pe agenda APIA o inițiativă care presupune, în egală măsură, legiferarea intrării în țară a vehiculelor și, de asemenea, a posesiei. Asta înseamnă o taxare la înmatriculare și, în același timp, un impozit care să catalizeze interesul consumatorului pentru mașinile mai noi, mai puțin poluante. Asta este propunerea pe care o veți regăsi în mai toate statele din Europa, unde parcul auto național are niște indicatori civilizați. Propunerea cuprinde, practic, un impozit mai mic pentru mașinile noi și un impozit mai mare pentru mașinile vechi. APIA recomandă, deci, nu de acum, ci de câțiva ani, folosirea unui sistem cumulativ de taxe care să legifereze în egală măsură intrarea vehiculelor în țară și, totodată, posesia lor”, a declarat, joi, într-o conferință de presă, Cristian Milea, membru în Consiliul director al APIA.
De asemenea, președintele APIA, Ernest Popovici, a explicat că piața automobilelor noi va marca o scădere ca urmare a eliminării Timbrului de mediu.
(…) eliminarea Timbrului de mediu, fără ca acesta să fie înlocuit de măsuri echivalente, putem considera că avem, la începutul anului 2017, o conjunctură nefavorabilă pentru piața auto, ceea ce poate face ca acest an să fie unul de scădere, poate chiar consistentă, a vânzărilor de autoturisme”, a spus Popovici.
Timbrul de mediu a intrat în vigoare pe 15 martie 2013, după de Guvernul a adoptat OUG 9/2013.
Față de legea anterioară, suma de plată a scăzut cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro. Au fost scutite de la plată mașinile electrice, mașinile hibrid, mașinile care intră în competiții sportive, cât și mașinile cu titlu gratuit sau primite moștenire.