„Să vă dau un exemplu: dintr-un euro pe care îl plătim noi pe o cafea, cu cât credeți că este plătit micul producător care culege cafeaua din țările în curs de dezvoltare? Cât credeți că ajunge la el?” Este o întrebare prin care Mihaela Vețan de la CRIES (Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare) a explicat ce este conceptul de fair trade sau comerțul echitabil. Răspunsul l-a oferit tot ea – 10 eurocenți – și a lăsat publicul să tragă singur concluziile. Ieri, în cadrul evenimentului „Fair is the new Cool”, Ateliere Fără Frontiere (AFF) a anunțat că proiectul său, Remesh, va primi eticheta fair trade din partea World Fair Trade Organization (WFTO). Procesul va mai dura în jur de o lună până se va definitiva.
Remesh este o inițiativă a Ateliere Fără Frontiere (AFF), apărută în 2011. În cadrul unui atelier de reinserție profesională, bannerele și mesh-urile publicitare de pe stradă sunt colectate, reciclate și revalorificate în obiecte de design și accesorii fashion de 10 femei care provin din medii defavorizate. Produsele variază de la mape și sacoșe de conferință, coperți, penare, genți, huse și până la scaune pentru pisici.
Potrivit reprezentanților inițiativei, persoanele care ajung la Remesh sunt ajutate nu numai din punct de vedere economic, prin faptul că au un loc de muncă, ci și prin faptul că își recâștigă locul în societate și își recâștigă încrederea în ele însele.
Cintia Barrientos, de la AFF, mi-a povestit cum funcționează proiectul Remesh. Pentru început, persoanele defavorizate ajung la AFF prin direcțiile de asistență socială și sunt selectate în funcție de profil sau în funcție de echipa de lucru deja formată. Nou-veniții au o perioadă de șase luni în care se acomodează, primesc asistență specializată și consiliere psihologică. Persoanele defavorizate sunt selectate pentru că, spune Cintia, există foarte multe persoane aflate în această stare care au nevoie de ajutor, dar organizația nu dispune de resursele necesare pentru a ajuta pe toată lumea.
„Cumpărătorii nu se întreabă ce este în spatele produsului pe care îl cumpără”
Chiar dacă eticheta care simbolizează comerțul echitabil la nivel internațional a fost acordată de curând, Remesh funcționează de mai mult timp după aceste principii. Raluca Ouriaghli, co-fondatoarea Remesh, spune că s-a confruntat deseori cu comparația cu alte produse concurente de pe piață, mult mai ieftine, pe care cumpărătorii o fac.
„Noi funcționăm de foarte multă vreme după principiile fair trade, dar ne-am confruntat foarte des, – chiar dacă produsele noastre nu sunt scumpe -, cu comparația, foarte ușor de făcut, (…) cu comparația cu produsele chinezești, produsele promoționale chinezești. Pentru că oamenii, cumpărătorii, nu își pun întrebări în momentul în care achiziționează. Vor un produs care să arate bine, care să fie funcțional, care să fie util (…), dar nu își pun întrebarea – ce este în spatele lui.”
Ideea este că, în momentul în care ai o etichetă, un label e o etichetă vizuală, care este plasată pe produs, îi ajută pe oameni să înțeleagă de fapt ce este în spate, spune Raluca.
Ce presupun principiile Fair Trade
World Fair Trade Organization are zece principii pe care organizațiile trebuie să le respecte pentru a primi recunoașterea internațională a comerțului echitabil. Potrivit WFTO, primul se referă la crearea de oportunități pentru producătorii dezavantajați, ceea ce presupune ca reducerea sărăciei să fie un obiectiv principal al companiei. După care, transparența și responsabilitatea este cel de-al doilea principiu. Urmează principiul trei – practici comerciale corecte. Ceea ce se explică prin faptul că organizația nu își maximizează profitul pe cheltuiala micilor producători și se preocupă de bunăstarea socială, economică și de mediu. De asemenea, organizațiile trebuie să respecte plata unui preț corect, să nu folosească copiii la muncă și să interzică munca forțată, să respecte principiile nediscriminării și să asigure condiții de muncă adecvate. De asemenea mai trebuie să contribuie la dezvoltarea producătorilor mici și să promoveze principiile fair trade.
De ce este important comerțul echitabil
Mihaela Vețan, cu specializare în inițiative etice și solidare, prezentă în cadrul evenimentului, a explicat de ce este important comerțul echitabil și cum a apărut.
„Conceptul de comerț echitabil a apărut tocmai pentru că comerțul convențional nu este echitabil. Comerțul convențional produce inegalități și dezechilibre. Comerțul convențional nu este foarte preocupat de oameni, nu este foarte preocupat de mediu. Este foarte preocupat de a crește profitabilitatea celor care sunt implicați în comerț.”
Potrivit acesteia, Remesh este primul proiect din Europa care a primit certificarea fair trade, pentru că „până anul trecut, eticheta fair trade era acordată pentru produse care proveneau din țări în curs de dezvoltare.”
În plus, în ceea ce privește exemplul dat la început, despre producătorul de cafea căruia îi revin doar 10 eurocenți din prețul total al unei cafele, specialista spune că în mișcarea de comerț echitabil această sumă ar urca la 40 de eurocenți.
De asemenea, mai spune ea, ca să apari cu produse cât mai ieftine pe piață trebuie să dai salarii mici, pentru că altfel nu ai cum să ai produse la prețuri mici.
„Foarte mulți muncitori din țările în care sunt realizate produsele care provin din industria modei, primesc sub 68 de dolari pe lună. Gândiți-vă câte produse vestimentare cumpărați cu sume mai mari de 68 de dolari, iar oamenii care lucrează pentru realizarea acestor produse sunt plătiți cu mai puțin de 68 de dolari pe lună.”
Deși Iulia Vețan spune că vorbește de 10 ani în România despre comerț echitabil, „uneori ai impresia că o iei de la capăt”. Este din cauză că oamenii nu sunt obișnuiți cu înțelegerea sau cu aprofundarea acestui concept.
Diferența substanțială între cele două tipuri de comerț – convențional și echitabil este că primul este un model care se bazează pe exploatare. Adică, „pe exploatarea umană și pe exploatarea mediului, fiind un model care se bazează pe externalizarea costurilor către mediu sau către generațiile viitoare, un model nesustenabil și inechitabil”.
Cu ocazia evenimentului care a avut loc ieri, Remesh a expus produse noi care au fost create în colaborare cu doi designeri: Bogdan Moga – Unikoti (România) și Mariana Villanueva (Chile), care a fost selectată pentru secțiunea de designeri internaționali din cadrul Molecule F.