Ministerul Mediului si Padurilor a semnalat si condamna practica unor Remat-uri care solicita achitarea unor sume de bani pentru rezervarea si eliberarea tichetului valoric pentru casarea masinilor uzate, iar reprezentantii colectorilor sustin ca dezmembrarea masinilor nu este profitabila.
Maria Boghian, presedintele Asociatiei Nationale de Dezmembrare Auto si Reciclare a declarat pentru Green Report ca unii operatori au adoptat aceasta practica pentru ca procedurile de valorificare a automobilelor casate excede pragul de profitabilitate.
“Costurile de valorificare a masinilor sunt foarte mari si aduc firmelor de dezmembrare venituri nesemnificative. Doar o mica parte din materialele unei masini pot fi valorificate, in general produsele din metal. Pentru reciclarea materialelor precum sticla sau cauciucul, operatorul trebuie sa plateasca. Probabil asa se explica faptul ca unele firme incearca sa realizeze venituri prin solicitarea de sume suplimentare”, a explicat reprezentantul organizatiei.
Ministerul Mediului condamna conditionarea casarii
Urmare a intesificarii acestor practici, Ministerul Mediului si Padurilor a emis un comunicat prin care afirma ca rezervarea si eliberarea tichetului valoric nu pot fi conditionate de achitarea unor sume de bani.
“Avand in vedere semnalele aparute in presa in legatura cu modalitatea de repartizare a tichetelor valorice de catre colectori, precizam ca, in Ghidul de finantare a Programului Rabla, este precizat ca “Preluarea in custodie a autovehiculului uzat, eliberarea certificatului de distrugere, precum si rezervarea si eliberarea tichetului valoric nu pot fi conditionate de achitarea unor sume de bani sau de efectuarea altor prestatii de catre proprietar.” De asemenea, Ordinul de aprobare a Ghidului de finantare are o anexa prin care este aprobat si modelul de protocol incheiat intre Administratia Fondului pentru Mediu si colectori. Conform acestui Protocol, colectorul se obliga sa nu conditioneze preluarea in custodie, eliberarea certificatului de distrugere, precum si rezervarea si eliberarea tichetului valoric de achitarea unor sume de bani sau de efectuarea altor prestatii de catre proprietari”, se arata in comunicatul ministerului de resort.
Peste 37.000 de masini casate
In perioada 3 aprilie – 29 august 2012, in cadrul programului Rabla 2012, au fost casate 37.072 de autovehicule, fiind achizitionate 8.354 de masini, dintre care 3.998 de origine autohtona.
Administratia Fondului pentru Mediu a alocat pentru programul Rabla 2012, in doua etape, 171 de milioane de lei, suma care permite scoaterea din uz a 45.000 de autovehicule mai vechi de 10 ani.
In prima etapa a programului care a inceput in data de 3 aprilie 2012, au fost alocate 114 milioane de lei pentru casarea a 30.000 de autovehicule, iar in etapa a II-a care a inceput in data de 8 august 2012, au fost alocate alte 57 milioane de lei pentru casarea a inca 15.000 de masini.
Din cele 45.000 de tichete aferente acestui program tiparite de Administratia Fondului pentru Mediu si repartizate colectorilor (REMAT-uri), 43.350 au fost alocate persoanelor fizice, iar 1.650 persoanelor juridice.
Conform Ghidului de finantare, repartizarea tichetelor s-a facut pe judete, in functie de numarul de locuitori. De asemenea, la nivelul fiecarui judet, tichetele au fost repartizate in mod egal intre colectori.
Cele 15.000 de tichete din etapa a II-a a Programului au fost destinate numai persoanelor fizice.