În luna octombrie, Comisia Europeană a propus o nouă lege referitoare la testarea nivelului de emisii ale automobilelor. Ieri, comisia de mediu din Parlament a respins-o, întrucât ar îngădui producătorilor auto să fabrice mașini care emit în condiții reale de drum de 2 ori mai multe noxe decât o permite legislația.
Comitetul de mediu al Parlamentului European a votat ieri împotriva adoptării unor noi reglementări referitoare la testarea emisiilor mașinilor diesel, pe motiv că sunt prea laxe și că îi vor încuraja în continuare pe producătorii auto să fabrice automobile care emit de 2 ori mai multe noxe în condiții reale de drum, decât o permite legislația.
Reglementările au fost elaborate în luna octombrie a acestui an. Inițial, prevederile erau mai dure, însă au fost modificate după ce industria auto a avertizat că nu le poate face față și a pus presiune pe autorități. Astfel, în propunerea Comisiei Europene, se menționează relaxarea limitelor de oxizi de azot cu 110%, deopotrivă cu introducerea unor noi proceduri de testare a emisiilor în condiții reale de drum.
40 de membri ai comitetului de mediu au votat împotriva adoptării propunerii, în timp ce 9 au votat pentru și 13 s-au abținut. Un parlamentar olandez, Gerben-Jan Gerbrandy, a explicat decizia comitetului:
Ca urmare a scandalului Volkswagen, e clar că trebuie luate măsuri urgente pentru a revizui modul în care se efectuează testele auto, iar scutirile propuse, convenite de guvernele din UE, sunt o rușine. Cu acestea, am avea în continuare niveluri periculoase de emisii, deși există deja în acest moment tehnologii accesibile.
Reglementările urmează să fie supuse votului în Parlamentul European în luna ianuarie 2016. Dacă parlamentarii resping propunerea, aceasta se va întoarce la Comisia Europeană, pentru un nou draft. Procesul ar putea dura chiar și 2 ani, timp în care se vor aplica reglementările existente. Unii politicieni atrag atenția asupra gravității acestei situații.
„E un compromis, aveți dreptate. Am început cu niveluri (de limitare a poluării automobilelor, n.r.) mult mai ambițioase, dar statele membre au declarat că nu le pot accepta.”, a precizat Joanna Szychowska, reprezentant al Comisiei Europene. Şi Asociația Europeană a Producătorilor de mașini dorește adoptarea legii. Secretarul General, Erik Jonnaert, a declarat că „am avea nevoie de o decizie cât de rapid posibil”.
Citește și: