Text de Oana Neneciu
Un spot simplu, doua printuri si multa creativitate au facut dintr-o campanie interna a companiei Odyssey o miscare de masa. Un mesaj simplu si de bun-simt, "Nu mai taiati copacii. Reciclati hartia", ar putea deveni un program pentru Bucuresti, un concept care sa-i educe pe tinerii si pe batranii din orasul care a devenit de nelocuit. Programul "Reciclatorii" nu-si propune sa judece sau sa faca morala, insa tine neaparat sa faca din bucuresteni oameni responsabili.
Povestea "Reciclatorii"
"Este o realitate valabila pentru toate companiile, dar in advertising se consuma foarte multa hartie. Am zis sa mearga macar unde trebuie daca nu ne putem dispensa de ea. Si asa am pornit, de la o realitate interna, iar faptul ca realitatea asta e valabila in mai multe locuri a dus la extinderea programului", spune Dan Panaitescu, Creative Coordinator Odyssey.
Pentru inceput, compania a achizitionat cosuri speciale pentru fiecare departament, destinate exclusiv colectarii separate a hartiei. O data pe saptamana se strange hartia si se duce la un centru de colectare. Lucrurile au evoluat firesc. Agentia a inceput apoi sa utilizeze hartie reciclata pentru toate documentele
si a pregatit o campanie pentru clienti.
"Initial am avut o strangere de inima cand am pus cosurile pentru ca ne intrebam daca chiar o sa se stranga hartia sau, in virtutea obisnuintei, lumea va arunca in continuare hartia pe unde apuca. Din fericire, cosurile se umpleau foarte repede si acesta a fost un motiv sa mergem mai departe", povesteste Alexandru Aron, Copywriter/Creative Coordinator.
Urmatorul teren pe care l-au cucerit Reciclatorii a fost convingerea clientilor agentiei de a recicla. Odata cu lansarea oficiala a campaniei, toti clientii au primit din partea Odyssey cosuri pentru hartie, iar feed-backul a fost unul foarte bun.
"Ne-am gandit ca daca la noi a mers, trebuie sa-i convingem si pe ei, clientii nostri sa faca acest lucru. Le-am dat si lor cosuri, iar apoi, prin diverse materiale pe care le-am facut, am iesit cum va din ce in ce mai mult in lume", spune Anca Baciu, Creative.
Alexandru recunoaste ca nu este o initiativa singulara pentru ca anumite companii faceau deja lucrul acesta, dar, cu programul Odyssey, toate aceste initiative disparate au primit un nume: "Reciclatorii".
Cainele si copacul
Spotul "Reciclatorii" a avut poate cel mai mare succes si i-a adus campaniei popularitate in randul tinerilor. Personajul principal este un caine, caruia indiferenta oamenilor ii schimba viata. Este o metafora, spune Dan Panaitescu, unul dintre realizatorii spotului, un pretext de a transmite mesajul intr-un mod amuzant, vizibil si inedit.
"Intai am avut ideea de print, apoi ne-am gandit mai departe si am venit cu ideea de spot. Personajul este acest caine pen tru ca ne-am gandit ca faptul de a nu se recicla si a se taia mereu copaci are efect asupra multor lucruri. Sa luam un caine de exemplu, care nu are nicio vina si caruia ii distrugem sistemul de viata", explica conceptul Anca.
Conceput ca viral, spotul a atras atentia media si a fost difuzat timp de aproximativ trei saptamani pe posturile MTV si Utv. "Am zis ca internetul este la putere, asa ca l-am facut ca spot viral. Campania a fost difuzata datorita bunavointei unor parteneri media de-ai nostri. Nu am cumparat media pentru ca incercam sa tinem toata campania cat mai eficienta din punct de vedere financiar, dar sa avem un impact cat mai mare", explica Alexandru Aron.
"Spotul s-a potrivit foarte bine pe zona asta de muzica pentru ca poate fi luat drept videoclip. Coloana sonora a fost foarte interesant de lucrat. Am vrut sa fie dur, am vrut sa fie rock si am lucrat cu baieti care asta fac, chitaristul de la Coma", spune Dan.
O platforma in dezvoltare
Alexandru Aron spune ca "Reciclatorii" este de fapt o platforma, la care se adauga mereu lucruri, nu e ceva impus. In functie de timpul disponibil, echipa Odyssey face noi campanii de constientizare pentru clienti. De Craciun, tot colectivul companiei a impodobit un brad imaginar, pe un perete al salii de conferinte, mesajul fiind ca sunt multe moduri de a te bucura de Craciun si nu este necesar sa tai un brad pentru asta. Ultima campanie a fost de 8 Martie, impotriva felicitarilor pe hartie.
"Incercam sa ne concentram pe ocazii in care se consuma hartie sau se taie copaci: de 8 Martie se trimit felicitari, iar de Craciun se taie foarte multi brazi. Incercam sa tintim ocazii punctuale", spune Anca Baciu.
Echipa "Reciclatorii" mai spune ca si-a asumat o libertate totala in ceea ce priveste actiunile pe care le face pentru proiect. Dan crede ca nu e un brand care te constrange cu niste valori sau cu o stilistica anume, iar din punct de vedere creativ programul este o provocare. Singurul lucru care ramane constant este mesajul.
"De asta si lucrurile ies foarte diferit, de la spotul amuzant cu cainele, pana la registrul mai violent, mai dramatic din print. Mergem pe tot felul de zone, depinde cum simte fiecare", explica Anca.
Un ONG din Slovenia a vazut spotul, a contactat agentia si a cerut campania pentru a fi desfasurata in aceasta tara, lucru care se va intampla in curand. Campania a fost oferita gratuit, spune echipa, pentru ca oricum tot ce fac pentru aceasta campanie este pro-bono si din suflet.
Un proiect de mass market
"Ne propunem oricum sa dezvoltam proiectul, o sa avem tot felul de parteneri pe viitor, dar inca lucram la asta. Vrem ca Reciclatorii sa prinda mai multa putere si sa ajunga la cat mai multa lume", adauga Anca.
Adrian Bratu, BTL Account Manager, recunoaste ca pe langa partea de creatie, pentru care fac tot ce le sta in putere, pentru dezvoltarea proiectului au nevoie de ajutor pentru implementare, adica acoperirea unei parti din costurile de productie si aprobarile necesare. Cu acest proiect, Odyssey vizeaza zona de mass market, si pentru asta au inceput deja discutii cu posibili parteneri care ar asigura o vizibilitate mai mare a proiectului si un suport pentru implementarea lui.
"Vrem sa aducem programul acesta pe strada, ca omul sa intre in contact cu el, si impactul sa fie mult mai are", explica Alexandru.
Cei cinci membri ai echipei care a creat "Reciclatorii" subliniaza ca programul nu este o platforma de "ghost", nu este o campanie cu care isi doresc premii, e o platforma cursiva si nu au de gand sa se opreasca in curand.
"Vrem sa schimbam putin atitudinea oamenilor, fara sa impunem niste lucruri si fara sa facem morala", concluzio neaza Adrian Bratu.