Reciclarea mai are de așteptat: RetuRO solicită amânarea implementării Sistemului Garanție-Returnare

RetuRO, consorțiul privat și public din spatele SGR din România, a cerut amânarea implementării Sistemului Garanție-Returnare cu cel puțin trei luni a termenului de punere în funcțiune a acestuia. Este deja a doua amânare de când lucrurile au intrat pe un făgaș concret, termenul inițial fiind 1 octombrie 2022. Despre înființarea SGR se discută deja de peste șapte ani, iar România este pe ultimul loc în ceea ce privește colectarea separată și reciclarea din UE. 

Potrivit RetuRo, natura extrem de complexă a sistemului necesită timp suplimentar pentru dezvoltarea și testarea corespunzătoare. Solicitarea vine cu scopul de a asigura o integrare lină a tuturor componentelor și pentru a preveni o lansare prematură care ar putea afecta încrederea consumatorilor, producătorilor și comercianților.

Viziunea ambițioasă a RetuRO pentru o Românie mai verde alimentează determinarea noastră de a implementa cel mai mare sistem integrat de garanție returnare din lume, deosebit datorită complexității sale ridicate. Drumul nostru a fost marcat de progrese remarcabile, dar, acum, ne aflăm într-un moment critic. După o evaluare extensivă și detaliată a ceea ce mai trebuie făcut pentru a avea un sistem funcțional și a complexelor provocări întâlnite, suntem siguri că o lansare prematură ar putea pune în pericol încrederea consumatorilor, producătorilor și comercianților, subminând sistemul de la început,” a spus Gemma Webb, CEO & președinte al Directoratului RetuRO Sistem Garanție Returnare.

Webb a adăugat că această prelungire nu este doar o decizie pragmatică, ci și o dovadă a angajamentului lor pentru încredere, calitate și beneficii pe termen lung.

RetuRO a subliniat că, până în prezent, a realizat progrese „semnificative”. Echipa a constituit o echipă puternică de 40 de profesioniști în doar câteva luni, au dezvoltat o platformă IT ușor de utilizat și au înregistrat peste 80.000 de operatori economici. De asemenea, au lansat o campanie de marketing pentru a informa operatorii economici despre înregistrare, iar peste 60.000 de operatori economici s-au înregistrat deja în Sistemul Garanție Returnare, în diferite etape.

RetuRO a asigurat finanțarea inițială, inclusiv un împrumut verde de peste 85 de milioane de euro, una dintre cele mai mari astfel de împrumuturi din România. Au stabilit procese de afaceri eficiente și un cadru IT pentru gestionarea datelor și a operațiunilor financiare.

Mai multe centre de numărare

Pentru a lansa un sistem eficient, RetuRO a identificat nevoia de a crea încă 11 centre de numărare, în plus față de cele șase centre de sortare și numărare incluse inițial. Au încheiat deja acorduri pentru închirierea a șase spații industriale și au stabilit procese de business eficiente și un cadru IT pentru gestionarea datelor și a operațiunilor financiare. De asemenea, au găsit partenerul IT perfect și au elaborat contracte detaliate pentru producători.

Pe lista principalelor motive pentru cererea de prelungire a termenului-limită se mai află și lipsa cunoștințelor esențiale în înțelegerea modului de funcționare a sistemului din partea populației.

SGR urma să devină funcțional începând cu data de 30 noiembrie 2023, moment în care consumatorii ar fi plătit o garanție de 50 de bani la achiziționarea băuturilor îmbuteliate. După consum, consumatorii trebuie să aducă ambalajele în punctele de returnare pentru a primi înapoi valoarea garanției plătite inițial.

RetuRO Sistem Garanție-Returnare a fost creat de un consorțiu de trei acționari privați și unul public, cu obiectivul de a implementa un sistem eficient de garanție-returnare în România și de a contribui la reducerea deșeurilor de ambalaje.

Citește și: Majoritatea românilor așteaptă implementarea SGR 

Începe înregistrarea comercianților în platforma SGR  

Producătorii mențin ca realist termenul de 18 luni pentru implementarea SGR

spot_img

Ultimele știri