Raport: Soferii prefera masinile mai ieftine si mai eficiente

Criza economica si subventiile primite de la stat i-au incurajat pe consumatorii europeni sa aleaga masini mai ieftine si cu un consum mai eficient, arata un raport intitulat „Cat de curate sunt masinile Europei”, publicat astazi.

Cu toate acestea, reducerile de emisii de dioxid de carbon nu au fost doar o cauza a crizei si a subventiilor. Raportul arata ca mai mult de jumatate din reducerile din 2009 au fost obtinute datorita progresului tehnologic.

Toyota – cea mai mare reducere de emisii

Datorita optimizarii tehnologiilor, Toyota a fost producatorul cu cele mai mari reduceri de emisii de dioxid de carbon – 10%. Noile tehnologii i-au ajutat si pe Daimler, Mazda si Ford sa isi diminueze emisiile, in timp ce Hyundai, Suzuki si Fiat au reusit acelasi lucru prin cresterea vanzarilor la automobile mai mici si subventiilor.

In 2009, producatorii auto au reusit sa isi reduca emisiile generate de autoturisme cu o medie record de 5,1%. Toyota este singurul producator care aproape si-a atins tinta de reducere a emisiilor pentru 2015, cu sase ani mai devreme decat termenul limita. Producatorul a avut emisii cu 10% mai scazute in 2009 fata de 2008.

La polul opus se afla Volkswagen, care s-a clasat pe locul 12 din 14 in ce priveste emisiile medii ale masinilor sale. De asemenea, cel mai mare producator auto european se afla pe locul 10 din 14 la capitolul progres anual. Cu toate acestea, compania are o serie de modele foarte competitive in ce priveste eficienta energetica si emisiile de dioxid de carbon.

Cum au „umflat” producatorii termenul limita

In 2008, producatorii de autoturisme au avut un lobby agresiv pentru a extinde termenul-limita pana la care masinile lor sa emita mai putin de 130 grame de CO2 pe kilometru. Drept urmare, UE a extins termenul-limita de la 2012, la 2015.

Astfel, producatorii au exagerat perioada necesara pentru a se incadra in cerintele UE, iar unii dintre ei sunt foarte aproape de atingerea tintei.

O noua propunere legislativa europeana vizeaza stabilirea unor standarde pentru emisiile furgonetelor, iar producatorii auto cer din nou extinderea perioadei de conformare. Cu toate acestea, raportul sustine ca tintele ar trebui restranse.

Raportul face parte din programul „Winning over the member states (2010-2011)” derulat de Transport&Environment, la care, din partea Romaniei, participa si Fundatia Terra Mileniul III.
 

Carmen Albisteanu

spot_img

Ultimele știri