Rabla se schimba

text de Razvan Calin

A fost un succes fulminat. S-a incheiat inainte ca toti doritorii sa fi intrat in posesia masinii visate. Nu, nu vorbim despre banii depusi la CEC inainte de "90 pentru o Dacie, vorbim despre innoirea parcului auto prin scoaterea din circuit a masinilor mai vechi de 12 ani. In 2007, statul aloca aproape 50 de milioane de lei pentru ca 16.500 de posesori de rable sa-si ia masina noua.

Vreti sa va schimbati masina? Nu aveti bani de avans? Aveti totusi o vechitura mai batrana de "95, care mai mult va pune la plata decat va duce de acasa la serviciu si invers? Avem o veste buna pentru dumneavoastra: Programul "Rabla" se va derula si in 2007. La initiativa ministrului Mediului, Sulfina Barbu, guvernul a adoptat ordonanta de urgenta care prevede continuarea Programului de stimulare a innoirii parcului national auto.

Desi am scapat anul trecut de 15.000 de rable – sa nu ne ferim de cuvinte -, Romania are in continuare o pozitie inalta in clasamentul tarilor europene cu parcuri auto "imbatranite". Practic, varsta medie a autoturismelor care alearga pe soselele nationale trece de 13 ani; or, in Grupul celor 15 – cele mai vechi 15 state membre ale Uniunii Europene – un automobil de cel putin 13 ani vechime gasesti in trei locuri: la colectionari, la fier vechi sau la muzeu. Masini vechi inseamna, pe de-o parte, mai multe accidente, iar pe de alta parte, poate mai grav decat accidentele, o sursa de poluare masiva cu oxizi de azot si hidrocarburi, in special in zonele urbane.

Pentru intregul program derulat in anii 2005 si 2006, emisiile de monoxid de carbon s-au redus cu 707.585 kg (implicit s-au inregistrat reduceri ale emisiilor si la alti poluanti) – comunicat de presa Ministerul Mediului. Sumele de casare prevazute in bugetul Administratiei Fondului pentru Mediu pentru acest an insumeaza 49,5 milioane de lei. La 3.000 de lei pentru fiecare masina veche dusa la reciclat,rezulta exact 16.500 de potentiali proprietari de rable care ar putea sa-si schimbe masina. Programul se va aplica pana pe data de 12 decembrie 2007.

Conditiile sunt aceleasi ca anul trecut: proprietarul vechiturii se inscrie la un producator sau distribuitor validat pentru achizitionarea unui autoturism nou; preda autoturismul uzat spre casare unui operator economic autorizat si obtine un certificat de distrugere; radiaza autoturismul uzat; achizitioneza autoturismul nou de la producatorul sau distribuitorul validat.

Autoturismul uzat are o varsta de cel putin 12 ani, este inmatriculat in Romania, contine cumulativ motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, sasiul, echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului si dispozitivul catalizator – daca acestea au fost prevazute din fabricatie. Şi trebuie sa functioneze. Adica proprietarul o duce pe roti la REMAT, ca sa fiu concis.

Cine doreste inscrierea in "Program" trebuie sa aleaga un singur producator (de pe lista producatorilor validati – pe care o publica Administratia Fondului pentru Mediu) la care se va prezenta pentru a solicita o Nota de Acceptare. Acest document contine o declaratie pe proprie raspundere a persoanei fizice ca nu s-a inscris pe listele altui producator validat. Pentru completarea "Notei de Acceptare" sunt necesare actul de identitate al persoanei si certificatul de inmatriculare al autoturismului uzat.

Nota de Acceptare are valabilitat 30 de zile calendaristice de la data emiterii. Cetateanul pierde dreptul de a participa la program daca nu depune documentele necesare la producatorul validat in termenul stabilit. Nota de Acceptare va fi eliberata in limita numarului de autoturisme aprobat pentru fiecare producator/distribuitor validat in parte. Pentru detalii, puteti consulta www.afm.ro sau www.rabla.ro.

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img

Ultimele știri