Programul de innoire a parcului auto nu functioneaza doar in Romania. In Germania, Spania sau Marea Britanie se deruleaza initiative guvernamentale similare.
Diferenta intre ele consta in prima de casare, vechimea masinilor casate si numarul de autovehicule destinate inlocuirii. In Romania, programul se desfasoara pentru a doua oara.
La &A8222;Rabla" 2009 numarul de masini a crescut la 60.000, fata de 40.000 in 2008. Si prima de casare a fost majorata la 3.800 de lei pe unitate, comparativ cu 3.000 de lei in 2008. Fondurile totale alocate pentru &A8222;Rabla" 2009 vor fi de 228 de milioane de lei. In schimb, in Germania, prima de casare este de 2.500 de euro pentru fiecare masina mai veche de noua ani.
Germania, cel mai mare fond de masini alocate
Fondul alocat este de 1,5 miliarde de euro, care ar ajunge pentru aproximativ 600.000 de masini. Prima favorizeaza vanzarea modelelor ieftine, pentru ca in Germania stocul Dacia s-a epuizat. Explicatia este simpla. La o masina ca Dacia, ce costa numai 7.500 de euro, o reducere de 2.500 de euro, cat e prima de casare, se simte mult mai semnificativ decat la un Mercedes.
In Spania este mai complicat
In Marea Britanie, pentru a intra in acest program, un vehicul trebuie sa fie mai vechi de zece ani. La englezi, prima de casare este de 2.000 de lire sterline. In Spania este mai complicat, pentru ca nu toate regiunile vor implementarea acestui program. Ajutorul, in regiunile unde se va aplica, va atinge 2.000 de euro, suma impartita intre guvern, administratia regiunii (care acopera 500 de euro) si constructorii auto (1.000 de euro). Guvernul a mobilizat o suta de milioane de euro pentru acest ajutor, la un maximum de 200.000 de vehicule. Prima de casare este aplicabila un an sau pana la epuizarea fondurilor.